Máslo zdražilo nejvíce ze všech potravin
13.09.2024
Vyplývá to z nejnovějších údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) k srpnové inflaci. Zatímco meziměsíčně vzrostly spotřebitelské ceny o tři desetiny procenta, meziročně stouply o 2,2 procenta.
Již zmíněné máslo v srpnu zdražilo oproti červenci o 4,8 procenta. V meziročním srovnání zrychlila jeho cena svůj růst na 22,4 procenta z červencových 15,2 procenta.
Meziměsíčně vzrostly spotřebitelské ceny v srpnu o tři desetiny procenta. V oddíle alkoholických nápojů a tabáku se zvýšily ceny tabákových výrobků o 1,3 %, lihovin o 1,7 % a vína o 1,8 %. U potravin a nealkoholických nápojů rostly ceny uzenin o 2,1 %, ovoce o 2,2 %, polotučného trvanlivého mléka o 8,8 %, olejů a tuků o 3,1 %, nealkoholických nápojů o 1,0 %, čokoládových výrobků o 4,7 %, másla o 4,8 % a vepřového masa o 1,0 %.
Z potravin byly nižší zejména ceny zeleniny o 4,0 %, přičemž ceny brambor klesly o 21,2 %, drůbežího masa o 5,0 % a vajec o 6,2 %.
Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny v srpnu - stejně jako v červenci - o 2,2 %. Zpomalení meziročního růstu cen v oddíle doprava bylo kompenzováno zmírněním cenového poklesu v oddíle potraviny a nealkoholické nápoje.
V oddíle potraviny a nealkoholické nápoje většina sledovaných položek zmírnila svůj meziroční pokles.
Ceny mouky byly v srpnu nižší o 10,6 % (v červenci pokles o 15,4 %), uzenin o 2,8 % (v červenci pokles o 4,4 %). Ceny položek ve skupině mléko, sýry, vejce v srpnu klesly o 3,7 % (v červenci pokles o 7,1 %), ovoce o 2,4 % (v červenci pokles o 4,2 %), zeleniny o 2,0 % (v červenci pokles o 4,8 %). Ceny másla zrychlily svůj meziroční růst na 22,4 % (v červenci růst o 15,2 %), čokoládových výrobků na 18,6 % (v červenci růst o 16,0 %), nealkoholických nápojů na 4,2 % (v červenci růst o 3,4 %).
S
(Zdroj: globe24.cz)
Český vládní dluh letos prudce stoupl
02.07.2019
Příjmy sice rostou, výdaje však rychleji. Vládní dluh Česka stoupl v prvním čtvrtletí meziročně o 4,7 miliardy korun na 1,837 bilionu Kč. Míra zadlužení představovala 33,99 procenta hrubého domácího produktu, což je pokles o 1,8 procentního bodu.
Zadlužování veřejných rozpočtů plyne podle analytiků z toho, že jejich rostoucí příjmy, zejména ve formě přijatých daní a sociálních odvodů, nejsou s to plně pokrýt rostoucí výdaje. Ve srovnání s posledním čtvrtletím roku 2018 vzrostl dluh o 101,9 miliardy Kč a míra zadlužení se zvýšila o 1,43 procentního bodu.
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
České automobilky měly rekordní tržby
01.07.2019
Tržby českých automobilek a dodavatelů dílů loni vzrostly o 0,8 % na rekordních 1,102 bilionu korun. Z této částky finální výrobci utržili 617,5 miliardy Kč, tedy o 0,6 % více než v předchozím roce.
Oproti loňskému roku, kdy byl růst sedmiprocentní, však tempo výrazně zpomalilo. Je také možné, že odvětví v minulém roce dosáhlo svého vrcholu. Loni se zvýšila také produkce a to o 1,7 % na nový rekord 1,437 milionu vozů. Rostla již pátý rok v řadě. Tuzemský automobilový průmysl reprezentuje 26 % průmyslové výroby a 23 % exportu ČR.
ČEZ se ještě více zaměří na český trh
28.06.2019
Rozhodla o tom po téměř 20 hodinách jednání valná hromada firmy, která schválila aktualizaci koncepce firmy. V zahraničí se do budoucna zaměří hlavně na služby související s moderní decentrální energetikou.
Firma plánuje kromě dříve avizovaného Bulharska prodat majetek také v Rumunsku a Turecku a zvažuje prodej elektráren i v Polsku. Z prodeje chce získat desítky miliard korun, které použije na stavbu obnovitelných zdrojů a nových jaderných bloků i modernizaci distribuční sítě. Aktuální strategie má čtyři priority. Zajistit co nejefektivnější provoz a optimální využití výrobního portfolia firmy v ČR, zabezpečit moderní distribuci a péči o energetické potřeby zákazníků, rozvoj nové energetiky zejména v ČR a rozvoj energetických služeb ve stabilních regionech Evropy.
Přímý prodej zažívá v Česku zlaté časy
28.06.2019
Obraty společností, které se zabývají přímým prodejem, jako je Amway, Mary Kay či Oriflame, vzrostl loni o 9,5 % na 7,67 miliardy korun. Nejvíce se prodává kosmetika a produkty pro osobní péči, které dohromady představují asi třetinu trhu, následují se skoro 31 % výrobky pro domácnost a zboží dlouhodobé spotřeby, třetí nejprodávanější skupinou jsou wellness a doplňky stravy.
ČR byla loni z hlediska obratu druhým nejrychleji rostoucím státem ze střední Evropy, více rostlo pouze Maďarsko. Prodejců loni přibylo skoro 35 000, čím se množství prodejců zvýšilo na 337 000 lidi.