Elektromobily ztrácí po třech letech téměř 50 % hodnoty
24.03.2025
Elektromobily americké Tesly patří mezi nejhůře zhodnocené vozy na českém trhu, ukazuje analýza cen ojetin na portálu TipCars. Modely Y a 3 ztratily za tři roky téměř polovinu své původní hodnoty – konkrétně 47 %. Naopak Škoda Enyaq vychází lépe, její cena klesla „jen“ o 31 % a průměrně ji prodejci nabízejí za 1,07 milionu korun. Každé auto si uchovává svou hodnotu jinak a některá ji ztrácí o poznání rychleji než ostatní.
Obzvlášť často se přitom o ztrátě hodnoty hovoří u elektromobilů. Motoristický portál TipCars proto porovnal ceny deseti modelů elektromobilů vyrobených v roce 2022, které jsou na portálu aktuálně nejčastěji v nabídce. Zjistil, které z populárních elektromobilů přišly za 3 roky o největší část původní hodnoty1. Zdaleka nejhůře ze srovnání vyšly vozy americké Tesly – Model Y a Model 3. U obou došlo během tří let od výroby k poklesu hodnoty o 47 %. Ojetý Model Y ve verzi Long Range z roku 2022 dnes prodejci průměrně nabízí za 913 tisíc korun. To je o 811 tisíc korun méně, než stál nový. V případě Modelu 3 Long Range letos průměrná nabídková cena dosahuje 791 tisíc korun, tedy o 696 tisíc korun méně než před třemi lety.
Společným jmenovatelem obou modelů je, že toho za sebou nabízené vozy obvykle mají opravdu hodně. U Modelu 3 dosahuje průměrný nájezd tříletých vozů 51 tisíc kilometrů, v případě Modelu Y se dokonce blíží k 90 tisícům kilometrů. Výrazně tak převyšuje ostatní srovnávané modely, jejichž nájezdy se zpravidla pohybují mezi 20 a 40 tisíci kilometry.
V relativně blízkém závěsu za Teslami následuje dvojice modelů Hyundai Kona a BMW i3. V obou případech je možné tři roky starý vůz v bazarech najít s cenovkou okolo 600 tisíc korun. Oproti původním cenám tak došlo u Hyundai Kona k poklesu o 44 %, v případě BMW i3 o 43 %.
S
(Zdroj: moneymag.cz)
Lidé v továrnách chtějí kvůli rouškám delší přestávky
09.10.2020
Zaměstnanci kolínské automobilky TPCA jsou ve sporu s vedením společnosti kvůli nošení roušek ve výrobě. Odboráři po firmě požadují, aby pracovníkům tuto povinnost nějak vynahradila, třeba zavedením dodatečných přestávek nebo lepším odvětráváním hal. "Rouška se i po krátkém nošení ušpiní. Čím víc je znečištěn okolní vzduch, tím rychleji se kontaminuje i rouška," říká šéf místní odborové organizace ASO Josef Stibůrek.
Pracovníci by proto podle něj měli mít nárok na několik kratších přestávek, během kterých by si roušky mohli vyměnit a na chvíli si odpočinout. Vedení automobilky ale na jeho výzvy ani po několika jednáních zatím neslyší. "Firma teď jede na 110 procent, každý den děláme přesčasy, takže vedení společnosti teď výrobu tlumit nechce," myslí si Stibůrek. Zástupci automobilky na dotazy HN do uzávěrky vydání neodpověděli.
Google se rozhodl platit médiím
02.10.2020
Americká společnost Google v příštích třech letech zaplatí miliardu dolarů (22,9 miliardy korun) mediálním firmám za to, že bude moci využívat jejich obsah. Oznámil to ve čtvrtek šéf mateřské společnosti Alphabet Sundar Pichai. Je to poprvé, co firma jasně řekla, kdy a kolik hodlá v první fázi dohody s vydavateli platit. Google v červnu nastínil, že se k takovému kroku chystá.
Tvůrci zpravodajství, v čele s evropskými mediálními skupinami, vedou s Googlem ohledně plateb za využívaní obsahu spor už mnoho let. Google je nejpopulárnějším internetovým vyhledávačem s největším podílem na světovém trhu.
Google spustí službu Google News Showcase nejprve v Německu a v Brazílii. V Německu Alphabet uzavřel partnerství s dvěma desítkami vydavatelských firem, mimo jiné se zpravodajským serverem Der Spiegel nebo s časopisy Stern a Die Zeit. V Brazílii Google spolupracuje například s deníkem Folha de S. Paulo, s televizí Band a se zpravodajským serverem Infobae.
Česká pošta představila první mobilní pobočky
25.09.2020
Česká pošta chystá na venkově zavedení pojízdných poboček v automobilech, které budou mít plnohodnotnou funkci poštovní kamenné pobočky. Testování mobilní pošty začne 1. října v obcích v okolí Dobrušky na Rychnovsku a následně v obcích na Bruntálsku. Při dnešním představení prvních dvou automobilů mobilní pošty v Náchodě to řekli představitelé České pošty.
Podle ministra vnitra Jana Hamáčka (ČSSD) vznikl nápad nového konceptu mobilní pošty v době jarní koronavirové krize, kdy nebylo jasné, jak rychle se podaří pobočky pošt otevřít. "Je to trošku návrat do minulosti. Věřím, že to bude fungovat a lidé to ocení," řekl Hamáček s poukazem na dřívější poštovní pobočky v autobusech či aviích, které v Česku fungovaly do druhé poloviny 90. let minulého století. "Je to kamenná pobočka na kolečkách. Po vyhodnocení dat z fungování pilotního provozu a zjištění zájmu veřejnosti budeme dál rozhodovat o dalším rozšíření," řekl ředitel byznys developmentu České pošty Martin Vránek. Postupně by pošta podle něj mohla pořídit desítky mobilních poboček, přičemž s nákupem více vozů by měla klesnout i jejich pořizovací cena.
Hospody zřejmě budou zavírat dřív
23.09.2020
Uzavření podniků ve 22:00 bude znamenat ztrátu až 30 procent denních tržeb. ČTK to sdělila výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová.
Svaz chce kompromis, ve 22:00 by se přijímaly poslední objednávky a restaurace by musely být zavřené do 23:00. Obdobně se vyjádřila Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR).