Máslo zdražilo nejvíce ze všech potravin
13.09.2024
Vyplývá to z nejnovějších údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) k srpnové inflaci. Zatímco meziměsíčně vzrostly spotřebitelské ceny o tři desetiny procenta, meziročně stouply o 2,2 procenta.
Již zmíněné máslo v srpnu zdražilo oproti červenci o 4,8 procenta. V meziročním srovnání zrychlila jeho cena svůj růst na 22,4 procenta z červencových 15,2 procenta.
Meziměsíčně vzrostly spotřebitelské ceny v srpnu o tři desetiny procenta. V oddíle alkoholických nápojů a tabáku se zvýšily ceny tabákových výrobků o 1,3 %, lihovin o 1,7 % a vína o 1,8 %. U potravin a nealkoholických nápojů rostly ceny uzenin o 2,1 %, ovoce o 2,2 %, polotučného trvanlivého mléka o 8,8 %, olejů a tuků o 3,1 %, nealkoholických nápojů o 1,0 %, čokoládových výrobků o 4,7 %, másla o 4,8 % a vepřového masa o 1,0 %.
Z potravin byly nižší zejména ceny zeleniny o 4,0 %, přičemž ceny brambor klesly o 21,2 %, drůbežího masa o 5,0 % a vajec o 6,2 %.
Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny v srpnu - stejně jako v červenci - o 2,2 %. Zpomalení meziročního růstu cen v oddíle doprava bylo kompenzováno zmírněním cenového poklesu v oddíle potraviny a nealkoholické nápoje.
V oddíle potraviny a nealkoholické nápoje většina sledovaných položek zmírnila svůj meziroční pokles.
Ceny mouky byly v srpnu nižší o 10,6 % (v červenci pokles o 15,4 %), uzenin o 2,8 % (v červenci pokles o 4,4 %). Ceny položek ve skupině mléko, sýry, vejce v srpnu klesly o 3,7 % (v červenci pokles o 7,1 %), ovoce o 2,4 % (v červenci pokles o 4,2 %), zeleniny o 2,0 % (v červenci pokles o 4,8 %). Ceny másla zrychlily svůj meziroční růst na 22,4 % (v červenci růst o 15,2 %), čokoládových výrobků na 18,6 % (v červenci růst o 16,0 %), nealkoholických nápojů na 4,2 % (v červenci růst o 3,4 %).
S
(Zdroj: globe24.cz)
Obecní zájem a pracovní volno
22.05.2012
Vedle důležitých osobních překážek v práci jako je např. vyšetření ve zdravotnickém zařízení, svatba, stěhování apod. existují v průběhu pracovního poměru překážky v práci na straně zaměstnance z důvodu tzv. obecného zájmu.
Jde o tři skupiny překážek, které ZP blíže konkretizuje. Jedná se o výkon veřejné funkce (např. člen zastupitelstva obce, poslanec Sněmovny, senátor, přísedící u soudu), občanskou povinnost (účast svědka v trestním řízení, soudní znalci, poskytnutí první pomoci při živelních událostech nebo obdobných mimořádných případech) a jiné úkony v obecném zájmu (např. činnost vedoucího na dětském táboře, dárci krve apod.).
Fúze obchodních společností
01.03.2012
Problematika fúzí obchodních společností byla od 1. ledna 2012 změněna. Změny se dotýkají zejména¨stanovení rozhodného dne, oceňování převáděného majetku a způsobu účtování oceňovacích rozdílů vzniklých z důvodu přecenění jmění znalcem pro účely fúze.
Právní úprava fúze se může uskutečnit formou sloučení nebo splynutí. Fúzí sloučením dochází k zániku obchodní společnosti nebo družstva nebo více obchodních společností nebo družstev a přechodu jmění zanikající společnosti nebo družstva na nástupnickou společnost nebo družstvo. Nástupnická společnost nebo družstvo vstupuje do právního postavení zanikající společnosti nebo družstva. Fúzí splynutím dochází k zániku dvou nebo více obchodních společností nebo družstev a přechodu jejich jmění na splynutím vzniklou nástupnickou společnost nebo družstvo. Nástupnická společnost nebo družstvo vstupuje do právního postavení zanikající společnosti nebo družstev. Zanikající i nástupnické obchodní společnosti musí mít při fúzi stejnou právní formu. Družstva se mohou zúčastnit fúze jen s družstvem. Právní účinky fúze nastávají podle ,,ZoPS“ dnem zápisu fúze do obchodního rejstříku. Podmínkou je, aby rozhodný den fúze nepředcházel o více než 12 měsíců den, v němž bude podán návrh na zápis fúze do obchodního rejstříku. Jako rozhodný den fúze může být stanoven nejpozději den jejího zápisu do obchodního rejstříku
Revoluční změna v zákoně o účetnictví
01.03.2012
Změny v zákoně o účetnictví zasahují hlavně účetní jednotky účastné procesu přeměny obchodních společnosti a družstev. Od 1. ledna 2012 se usnadňuje změna druhu účetního období, mění se postup při otevírání a uzavírání účetních knih, došlo ke změně postupu při podpisování účetní závěrky… a další změny.
Dnem 1. ledna 2012 nabyla účinnosti úprava, která umožňuje použití účetního období typu hospodářský rok také novým účetním jednotkám a účetním jednotkám při přeměně společnosti nebo družstva. Nově vzniklá účetní jednotka může přejít na účetní období typu hospodářský rok již do 30 dnů od svého vzniku. Tuto možnost nemohou využít účetní jednotky, které jsou organizační složkou státu, územním samosprávným celkem nebo účetní jednotkou vzniklou nebo zřízenou zvláštním zákonem.
Státní dluh
12.01.2012
Problematika státního dluhu se stává v poslední době značně frekventovaným tématem v souvislosti se zabezpečováním financování veřejné správy a veřejných služeb.
Po uplynutí prvního pololetí letošního roku Ministerstvo financí v rámci pravidelně vydávané čtvrtletní informace o řízení dluhového portfolia oznámilo, že výše státního dluhu k 30. červnu 2011 dosáhla výše 1 412,9 mld. Kč. V kvantifikacích na období let 2011 a 2012 se vychází z předpokládaných schodků státního rozpočtu za rok 2011 ve výši 135,0 mld. Kč a za rok 2012 ve výši 105,0 mld. Kč. Poslední vývoj ve finanční situaci státu z hlediska naplňování očekávaných příjmů není příliš uspokojivý a ani perspektivy ekonomického vývoje nejsou příliš růžové. Vedle opatření ke zlepšení příjmové stránky státního rozpočtu je třeba racionálně razantně omezit běžné výdaje s cílem zamezit další zadlužování, jehož následné řešení, jak bylo výše ukázáno, není ani jednoduché ani laciné a může přerůst do kritických situací.