Máslo zdražilo nejvíce ze všech potravin
13.09.2024
Vyplývá to z nejnovějších údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) k srpnové inflaci. Zatímco meziměsíčně vzrostly spotřebitelské ceny o tři desetiny procenta, meziročně stouply o 2,2 procenta.
Již zmíněné máslo v srpnu zdražilo oproti červenci o 4,8 procenta. V meziročním srovnání zrychlila jeho cena svůj růst na 22,4 procenta z červencových 15,2 procenta.
Meziměsíčně vzrostly spotřebitelské ceny v srpnu o tři desetiny procenta. V oddíle alkoholických nápojů a tabáku se zvýšily ceny tabákových výrobků o 1,3 %, lihovin o 1,7 % a vína o 1,8 %. U potravin a nealkoholických nápojů rostly ceny uzenin o 2,1 %, ovoce o 2,2 %, polotučného trvanlivého mléka o 8,8 %, olejů a tuků o 3,1 %, nealkoholických nápojů o 1,0 %, čokoládových výrobků o 4,7 %, másla o 4,8 % a vepřového masa o 1,0 %.
Z potravin byly nižší zejména ceny zeleniny o 4,0 %, přičemž ceny brambor klesly o 21,2 %, drůbežího masa o 5,0 % a vajec o 6,2 %.
Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny v srpnu - stejně jako v červenci - o 2,2 %. Zpomalení meziročního růstu cen v oddíle doprava bylo kompenzováno zmírněním cenového poklesu v oddíle potraviny a nealkoholické nápoje.
V oddíle potraviny a nealkoholické nápoje většina sledovaných položek zmírnila svůj meziroční pokles.
Ceny mouky byly v srpnu nižší o 10,6 % (v červenci pokles o 15,4 %), uzenin o 2,8 % (v červenci pokles o 4,4 %). Ceny položek ve skupině mléko, sýry, vejce v srpnu klesly o 3,7 % (v červenci pokles o 7,1 %), ovoce o 2,4 % (v červenci pokles o 4,2 %), zeleniny o 2,0 % (v červenci pokles o 4,8 %). Ceny másla zrychlily svůj meziroční růst na 22,4 % (v červenci růst o 15,2 %), čokoládových výrobků na 18,6 % (v červenci růst o 16,0 %), nealkoholických nápojů na 4,2 % (v červenci růst o 3,4 %).
S
(Zdroj: globe24.cz)
PHM v Česku zdražují
13.01.2020
Pohonné hmoty v Česku dál zdražují, cena nafty je už nad 32 korunami za litr. Průměrná cena benzinu stoupla za týden o 18 haléřů, tuto středu se prodával v průměru za 32,35 koruny za litr.
Cena nafty vzrostla o 24 haléřů na 32,03 koruny za litr. Vyplývá to z údajů firmy CCS, která ceny paliv sleduje. Ceny pohonných hmot začaly růst ke konci loňského roku, předtím od listopadu klesaly, nyní jsou na úrovni cen z loňského října.
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Produkce v pozemním stavitelství se zvýšila
13.01.2020
Stavební výroba v Česku se v listopadu vrátila k meziročnímu růstu, bez očištění vzrostla o 3,1 procenta. O měsíc dříve zaznamenala meziroční pokles o 1,7 procenta.
Loňský listopad měl ve srovnání se stejným měsícem předchozího roku o jeden pracovní den méně, po očištění o vliv počtu pracovních dnů tak stavební produkce meziročně vzrostla o 4,5 procenta. Produkce v pozemním stavitelství se meziročně zvýšila o 5,3 procenta a v inženýrském o 2,7 procenta. V pátek o tom informoval Český statistický úřad (ČSÚ).en pracovní den méně, po očištění o vliv počtu pracovních dnů tak stavební produkce meziročně vzrostla o 4,5 procenta.
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Počet cizích pracovníků se za 10 let ztrojnásobil na víc než půl milionu
13.01.2020
Firmy v Česku v posledních letech trápil nedostatek vhodných pracovníků, začaly je proto ve velkém objemu přivádět ze zahraničí.
Podle nejaktuálnějších dat Úřadu práce v Česku legálně pracuje 646 tisíc cizinců, což je téměř trojnásobně více než před deseti lety. Další až desítky tisíc cizinců pracují v Česku načerno. Počet zahraničních zaměstnanců se však i kvůli zpomalení ekonomiky pravděpodobně začíná blížit svému limitu.
Rychlá móda už tak netáhne
13.01.2020
Hrozivé pracovní podmínky v továrnách, pálení neprodaného zboží, velké množství odpadu i emisí CO2, plýtvání pitnou vodou. Ne nadarmo bývá módní průmysl kritiky označován za jednoho z největších znečišťovatelů planety. Jak se však ukazuje, přehlížení obav svých zákazníků ze změn klimatu se už ovšem nemusí módním značkám finančně vyplatit.
„Nálada vedení v módním průmyslu zůstává plná úzkostí a starostí," uvádí nejnovější studie The State of Fashion 2020, kterou každoročně sestavuje poradenská společnost McKinsey & Company ve spolupráci s platformou Business of Fashion. Upozorňuje na to, že na jednu stranu je trh s módou plný příležitostí k ziskům a radikálním inovacím, na stranu druhou ale globální ekonomický růst zpomaluje a konkurence je intenzivnější než kdy dřív. Cílem číslo jedna přitom přestává být pro řadu módních firem hon za růstem prodejů, nyní jde spíše o snižování nákladů spojených s investicemi z minulých let.