ČNB letos čeká mírně nižší schodek veřejných financí
10.02.2025
Ale celkový dluh vládního sektoru má překonat 44 % HDP. Česká národní banka (ČNB) letos očekává schodek veřejných financí 2,4 procenta hrubého domácího produktu (HDP), proti loňsku by se tak snížil o 0,2 procentního bodu. Příští rok předpokládá jeho další snížení na 2,3 procenta HDP. Vyplývá to ze zveřejněné tabulky klíčových makroekonomických indikátorů, které jsou součástí aktuální zprávy o měnové politice. Celou zprávu banka zveřejní 14. února.
Odhad salda za loňský rok má centrální banka optimističtější než ministerstvo financí, které ve své prognóze z minulého týdne uvádělo deficit 2,8 procenta HDP. Konečné údaje zatím nejsou k dispozici. Pro letošní rok je naopak ČNB mírně pesimističtější než ministerstvo financí, které očekává schodek veřejných financí 2,3 procenta HDP.
Strukturální schodek, tedy výsledek hospodaření očištěný o ekonomický cyklus a mimořádné vlivy, loni podle ČNB klesl na 2,2 procenta HDP z předloňských 3,4 procenta HDP. Letos centrální banka ale očekává mírné zvýšení strukturálního schodku na 2,3 procenta HDP. Prognóza ČNB je tak opět mírně skeptičtější než výhled ministerstva financí, které předpokládá v letošním roce strukturální deficit dvě procenta HDP.
Celkové zadlužení vládního sektoru letos podle ČNB vzroste na 44,2 procenta HDP z loňských 43,4 procenta HDP. V příštím roce očekává centrální banka další zvýšení dluhu na 44,9 procenta HDP. Predikce ČNB očekává letos a v příštím roce také zpomalování tempa růstu mezd, a to v nominálním i reálném vyjádření. Nominální mzdy by se letos měly zvýšit o 6,1 procenta a příští rok o pět procent, když loni rostly o 6,9 procenta. Reálně by mzdy letos měly růst o 3,7 procenta a příští rok o 2,8 procenta. Loni se reálné mzdy zvýšily o 4,4 procenta, když předtím dva roky klesaly.
S
Stav silnic je v Česku tristní, statistiky zlepšuje síť železnic
20.07.2022
Nejnovější Index prosperity Česka, který zkoumá na základě dostupných mezinárodních dat kvalitu života ve státech Evropské unie, se zaměřil na infrastrukturu. Česko se podle něj může pochlubit nejhustší železniční sítí, v hodnocení stavu silnic se však propadá do poslední pětky. Má také nízké pokrytí vysokorychlostním internetem a nižší úroveň digitalizace státní správy. V infrastruktuře a digitalizaci se Česko umístilo lehce nad evropským průměrem.
Index prosperity, který zpracovává portál Evropa v datech s analytiky České spořitelny, mu přisoudil dvanáctou příčku z 27 zemí Evropské unie. „Příčinou jsou především kvalita silnic, relativně nízké pokrytí vysokorychlostním internetem a nízká úroveň digitalizace státní správy. Česko ale patří k zemím, které do dopravy investují nejvyšší podíl svého HDP a které mají nejhustší železniční síť,“ uvádí Milan Mařík z portálu Evropa v datech. Infrastruktura je přitom nezbytná pro každodenní fungování ekonomiky. „Obecně platí, že každá miliarda investovaná do infrastruktury má pro ekonomiku dodatečný pozitivní efekt okolo 300 milionů korun. Investice do infrastruktury tak mohou výrazně zvyšovat potenciál ekonomiky a tím i životní úroveň,“ vysvětluje David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny.
V
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Přestřelené ceny bytů začnou padat
19.07.2022
Trh s nemovitostmi v Česku by se po letech, která se nesla ve znamení prudkého zdražování, mohl konečně ochladit. Rostoucí ceny může zarazit zejména klesající poptávka po vlastním bydlení, experti ale v tvrzeních o zlevňování bytů zůstávají opatrní. Jedno je však jisté: v současné době jsou nemovitosti v tuzemsku extrémně nadhodnocené, dokládají to i data České národní banky. Evropský statistický úřad Eurostat minulý týden zveřejnil údaje, podle kterých zaznamenalo Česko v letošním prvním čtvrtletí nejvyšší růst cen nemovitostí ze zemí unijního svazku. Ceny se meziročně zvedly o 24,7 procenta.
se strmým zdražováním, které bylo pro nemovitosti v tuzemsku příznačné v posledních letech, by ale brzy mohl být konec. Analytik banky Creditas Petr Dufek se domnívá, že ceny mohou přestat růst ještě letos.
