Do deseti let odejde z trhu práce do důchodu 1,2 milionu lidí, uvedl ministr Jurečka
16.04.2025
Český trh práce by mělo do deseti let opustit 1,2 milionu lidí. To je asi pětina zaměstnaných. Do penze začnou odcházet silné ročníky. Stát i zaměstnavatelé by měli usilovat o to, aby byl odchod postupný. Na pražské konferenci Česko na křižovatce to řekl ministr práce Marian Jurečka (KDU-ČSL). Podle prezidentky Asociace poskytovatelů personálních služeb Jaroslavy Rezlerové má programy na podporu zaměstnanců nad 55 let pětina firem a změnit se bude muset i nastavení práce pro generaci Z, tedy narozené po polovině 90. let.
Podle aktualizované studie poradenské společnosti Boston Consulting Group a středoevropské pobočky Aspen Institute pro ministerstvo práce opustí do roku 2035 český trh práce 1,2 milionu osob, odejdou do důchodu. Nastoupit by mělo ale 1,9 milionu lidí. Z toho 1,5 milionu by měli tvořit absolventi škol a 400 tisíc by měli být cizinci. Výraznější úbytek pracovníků pak nastane po roce 2035, kdy začnou do penze chodit nejpočetnější ročníky Husákových dětí ze 70. let minulého století.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Národní kontrolní úřad varuje před zadlužováním státní kasy
27.08.2024
Národní kontrolní úřad varoval před zadlužováním státní kasy a oslabováním českého průmyslu. Vyzval vládu k přijetí systémových reforem a maximální rozpočtové obezřetnosti. Národní kontrolní úřad (NKÚ) ve své nové zprávě varoval, že během loňska výrazně oslabila kupní síla domácností. To způsobilo jejich nízkou spotřebu, což znamená velký problém – konečná spotřeba domácností totiž tvoří téměř polovinu celkového HDP. Ani nízká nezaměstnanost nutně nemusí být pozitivem, jak se na první pohled zdá. „Z hlediska většiny ekonomických ukazatelů nebyl rok 2023 dobrým rokem. V řadě z nich jsme zaostávali za průměrem EU. A i nejnižší míra nezaměstnanosti, kterou bychom na první pohled mohli vnímat pozitivně, v sobě skrývá velká rizika spojená se snižující se produktivitou práce,“ upozornil prezident NKÚ Miloslav Kala.
Problémy má také český průmysl, zejména tomu automobilovému podle NKÚ ubližují celosvětové trendy. „Automobilový průmysl začíná pociťovat globální přesun výrobních kapacit do Číny a dalších asijských zemí. Zatímco v Číně se loni vyrobilo o 17 % více motorových vozidel než v roce 2019,“ píše NKÚ.
Česká republika a Slovensko se dokázaly udržet ve své pozici především díky přetrvávající konkurenční výhodě levné pracovní síly. „Pokles výroby na tradičně silných evropských trzích ale ovlivňuje dodavatelské řetězce a v důsledku toho snižuje objem zakázek pro české výrobce automobilových komponentů.“
„Výstražněji už kontrolka pro český průmysl blikat nemůže. Globálním změnám se můžeme bránit jen velmi omezeně, a proto by byla namístě maximální rozpočtová obezřetnost a systémové reformy, které nám umožní být na ně připraveni. Nic takového se však neděje,“ kritizoval Kala.
Problém tvoří také veřejný dluh, který za poslední tři roky stoupl o dalších 50 % - průměr EU činí 14 %. Nepomáhají ani rostoucí výdaje státu. „Zakládáme si na velký problém. Bez razantních a okamžitých systémových změn, které by zvýšily efektivitu státu, se kondice českých veřejných financí nemá šanci přiblížit alespoň evropskému průměru,“ zdůraznil prezident NKÚ.
S
Cena benzinu v Česku klesá, je nejlevnější ve střední Evropě
27.08.2024
Benzin mezi 35 a 38 korunami, nafta ještě o korunu levnější. Ceny pohonných hmot v Česku spadly nejníže od letošního února. A to s sebou nese i jeden nevídaný jev – v příhraničí už jezdí lidé z Polska tankovat do Česka. Do čerpací stanice ve Zlatých Horách na Jesenicku dříve zamířilo pár aut za den. Město totiž leží od státních hranic s Polskem, co by kamenem dohodil. Většina řidičů tak čerpala benzin nebo naftu u našich sousedů.
