Novela insolvenčního zákona
13.03.2017
Novela nabude účinnosti 1. července 2017 a zásadním způsobem změní řadu aspektů insolvenčního řízení.
Přináší mnoho změn, jednou z nich je i rozšíření, resp. detailnější vymezení definice úpadku. Dosavadní úprava insolvenčního zákona zakotvuje několik kritérií, která mají indikovat, zda dlužník je, či není v úpadku. Novela kromě jiného zavádí institut „mezery krytí“, který bude pomáhat při zjišťování, zda je společnost v úpadku. Institut „mezery krytí“ bude vyjadřovat rozdíl mezi výší splatných závazků a disponibilních prostředků dlužníka. Dlužník s mezerou krytí nižší, než je desetina jeho splatných závazků, bude považován za solventního. K doložení výše mezery krytí poslouží výkaz stavu likvidity, jehož šablonu bude obsahovat prováděcí přepis. Dlužník, jehož mezera krytí bude v daný okamžik vyšší než desetina jeho splatných závazků, bude mít stále možnost se závěru o úpadku vyhnout, pokud doloží, že je tuto mezeru schopen pokrýt v přiměřené lhůtě.
Ministerstvo financí zmírnilo pokuty za kontrolní hlášení
07.03.2017
Podnikatel se nemusel dopustit žádného daňového deliktu, aby na něj dopadl těžký postih v podobě pokuty ve výši několika desítek tisíc korun. Stačilo se o den opozdit při vyplňování kontrolního hlášení DPH, případně jen nestihnout podat doplňující vysvětlení. Ministerstvo financí nyní uznalo, že podobné tresty jsou příliš přísné.
"Dospěl jsem k názoru, že finanční správa nepostupuje vždy lidsky a se selským rozumem. Nerozlišuje mezi lidmi, kteří porušují zákon, a těmi, kteří udělají drobnou chybu," uvedl ministr financí Andrej Babiš. Finanční správa rozdala za rok platnosti zákona o kontrolním hlášení dva a půl tisíce pokut. "Celková výše je kolem 102 milionů korun," doplnil zástupce ředitele Generálního finančního ředitelství Jan Ronovský. Oznámil, že si pokutovaní podnikatelé mohou požádat o prominutí trestu, každému může finanční úřad prominout jeden trest za rok. Jejich výše dosahuje částky deset, třicet nebo padesát tisíc korun. "Připravili jsme novelu metodiky a rozšiřujeme důvody k prominutí pokuty," uvedla náměstkyně ministra financí Alena Schillerová. Finanční úřad promine pokutu podnikateli, který jinak plní vůči státu své povinnosti. Požádat je možné jednou ročně, za rok 2016 může finanční úřad prominout až tři tresty. Podle bývalého šéfa Generálního finančního ředitelství a daňového experta společnosti Apogeo Jiřího Žežulky je pro podnikatele důležité vědět, že jej stát nepovažuje za daňového podvodníka, pokud jen udělá chybu v kontrolním hlášení nebo se o pár dnů zpozdí s podáním vysvětlení.
zdroj: ihned.cz
Zdaňování příjmů z provozu výroben elektřiny (fotovoltaické elektrárny)
05.03.2017
Jaká změna nastala u příjmů z provozu výroben elektřiny, ke kterému není vyžadována licence udělovaná Energetickým regulačním úřadem?
Přechodné ustanovení č. 2 zákona č. 125/2016 Sb. stanoví, že ustanovení § 10 odst. 1 písm. a) zákona č. 586/1992 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, lze použít již pro zdaňovací období roku 2016. Příjmy z provozu výroben elektřiny, ke kterému není vyžadována licence udělována Energetickým regulačním úřadem, jsou již za celé zdaňovací období r. 2016 považovány za ostatní příjmy podle § 10 odst. 1 písm. a) zákona o daních z příjmů, pokud se tak provozovatel rozhodne. Příjmy z provozu výroben elektřiny, ke kterému není vyžadována licence udělovaná Energetickým regulačním úřadem, jsou počínaje r. 2017 ostatními příjmy podle § 10 odst. 1 písm. a) zákona. To platí i v případě, že uvedené výrobny byly uvedeny do provozu před rokem 2016.
