Automobilky dostanou více času na splnění emisních cílů, navrhla Evropská komise

03.04.2025 Evropská komise navrhla úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří neplní emisní cíle. Automobilky by nově měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Oznámila to Evropská komise. Navrhované změny podle EK dají automobilkám více času na splnění emisních cílů a umožní jim vyhnout se placení pokut v letošním roce. Česká vláda již dříve uvedla, že bude usilovat o prodloužení období, za které by automobilky měly plnění emisních cílů vykazovat, ze tří na pět let.
"Evropská komise dnes navrhla cílenou změnu nařízení, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy CO2 pro nová auta a dodávky," stojí v prohlášení unijní exekutivy. Nová flexibilita znamená zprůměrování emisních cílů za tříleté období let 2025, 2026 a 2027. "Tento přístup umožňuje výrobcům vyrovnat jakékoli nadměrné roční emise překonáním cíle ve zbývajících letech. Tato dodatečná flexibilita pomůže chránit kapacitu průmyslu investovat do čistého přechodu při zachování cíle pro rok 2025 a udržení průmyslu na cestě k dalšímu kolu snižování emisí," dodala komise.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)

EU chce úmluvu proti násilí na ženách schválit v létě

12.05.2023 Výraznou většinou 472 proti 62 hlasům posvětili europoslanci ve středu přistoupení Evropské unie k úmluvě o potírání domácího a sexuálně motivovaného násilí. Švédové coby nynější předsedové EU tak mohou celý proces dokončit a dát v červnu hlasovat o "Istanbulu" mezi členskými státy, což je i jejich ambice. Pokud by úmluva prošla, jak se předpokládá s ohledem na to, že v tomto případě není potřeba souhlas všech, přistoupení EU k tolik diskutovanému dokumentu by bylo definitivně stvrzeno.
Co to ale bude znamenat pro Česko a dalších pět států sedmadvacítky, které ho neratifikovaly? Po právní stránce bezprostředně nic. Česko nebude nuceno dokument schválit ani nebude porušovat právo EU. Istanbulská úmluva pochází z dílny jiné organizace, Rady Evropy. Přistoupení k ní ze strany EU se bude vztahovat jen na unijní instituce a oblasti, v nichž má unie kompetence. Odvolávat se na obsah úmluvy tak budou moci ženy a muži pracující v unijních institucích nebo případné oběti při výkladu evropského práva. Například žadatelka o azyl v unii ze třetí země, která se stala terčem sexuálního útoku a bude se bránit před soudem. Naopak třeba trestní sazby za znásilnění, které se napříč státy EU velmi liší, přistoupení k úmluvě neovlivní. "Je možné, že vyvstanou nejasnosti ve výkladu úmluvy v praxi kvůli tomu, že několik zemí EU ji neratifikovalo a většina ano. Jednoznačný výklad by pak přinesly až soudy," řekl serveru Aktuálně.cz polský europoslanec Lukasz Kohut, který měl projednání dokumentu v Evropském parlamentu na starosti coby zpravodaj.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)

Největším rizikem pro evropské automobilky jsou elektromobily z Číny

11.05.2023 Ve zprávě to uvedla německá pojišťovna Allianz. Pokud politici nepřijmou odpovídající opatření, může čínská konkurence evropské výrobce podle této studie do roku 2030 připravit na zisku o sedm miliard eur (163,5 miliardy Kč) ročně. Českou ekonomiku by podle zprávy mohla čínská konkurence připravit až o 0,4 procenta hrubého domácího produktu (HDP). "Evropskému automobilovému průmyslu jde o hodně: čtyři z pěti automobilů prodaných v Evropě se montují na místě," uvádí zpráva.
Připomíná také, že Evropa se stala cílem čínského vývozu, když ve Spojených státech začal platit zákon o omezování inflace (IRA). Na letošní rok americký zákon IRA vyžaduje, aby 50 procent komponentů baterií bylo vyrobeno nebo smontováno v Severní Americe, aby bylo možné získat daňovou úlevu 3750 dolarů (přes 80.000 Kč). Dalších 3750 dolarů je letos podmíněno tím, že 40 procent kritických minerálů pochází ze Spojených států nebo od jejich partnera ve volném obchodu. V obou případech se tento poměr s postupem let zvyšuje.
S
(Zdroj: moneymag.cz)

Nejsme proti Euru 7, ale ať platí později

28.04.2023 Průmyslové a zaměstnavatelské svazy žádají o odklad účinnosti plánované emisní normy Euro 7 o čtyři roky pro nové typy vozidel a o pět let pro již existující modely. Uvádí to společná deklarace, kterou v pondělí pod taktovkou Hospodářské komory ČR podepsaly také Svaz průmyslu a dopravy, Sdružení automobilového průmyslu a Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů.
Organizace zároveň požadují zrušení či úpravy některých technických požadavků, jako je palubní monitorování emisí stanovených znečisťujících látek. Argumentují i tím, že například požadovaná čidla pro emise amoniaku či oxidu dusnatého či dusičitého doposud neexistují a ani v blízké budoucnosti na trhu nemají být k dispozici. „Není to tak, že bychom Euro 7 nechtěli vůbec. Je to o tom, jak normu naopak zlepšit, případně rozvolnit některé zbytečně napjaté termíny tak, abychom všichni mohli směřovat tam, kam chceme – tedy k dlouhodobému zlepšení klimatické situace nejen v Evropě,“...
J
(Zdroj: zpravy.cz)

Unijní státy definitivně schválily reformu trhu s emisními povolenkami

28.04.2023 Země Evropské unie v úterý definitivně schválily další část balíku klimatických norem, s jejichž pomocí chtějí do konce desetiletí významně omezit emise skleníkových plynů. Unijní ministři formálně potvrdili reformu trhu s emisními povolenkami, která počítá se zpoplatněním emisí z vytápění budov a silniční dopravy od roku 2027 a koncem bezplatných povolenek v roce 2034.
EU rovněž zavede takzvané uhlíkové clo a vytvoří sociální klimatický fond, který má mimo jiné pomoci zmírnit dopady očekávaného zdražení tepla pro domácnosti. Evropský parlament již normy schválil minulý týden, mohou tedy vstoupit v platnost...
J
(Zdroj: zpravy.cz)
listopad 2025
T po út st čt so ne
44 27 28 29 30 31 1 2
45 3 4 5 6 7 8 9
46 10 11 12 13 14 15 16
47 17 18 19 20 21 22 23
48 24 25 26 27 28 29 30
49 1 2 3 4 5 6 7
Dnes má svátek Saskie
1
Důležitý termín
1
Svátek
cardpay
martinus
náš partner