Česká auta už ale u benzinek v Polsku příliš vidět nejsou, pohonné hmoty tam totiž výrazně podražily. Třeba v polských Chalupkách nedaleko Ostravy je litr benzinu i nafty téměř o tři koruny dražší než v Česku. Naopak na českých příhraničních benzinkách se začala objevovat auta s polskými espézetkami. "Co jim to tam zdražilo, jezdí tankovat pohonné hmoty sem k nám," uvedla obsluha čerpací stanice ve Zlatých Horách.
Lidé z příhraničí si všímají, že cenovou hladinu pohonných hmot v Polsku má vliv i tamní vnitropolitická situace. "Do Polska jsme jezdili pro benzin a pro naftu ještě před jejich volbami. To byly skoro o deset korun levnější. Teď se to zhruba srovnalo, takže zůstáváme v Česku," řekl jeden z dotazovaných v anketě CNN Prima News.
Česko se momentálně může pochlubit nejlevnějším benzinem a naftou ve střední Evropě. Pohonné hmoty mají dále zlevnit v tomto týdnu, a to až o 40 haléřů. Pokles cen bude mírnějším tempem pokračovat i v září.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Cena benzinu v Česku klesá, je nejlevnější ve střední Evropě
27.08.2024
Benzin mezi 35 a 38 korunami, nafta ještě o korunu levnější. Ceny pohonných hmot v Česku spadly nejníže od letošního února. A to s sebou nese i jeden nevídaný jev – v příhraničí už jezdí lidé z Polska tankovat do Česka. Do čerpací stanice ve Zlatých Horách na Jesenicku dříve zamířilo pár aut za den. Město totiž leží od státních hranic s Polskem, co by kamenem dohodil. Většina řidičů tak čerpala benzin nebo naftu u našich sousedů.
Česká auta už ale u benzinek v Polsku příliš vidět nejsou, pohonné hmoty tam totiž výrazně podražily. Třeba v polských Chalupkách nedaleko Ostravy je litr benzinu i nafty téměř o tři koruny dražší než v Česku. Naopak na českých příhraničních benzinkách se začala objevovat auta s polskými espézetkami. "Co jim to tam zdražilo, jezdí tankovat pohonné hmoty sem k nám," uvedla obsluha čerpací stanice ve Zlatých Horách.
Lidé z příhraničí si všímají, že cenovou hladinu pohonných hmot v Polsku má vliv i tamní vnitropolitická situace. "Do Polska jsme jezdili pro benzin a pro naftu ještě před jejich volbami. To byly skoro o deset korun levnější. Teď se to zhruba srovnalo, takže zůstáváme v Česku," řekl jeden z dotazovaných v anketě CNN Prima News.
Česko se momentálně může pochlubit nejlevnějším benzinem a naftou ve střední Evropě. Pohonné hmoty mají dále zlevnit v tomto týdnu, a to až o 40 haléřů. Pokles cen bude mírnějším tempem pokračovat i v září.
S
(Zdroj: -zpravy.aktualne.cz)
Jarní mrazy a silné bouřky způsobily letos zemědělcům škody za 650 milionů
26.08.2024
Vyplývá to z dat Generali České pojišťovny, která pojišťuje dvě třetiny českých zemědělců. Mráz letos podle ní zanechal na ovoci, zelenině a řepce nejvyšší škody za posledních osmnáct let. Čísla se můžou zvýšit, úrodu budou zhodnocovat další pěstitelé ovoce a vinné révy, řekla dnes na agrosalonu Země živitelka v Českých Budějovicích manažerka zemědělského pojištění Generali České pojišťovny Alena Stiborová. "Celkově je pojistných událostí více než tisíc. V případě jarních mrazů máme nahlášeno téměř sto padesát pojistných událostí za sto třináct milionů korun.
Jde o nejhorší čísla od roku 2006. V případě krupobití stačily pouhé dva týdny na přelomu června a července, během nichž jsme zaregistrovali přes pět set škod za necelých čtyři sta milionů korun," uvedla Stiborová.
Jarní mrazy se sice objevily v podobné době jako v minulých letech, ale kvůli předchozímu teplému počasí na jaře byly plodiny ve výrazně pozdější fázi svého vývoje. Navíc byly velmi nízkým teplotám vystaveny dlouhou dobu. "Mrazy, které poškodily plodiny zejména v období mezi 15. až 28. dubnem a na začátku května, způsobily nejvíce škod za patnáct let," sdělila manažerka zemědělského pojištění.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)