Zahraniční obchod Česka skončil v únoru v přebytku 35,5 miliardy korun
08.04.2025
Meziročně byl o 0,5 miliardy nižší. Příznivý vliv na celkovou bilanci měl především obchod s motorovými vozidly, elektřinou, ropou a zemním plynem. Vyplývá to z předběžných výsledků, které zveřejnil Český statistický úřad.
"Únorová obchodní bilance si zachovala příznivý vývoj zejména kvůli nárůstu vývozu motorových vozidel a jejich dílů, a to meziročně o šest procent. Jejich dovoz naopak klesl o 4,9 procenta. K meziročnímu růstu dovozu pak nejvíce přispěla elektrická zařízení, a to o 11,7 procenta," uvedla ředitelka odboru statistiky zahraničního obchodu Českého statistického úřadu. Meziročně vzrostl vývoz o 1,3 procenta na 400 miliard korun a dovoz o 1,6 procenta na 364,5 miliardy korun. Letošní únor měl o jeden pracovní den méně než únor 2024.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Polovina zaměstnanců má výplatu pod 26 tisíc
31.03.2018
Průměrný Čech" by měl mít o sedm procent vyšší mzdu než o rok dříve a přesahovat by měla 30 tisíc korun. Přes 65 procent zaměstnanců ale na takovou mzdu nedosáhne, ukazují nejnovější data ministerstva práce za rok 2017.
Medián měsíční mzdy se pohyboval kolem 26 tisíc. Ten označuje "prostřední mzdu", tedy že polovina českých zaměstnanců v roce 2017 brala méně než 26 tisíc a polovina více. V platové sféře, tedy u zaměstnanců placených státem, přesáhl celkový medián 28 tisíc. Soukromý sektor zaměstnává kolem 3 milionů lidí, stát 600 tisíc. Nejrychleji se loni výdělky zvyšovaly u pracovníků ve službách a prodeji (až o 13 procent). Například u prodavačů růst mediánu činil zhruba dva tisíce a v Praze mzda přesáhla 20 tisíc korun, celorepublikově je to 18 tisíc.
V platové sféře se výrazně zvyšovaly platy, například v obraně o 11 procent a medián platu nejvyššího státního úředníka na obraně dosáhl dokonce 103 tisíc korun. Ženám se loni mzdy zvýšily více než mužům. Rozdíl mezi odměňováním mužů a žen ale zůstává velký, někdy až sedm tisíc korun, a to hlavně v soukromém sektoru. Výjimkou je věková skupina do dvaceti let u lidí placených státem, tam ženy berou výrazně více. V této věkové skupině ale pracují jen stovky lidí.
43 procent Čechů má špatnou zkušenost s pojišťovnou
27.03.2018
U dvou pětin Čechů je důvodem nedůvěry v pojišťovny špatná osobní zkušenost a stejný podíl lidí má obavy z neuhrazení škody. Vyplývá to ze zářijového průzkumu agentury Ipsos pro portál Zarukomat.cz. Více než čtvrtina lidí také nevěří pojišťovnám kvůli negativním kauzám zveřejněným v mediích. Přesto je 80 procent českých spotřebitelů pojištěno a věří v obecnou užitečnost pojištění.
Nedůvěra lidí v pojišťovny nepramení podle průzkumu pouze ze zmíněné obavy, že se klientovi nepodaří vyřešit pojistnou událost. Vychází také z nízké informovanosti českých spotřebitelů. Celkem 22 procent Čechů totiž uvedlo, že je pro ně těžké, zorientovat se v pojistných smlouvách. Pojišťovny podle dotázaných vytvářejí smlouvy příliš složité záměrně.
(Zdroj: byznys.lidovky.cz)
Návrh na zlevněné jízdné pro vymezené skupiny cestujících
27.03.2018
Zlevněné jízdné vyjde stát ročně na více než 5,8 miliardy korun. Opatření má zlepšit dostupnost veřejné dopravy pro vymezené skupiny cestujících, ve kterých se obecně vyskytuje větší podíl lidí s nízkými příjmy.
Současně chce ministerstvo dopravy stimulovat využívání veřejné hromadné dopravy mladými lidmi. Zlevněné jízdné pro studenty a důchodce vyjde stát od příštího roku na 5,83 miliardy korun ročně. Letos kvůli tomu dostane ministerstvo dopravy 3,26 miliardy z vládní rozpočtové rezervy. Vyplývá to z návrhu ministerstva pro jednání vlády.
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Pojišťovnám nevěří kvůli špatné zkušenosti dvě pětiny Čechů
26.03.2018
Důvodem nedůvěry v pojišťovny je u dvou pětin Čechů špatná osobní zkušenost a stejný podíl lidí má obavy z neuhrazení škody. Vyplývá to ze zářijového průzkumu agentury Ipsos pro portál Zarukomat.cz. Více než čtvrtina lidí také nevěří pojišťovnám kvůli negativním kauzám zveřejněným v médiích. Přesto je 80 procent českých spotřebitelů pojištěno a věří v obecnou užitečnost pojištění.
Nedůvěra lidí v pojišťovny nepramení podle průzkumu pouze ze zmíněné obavy, že se klientovi nepodaří vyřešit pojistnou událost. Vychází také z nízké informovanosti českých spotřebitelů. Celkem 22 procent Čechů totiž uvedlo, že je pro ně těžké zorientovat se v pojistných smlouvách. Pojišťovny podle dotázaných vytvářejí smlouvy příliš složité záměrně. "Není pochyb o existenci poskytovatelů, kteří neinformovanosti klienta zneužívají ve svůj prospěch. Důkazem transparentnosti by měl být jasný výklad všech náležitostí smlouvy bez zbytečného 'slovíčkaření'," uvedl ředitel Zarukomat.cz Tomáš Trnka. Nízká informovanost Čechů ve spotřebitelských otázkách je podle něj dlouhodobým problémem. Často dochází ke sjednávání smluv, ve kterých si budoucí plátci pojištění nedbale prověří například podmínky plnění, a dochází tak k mylným domněnkám o tom, co všechno pojišťovna kryje.