Ztráty PPF z odchodu z Ruska po invazi dosáhly stovek milionů eur
24.06.2023
Náklady skupiny PPF související s odchodem z Ruska po invazi na Ukrajinu dosáhly stovek milionů eur. Nebýt toho, skupina loni měla vyšší zisk než před pandemií covid-19, řekl novinářům ředitel PPF Jiří Šmejc, který stojí v čele skupiny jeden rok. PPF vykázala za loňský rok čistý zisk 140 milionů eur (asi 3,36 miliardy Kč), o 49 procent méně než o rok dříve. Aktiva skupiny loni klesla o 5,5 procenta na 39,9 miliardy eur (960 miliard Kč).
"Výsledek odráží sílu a odolnost skupiny. Naštěstí jsme byli dobře diverzifikovaní, což nás ochránilo před geopoliticky složitou situací," uvedl Šmejc. Odchod z Ruska byla podle něj jednoznačně správná věc. "Jsou základní principy, které jsou důležitější, než jestli vyděláte o pár korun víc nebo míň. Dobré bylo, že se jsme to udělali rychle," dodal.
Jak upozornil, investiční strategie bude orientovaná do oborů, kterým PPF rozumí, tedy do telekomunikací, médií, finančních služeb a e-commerce. Strategie PPF spočívá také v tom, aby PPF získala místo v orgánech společností, do nichž investuje. "DNA PPF se nemění, chceme zásadně ovlivňovat dění ve firmách, které dlouhodobě vlastníme," upozornil.
Zvažovaných investičních příležitostí je nyní podle něj více. "Čekal jsem ale, že se situace do ceny aktiv propíše více, než se to stalo," poznamenal. PPF podle něj nyní sleduje televizní a bankovní odvětví. "Je to o tom, kam se ceny aktiv nyní vydají," dodal s tím, že PPF zvýšila počet analytiků, právníků či investičních ředitelů. Nyní ročně hodnotí PPF kolem 50 investičních nápadů.
Během posledních 18 měsíců se PPF soustředila na byznysová partnerství i akvizice především v Evropě. Výsledkem je vstup do ProSiebenSat.1 Media, německé mediální společnosti, a polského InPostu, provozovatele evropské sítě samoobslužných výdejních boxů a logistických center pro e-commerce. Také investici do InPostu hodnotí Šmejc jako potvrzení vstupu na trhy západní Evropy, protože firma působí kromě Polska i ve Velké Británii či Francii.
B
(Zdroj: moneymag.cz/)
Předčasné splacení hypoték výrazně zlevní
11.03.2019
Centrální banka se rozhodla udělat pořádek v postupu bank, pokud člověk chce doplatit hypotéku předčasně mimo období takzvané fixace - tedy v průběhu doby, po niž má pevně stanovenou úrokovou sazbu.
Bankovní rada zveřejnila dokument, ze kterého jasně vyplývá, že banky klientovi můžou naúčtovat pouze takové poplatky, které s předčasným doplacením úvěru přímo souvisí a jejichž výše je zároveň odůvodněná. Mezi takzvané účelně vynaložené náklady patří například poštovné, kopírování dokumentů nebo poplatky za různé administrativní úkony. Půjde třeba jen o stokoruny, nikoliv tisíce až desetitisíce jako nyní.
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Zájem o půjčování nářadí a stavební techniky roste
11.03.2019
Ceny zůstávají zhruba na stejné úrovni, dlouhodobé pronájmy jsou levnější.
V počtu objednávek převládají soukromníci, většinu obratu ale tvoří stavební firmy. Soukromí řemeslníci mají největší zájem o sbíjecí kladiva, vrtačky nebo brusky.
Předčasné splacení hypoték výrazně zlevní
08.03.2019
Centrální banka se rozhodla vnést jasno do poplatků, které může požadovat banka, když bude klient s hypotékou chtít doplatit úvěr předčasně mimo období takzvané fixace. Tedy v průběhu doby, v níž má pevně stanovenou úrokovou sazbu. Podle včera zveřejněného výkladu ČNB si banky smí účtovat pouze náklady, které přímo souvisejí s předčasným splacením a jejichž výše je odůvodněná.
Mezi takzvané účelně vynaložené náklady patří podle centrální banky hlavně ty administrativní − například poštovné, kopírování dokumentů nebo poplatky za různé administrativní úkony. Naopak za nepřípustné ČNB považuje, aby banky chtěly proplatit například úroky, o které předčasným doplacením úvěru přicházejí, nebo provize vyplacené makléřům za sjednání úvěru. Takový postup je podle názoru centrální banky v rozporu se zákonem. Bankám by tím hrozily problémy s ČNB, která je jejich regulátorem.
Ministerstvo jednalo o revizi dávek na bydlení
07.03.2019
V pondělí 4. března se na MPSV uskutečnil kulatý stůl k problematice revize dávek na bydlení. Ministryně Jana Maláčová (ČSSD) zde odbornou veřejnost podrobně seznámila s 6 východisky revize dávek na bydlení. Cílem je zjednodušení systému, omezení zneužívání dávek a obrana před obchodníky s chudobou.
“Více než 90 procent nepojistných dávek jde rodinám s dětmi, seniorům a zdravotně postiženým. Pokud má být cílem revize dávkového systému především úspora a zamezení zneužívání pomoci státu, vidím prostor zejména u dávek na bydlení,” řekla ministryně Jana Maláčová s tím, že jakékoliv změny systému nesmějí mít negativní dopad na chudobou ohrožené skupiny obyvatel. To se týká především rodin s dětmi, seniorů a zvláště pak ovdovělých seniorek.
Kulatého stolu se zúčastnila kromě ministryně práce a sociálních věcí také ministryně pro místní rozvoj, poslanci a senátoři, zástupci místních samospráv a odborné veřejnosti z řad neziskového sektoru. Účastníci kulatého stolu se shodli, že klíčové je v dohledné době připravit návrh zákona o dostupném bydlení, který má v gesci MMR. