Zahraniční obchod Česka skončil v únoru v přebytku 35,5 miliardy korun
08.04.2025
Meziročně byl o 0,5 miliardy nižší. Příznivý vliv na celkovou bilanci měl především obchod s motorovými vozidly, elektřinou, ropou a zemním plynem. Vyplývá to z předběžných výsledků, které zveřejnil Český statistický úřad.
"Únorová obchodní bilance si zachovala příznivý vývoj zejména kvůli nárůstu vývozu motorových vozidel a jejich dílů, a to meziročně o šest procent. Jejich dovoz naopak klesl o 4,9 procenta. K meziročnímu růstu dovozu pak nejvíce přispěla elektrická zařízení, a to o 11,7 procenta," uvedla ředitelka odboru statistiky zahraničního obchodu Českého statistického úřadu. Meziročně vzrostl vývoz o 1,3 procenta na 400 miliard korun a dovoz o 1,6 procenta na 364,5 miliardy korun. Letošní únor měl o jeden pracovní den méně než únor 2024.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Za čtyři roky se do bezpečnosti železnice dalo přes 2,6 miliardy
15.10.2018
Nehod na železničních přejezdech v letech 2013 až 2017 neubylo, ačkoli bylo na zvýšení jejich bezpečnosti v tomto období vydáno přes 2,6 miliardy korun. Vyplývá to z prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). Podle něj tak byla Česká republika co do počtu nehod jednou z nejhorších zemí v Evropě a co do počtu usmrcených na přejezdech pak nejhorší.
Ministerstvo dopravy ale tvrdí, že splnilo svůj úkol a na základě usnesení vlády z října 2008 vypracovalo materiály o rizikových místech na železnici a o financování akcí, které mají zajistit bezpečnost železničního provozu. V roce 2013 se stalo na železničních přejezdech 165 nehod a loni 159, obdobné počty nehod byly zaznamenány i v letech mezi tím, přičemž v průměru při nich zemřelo 35 lidí ročně. "Na milion obyvatel tak připadaly v České republice tři úmrtí na železničních přejezdech. Pro srovnání: v Polsku na stejný počet obyvatel připadalo 1,4 úmrtí, v Bulharsku 0,5 a v Německu 0,4 úmrtí," uvedli kontroloři.
Na český trh míří vlna zlevněných nových automobilů
11.10.2018
V Česku bude v následujících měsících možné sehnat pod cenou tisíce nových a takřka nových aut. Podle poradenských firem mohou prodejci některé vozy nabízet se slevami až několik desítek procent.
Řada automobilek ke konci léta ve velkém registrovala nová auta. Důvodem byl přechod na přísnější pravidla pro měření emisí. Výrobci již od září nesmí prodávat vozy, pro které nestačili sehnat potřebná razítka. Co nejvíce jich proto poslali na trh ještě před začátkem zmíněných změn nebo je registrovali na sebe, a stali se tak sami jejich prvními majiteli.
"Kvůli méně příznivému kurzu a nasycenosti trhu se zřejmě nepodaří mnoho z těchto vozů vyvézt do EU, což tradičně býval odbytový kanál pro zánovní vozy. Lze předpokládat, že část vozů se objeví na trhu zánovních vozů za zajímavé ceny," říká vedoucí oddělení pro automobilový sektor v poradenské firmě EY Petr Knap.
Sklady ve městě zrychlí doručení zboží z internetového prodeje
10.10.2018
Obliba nakupování přes internet neustále roste a s ní i potřeba skladování zboží ve velkých městech. Platí to hlavně pro Prahu a širší okolí, které jsou v tuzemsku tahounem e-commerce. Distribučních center je ale v metropoli nedostatek. V širším centru řady velkých krajských měst sice leží lány pozemků, které dříve sloužily průmyslu, města však na těchto brownfieldech se sklady nepočítají. Strategií Prahy je využít centrálně položené pozemky pro bydlení, kancelářské budovy, případně obchody a služby občanské vybavenosti.
Například internetový supermarket Rohlík.cz si pronajímá skladové prostory v areálu Westpoint v Praze-Ruzyni, v němž ale developer Central Group po změně územního plánu počítá s výstavbou bytové čtvrti a doplňkově s obchody a restauracemi pro budoucí obyvatele. "Rohlík se pak stejně jako ostatní firmy areálu bude muset časem z Prahy nejspíše odstěhovat. Doba dodání se přitom už zvýšila z 90 na 120 minut," podotkl Bert Hesselink z poradenské firmy CBRE. Přesun skladu Rohlíku dál od Prahy není dobré řešení ani pro město. Vzroste dopravní zatížení, protože dodávky najezdí více kilometrů.
Tržby obchodů porostou rychle i v dalších měsících
09.10.2018
Zpomalení přijde až v příštím roce. Tržby obchodů porostou podle ekonomů meziročním tempem kolem pěti procent i v dalších měsících. Zpomalení přijde až v příštím roce. Lidé již začínají spořit na horší časy, proto i růst maloobchodních tržeb začne pomalu klesat.
Podle hlavního ekonoma ING Bank Jakuba Seidlera je otázkou, do jaké míry jsou či nejsou hodnoty maloobchodu ovlivněny rozdílným rozložením dovolených v zahraničí ve srovnání s předchozím rokem. „Mírně nižší dynamiku tak není nutné přeceňovat. Stejně tak prodeje motorových vozidel po červencovém dvouciferném růstu meziročně poklesly o 1,3 procenta. Trh obecně předpokládal vyšší růst,“ uvedl Seidler.