Zahraniční obchod Česka skončil v únoru v přebytku 35,5 miliardy korun

08.04.2025 Meziročně byl o 0,5 miliardy nižší. Příznivý vliv na celkovou bilanci měl především obchod s motorovými vozidly, elektřinou, ropou a zemním plynem. Vyplývá to z předběžných výsledků, které zveřejnil Český statistický úřad.
"Únorová obchodní bilance si zachovala příznivý vývoj zejména kvůli nárůstu vývozu motorových vozidel a jejich dílů, a to meziročně o šest procent. Jejich dovoz naopak klesl o 4,9 procenta. K meziročnímu růstu dovozu pak nejvíce přispěla elektrická zařízení, a to o 11,7 procenta," uvedla ředitelka odboru statistiky zahraničního obchodu Českého statistického úřadu. Meziročně vzrostl vývoz o 1,3 procenta na 400 miliard korun a dovoz o 1,6 procenta na 364,5 miliardy korun. Letošní únor měl o jeden pracovní den méně než únor 2024.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)

Stát bude podporovat start-upy rekordní sumu

29.04.2019 Na podporu start-upů a menších firem půjde v souladu se strategií Česká republika: země pro budoucnost ze státního rozpočtu do roku 2027 šest miliard korun.
Celkový objem financí programu, do kterého přispěje také soukromý sektor, by měl být devět miliard korun. Na tiskové konferenci Rady pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) to řekl její místopředseda Karel Havlíček.
(Zdroj: eurozpravy.cz)

Česká měna bude navzdory očekávání oslabovat

25.04.2019 Donedávna očekávané zpevňování kurzu k hranici 25 korun za euro se odkládá. A podle části analytiků oslovených HN by naopak česká měna měla začít oslabovat.
Podle Komerční banky by se kurz v tomto roce neměl výrazněji odchýlit od hodnot mezi 25,50 a 25,80 koruny za euro. "Pro rok 2020 se ale kvůli globálnímu ekonomickému ochlazování obáváme, že koruna může oslabit až nad 26 korun za euro," uvedl hlavní ekonom Komerční banky Jan Vejmělek. Tento názor sdílí i Petr Krpata, hlavní stratég pro měny a úrokové sazby ING Bank v Londýně. "Nemyslíme si, že koruna oslabí hned, ale spíš až v druhé polovině roku. A čekáme, že příští rok se bude držet nad 26 korunami za euro." Nevyloučil však ani možnost většího výkyvu.
(Zdroj: ihned.cz)

Státní dluh v prvním čtvrtletí stoupl na 1,732 bilionu korun

23.04.2019 Státní dluh v prvním čtvrtletí stoupl o 109,6 miliardy na 1,732 bilionu korun. Důvodem nárůstu dluhu byla snaha získat peníze za výhodných podmínek na plánované splátky státních dluhopisů v dubnu a červenci. V tiskové zprávě o tom dnes informovalo ministerstvo financí. Na každého Čecha tak hypoteticky připadá dluh zhruba 162 600 korun.
"Samotné zvýšení nominální výše státního dluhu v prvním čtvrtletí je běžným jevem, který je způsoben časovým nesouladem emisní činnosti a splátek státních dluhopisů v průběhu roku a nijak nevypovídá o trendu zadlužování země," uvedl ředitel odboru řízení státního dluhu a finančního majetku Petr Pavelek. MF tak podle něj každý rok reaguje na situaci na finančních trzích. Dlouhodobě podle něj státní dluh klesá. MF v prvním čtvrtletí roku prodalo střednědobé a dlouhodobé státní dluhopisy v domácí měně za 115,8 miliardy korun. "V prvním čtvrtletí roku tak stát pokryl téměř polovinu splátek státního dluhu v domácí měně, které je nutné v tomto roce uhradit," uvedlo MF. Například 11. dubna byl splatný desetiletý dluhopis, jehož hodnota ke konci roku 2018 byla 85 miliard korun.
(Zdroj: ihned.cz)

Volkswagen plánuje na Slovensku zrušit pětinu míst

19.04.2019 Slovenská divize německé automobilky Volkswagen loni zvýšila výrobu aut, letos plánuje v rámci zvyšování produktivity snížit zaměstnanost o 3000 pracovníků. Nepůjde ale o náhlé propouštění, odchody se mají týkat zejména zaměstnanců, kteří firmu přirozeně opustí. Proti minulému roku se počet pracovníků sníží celkem asi o pětinu, firma také očekává pomalejší růst mezd.
Volkswagen na Slovensku v tomto roce snižuje počet zaměstnanců průběžně. "Měníme v našem závodě směny. Ze čtyřsměnného provozu přecházíme na třísměnný u SUV vozidel a u malých městských vozidel se přechází z dvousměnného na jednosměnný model," uvedla pro HN mluvčí Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová. "Neznamená to propouštění a už vůbec ne hromadné propouštění. Počítáme s přirozenou fluktuací zaměstnanců, které už nebudeme nahrazovat," řekla Makayová. Dodala také, že část zaměstnanců přesunula firma zpět do jiných závodů. To se týká například pěti set pracovníků z Maďarska, kteří se už vrátili zpět do maďarské továrny. Snížení počtu pracovníků se má dotknout jak kmenových tak agenturních zaměstnanců. Těch chce podle mluvčí firma do budoucna využívat v menším počtu. Z výrobních linek bratislavské továrny Volkswagenu loni sjelo 408 208 vozů, což proti předchozímu roku představuje nárůst o 12,8 procenta. Slovenský Volkswagen je z hlediska produkce největší ze závodů celkově čtyř automobilek, které v zemi montují vozidla. Slovensko je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem aut na světě, automobilový průmysl je hlavním tahounem slovenské ekonomiky.
(Zdroj: ihned.cz)
červen 2025
T po út st čt so ne
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
24 9 10 11 12 13 14 15
25 16 17 18 19 20 21 22
26 23 24 25 26 27 28 29
27 30 1 2 3 4 5 6
Dnes má svátek Petr a Pavel
1
Důležitý termín
1
Svátek
cardpay
martinus
n� partner