"Část trhu - zvlášť starší byty mimo velká centra - může zažít i pokles cen. Jak moc, je ale nemožné předem odhadovat," uvedl pro Aktuálně.cz Dufek. Šéf realitního portálu Bezrealitky Jan Škrabánek se nebojí mluvit dokonce o propadu cen. Jedním dechem ale dodává, že zlevnění se rozhodně nebude týkat veškerých typů nemovitostí a všech měst.
"Jako první budou klesat ceny nemovitostí, které byly prokazatelně přestřelené - domy ve špatném stavu, ruiny a nemovitosti, které se nachází ve špatné lokalitě a ještě jsou zralé na generální rekonstrukci. Týkat se to bude i některých chat, chalup a možná i luxusnějšího bydlení," vyjmenoval Škrabánek.
Ceny podle něj naopak s jistotou neklesnou u bytů s dispozicemi 2+kk a 3+1 na dobrých adresách ve velkých městech, jako je Praha, Brno nebo třeba Olomouc a Plzeň.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Platební morálka v Česku je nyní špatná
19.07.2022
Téměř každá společnost má za poslední rok negativní zkušenost s opožděnými platbami. Polovina firem je na tom hůře než před pandemií koronaviru. Téměř 80 procent akceptuje stále delší odklady splatností. Vyplývá to ze zprávy společnosti Intrum Czech sestavené na základě průzkumu z 29 evropských zemí. kterého se zúčastnilo víc než 11.000 společností z 15 odvětví.
Co se týče tržeb, efektivity a schopnosti zvládat problémy, udává polovina českých firem, že jejich kondice je slabší než před propuknutím epidemie koronaviru v Česku v březnu 2020. Čtvrtina společností je na tom zhruba stejně, zbývající čtvrtina vnímá svou pozici jako silnější. Problém vycházet vstříc požadavkům svých zaměstnanců na vyšší plat má 54 procent firem z průzkumu, což odpovídá situaci napříč celou Evropou, kde to je 55 procent. Nadpolovičních 55 procent českých firem také uvedlo, že jejich zaměstnanci nemají dostatečné interní odborné znalosti na to, aby podnik zvládl dopady inflace. Na celoevropské úrovni takto odpovědělo 58 procent firem.
S
Škodě Auto klesl odbyt o 30 procent
18.07.2022
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto za první pololetí dodala zákazníkům v celém světě 360 600 aut, což je meziroční pokles o 30 procent. Ve své zprávě to v pátek uvedla mateřská skupina Volkswagen. Propad odbytu vozidel české automobilky je za pololetí nejhlubší ze všech značek, o kterých Volkswagen samostatně informuje. Skupině Volkswagen celosvětový odbyt v pololetí klesl meziročně o více než 20 procent na 3,88 milionu aut.
Za druhé čtvrtletí Škoda svým zákazníkům dodala 174 400 aut, což je meziroční propad o 34,4 procenta. Červnový odbyt pak činil 66 tisíc aut a proti stejnému měsíci loni byl nižší o 26,6 procenta.
Co se celého pololetí týče, druhý největší procentní propad odbytu ze skupiny Volkswagen registruje značka Seat/Cupra, kde odbyt proti loňskému prvnímu pololetí klesl o 27,4 procenta. Následuje výrobce nákladních vozů MAN s propadem o 26,4 procenta a společnost Scania s propadem o 25,2 procenta.
Za druhé čtvrtletí Škoda svým zákazníkům dodala 174 400 aut, což je meziroční propad o 34,4 procenta. Červnový odbyt pak činil 66 tisíc aut a proti stejnému měsíci loni byl nižší o 26,6 procenta.
Co se celého pololetí týče, druhý největší procentní propad odbytu ze skupiny Volkswagen registruje značka Seat/Cupra, kde odbyt proti loňskému prvnímu pololetí klesl o 27,4 procenta. Následuje výrobce nákladních vozů MAN s propadem o 26,4 procenta a společnost Scania s propadem o 25,2 procenta.