Nové zdanění výherců hazardních her
28.02.2017
Od roku 2017 nová daň z hazardních her nahradila dosavadní odvod z loterií a jiných podobných her.
• Nové zdanění výherců daní z příjmů fyzických osob od roku 2017:
- výhry z hazardních her jsou u fyzických osob tzv. ostatním příjmem podle § 10 odst. 1 písm. h) ZDP,
- přičemž ale podle § 10 odst. 3 písm. b) ZDP jsou osvobozeny výhry z: tomboly s herní jistinou do 100 000 Kč, hazardní hry provozované na základě ohlášení nebo základního povolení podle ZHH, hazardní hry provozované na základě právních předpisů obdobných ZHH vydaných v EU nebo EHP,
- neosvobozené ostatní příjmy z hazardních her (tj. zejména z nelegálních her nebo ze zahraničí mimo EU/EHP) patří do daňového přiznání výherce, přičemž je u nich možno uplatnit prokázané výdaje vynaložené na dosažení těchto výher (maximálně ale do výše těchto příjmů podle § 10 odst. 4 ZDP).
Nové zdanění provozovatelů hazardních her
28.02.2017
Od roku 2017 nová daň z hazardních her nahradila dosavadní odvod z loterií a jiných podobných her.
• Nové zdanění provozovatelů hazardních her od roku 2017:
- příjmy ze všech vsazených částek jsou součástí obecného základu daně z příjmů právnických osob,
- čtyři správní poplatky: 5 000 Kč za žádost o vydání základního povolení a 3 000 Kč za jeho změnu, 4 000 Kč za žádost o vydání povolení k umístění herního prostoru a 2 500 Kč za jeho změnu,
- daň z hazardních her, poplatníkem je ten, kdo provozuje hazardní hru, ať už jde o tuzemskou nebo zahraniční osobu, a to bez ohledu na to, jestli má legální povolením k provozování hazardní hry, předmětem daně není provozování tombol s herní jistinou do 100 000 Kč, jsou dva režimy zdanění:
- dílčí daň z technických her: dílčím základem daně je částka, o kterou úhrn přijatých a nevrácených vkladů převyšuje úhrn vyplacených výher (tzv. princip in – out), sazba daně 35 %, minimální dílčí daň z technických her činí součin součtu herních pozic povolených koncových zařízení a částky 9 200 Kč (s ohledem na čtvrtletní zdanění se efektivně jedná o zdanění každého takového zařízení ve výši 36 800 Kč ročně, tj. cca 100 Kč denně, výnos této dílčí daně je rozdělen mezi stát (35 %) a obce (65 % o což se obce podělí dle umístění koncových zařízení v obcích),
- dílčí daně z ostatních hazardních her: dílčím základem daně je částka, o kterou úhrn přijatých a nevrácených vkladů převyšuje úhrn vyplacených výher (tzv. princip in – out), sazba daně 23 %, a výnos těchto dílčích daní z ostatních hazardních her je rozdělen mezi stát (70 %) a obce (30 %),
- neexistuje žádná sleva na dani, na rozdíl od slevy na odvodu z loterií nebo z kursových sázek,
- příslušenství daně z hazardních her (např. úrok z prodlení, penále) je příjmem státního rozpočtu,
- daň je daňovým výdajem pro účely daně z příjmů, coby „ostatní daň“ § 24 odst. 2 písm. ch) ZDP,
- zdaňovacím obdobím je kalendářní čtvrtletí, pročež bylo upuštěno od placení záloh, daňové přiznání se podává povinně elektronicky do 25 dnů po uplynutí čtvrtletí, a daň se „samovyměří“,
- správu daně z hazardních her vykonávají finanční úřady, delikty ale řeší především celní úřady.
Bez věcné změny zůstává i nadále osvobození provozování hazardních her od DPH, a to tzv. bez nároku na odpočet daně podle § 60 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění p.p. Přičemž zdanitelnou výjimkou zůstávají služby související s jejich provozováním zajišťované pro provozovatele HH jinými osobami.