Zahraniční obchod Česka skončil v únoru v přebytku 35,5 miliardy korun
08.04.2025
Meziročně byl o 0,5 miliardy nižší. Příznivý vliv na celkovou bilanci měl především obchod s motorovými vozidly, elektřinou, ropou a zemním plynem. Vyplývá to z předběžných výsledků, které zveřejnil Český statistický úřad.
"Únorová obchodní bilance si zachovala příznivý vývoj zejména kvůli nárůstu vývozu motorových vozidel a jejich dílů, a to meziročně o šest procent. Jejich dovoz naopak klesl o 4,9 procenta. K meziročnímu růstu dovozu pak nejvíce přispěla elektrická zařízení, a to o 11,7 procenta," uvedla ředitelka odboru statistiky zahraničního obchodu Českého statistického úřadu. Meziročně vzrostl vývoz o 1,3 procenta na 400 miliard korun a dovoz o 1,6 procenta na 364,5 miliardy korun. Letošní únor měl o jeden pracovní den méně než únor 2024.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Česká ekonomika poroste o 2,6 procenta
15.07.2019
Evropská komise (EK) ve své nejnovější prognóze potvrdila, že v letošním roce očekává zvýšení hrubého domácího produktu Česka o 2,6 procenta. Ekonomika v celé Evropské unii poroste podle odhadů o 1,4 procenta. V zemích eurozóny to bude 1,2 procenta.
V případě Česka komise zlepšila údaj za minulý rok a výhled na příští rok, oba o 0,1 procentního bodu. Loni ekonomika podle nejnovější zprávy vzrostla o tři procenta a v roce 2020 má růst zpomalit na 2,5 procenta. EK ve své letní prognóze upozornila, že loni ekonomika znovu silně rostla. Pomohly jí hlavně vysoké investice a solidní spotřeba domácností. Zahraniční obchod však měl negativní dopad na hrubý domácí produkt (HDP), protože vysoká domácí poptávka způsobila, že růst dovozu byl vyšší než vývozu. Hlavním tahounem ekonomického růstu zřejmě zůstane domácí spotřeba. Ta by měla nadále těžit z rychlého růstu mezd a penzí a z vysoké důvěry spotřebitelů. Růst investic se má po loňském prudkém zvýšení normalizovat. Kvůli akutnímu nedostatku pracovní síly by však mohly být prioritou pro firmy investice do automatizace.
Pohonné hmoty v Česku dál zlevňují
12.07.2019
Pohonné hmoty v Česku v posledním týdnu znovu zlevnily, pokles cen ale zpomalil. Litr Naturalu 95 se nyní prodává v průměru za 33 korun, což je o dva haléře méně než minulou středu. Nafta zlevnila o pět haléřů na průměrných 32,07 koruny za litr. Vyplývá to z údajů firmy CCS, která ceny sleduje.
Paliva v Česku od poloviny února zdražovala, růst cen se zastavil na začátku června. Od té doby benzin i nafta zlevnily přibližně o 70 haléřů. Loni touto dobou tankovali motoristé benzin zhruba o 40 haléřů dráž, za litr nafty se platilo o padesátník více. Nejdražší pohonné hmoty stále nabízejí čerpací stanice v Praze. Benzin se v hlavním městě prodává v průměru za 33,49 koruny za litr, nafta tam stojí průměrně 32,83 koruny. Naopak nejlevnější paliva jsou v Jihočeském kraji. Za benzin tam řidiči zaplatí průměrně 32,49 koruny za litr, za naftu pak 31,46 koruny za litr.
V Česku letos přibylo staveb bytů
10.07.2019
Stavební firmy v Česku zahájily letos do konce května stavbu 5467 bytů v bytových domech, meziročně o 60 procent více. Tempo růstu proti konci dubna přesto kleslo zhruba na polovinu. Nejvíce jich bylo v Praze, kde počet zahájených staveb stoupl asi o dvě třetiny. Počet zahájených staveb rodinných domů v Česku meziročně vzrostl o 3,5 procenta. Vyplývá to z pondělních údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ).
Největší podíl zahájených staveb bytových domů připadal na Prahu s necelou třetinou. Následovaly Jihomoravský (14,5 procenta), Liberecký (osm procent), Olomoucký (7,9 procenta) a Středočeský kraj (7,6 procenta). Ani jeden byt se nezačal stavět v Ústeckém kraji. V Praze vzrostl počet zahájených staveb bytů meziročně o 68 procent na 1784. Na konci dubna to bylo o 460 procent. Zatímco loni v květnu získalo v hlavním městě stavební povolení 801 bytů, letos pouze 305. V porovnání s rekordním rokem 2008 byl počet zahájených staveb bytů do konce května o více než třetinu nižší.
Český trh s auty zpomaluje
08.07.2019
Prodej osobních aut na českém trhu v prvním pololetí klesl o 10,6 procenta na 128 498 vozů. V červnu se trh propadl o 15,5 procenta. Nejmenší snížení zaznamenal segment terénních SUV a velkoprostorových rodinných vozů. Oznámil to ve středu Svaz dovozců automobilů.
Nejprodávanější Škoda zaznamenala pokles o šest procent na 44 090 aut. Následuje Volkswagen s poklesem prodeje o pětinu na 10 782 vozů, třetí Dacia naopak rostla o šest procent na 9032 aut. Na dalších místech skončily značky Hyundai, Peugeot, Renault, Kia, Toyota, Ford a Mercedes-Benz. Nejvíce se prodávala Škoda Octavia (11 746 vozů), Škoda Fabia (10 863 aut), Škoda Rapid (6872 aut) a další škodovky Karoq a Kodiaq. Následuje Dacia Duster a Hyundai i30. Vede třída SUV s podílem 31,5 procenta, následuje nižší střední třída s 19,8 procenta. Z hlediska paliva vede benzin s podílem 70,35 procenta, na druhém místě je nafta s 27,1 procenta.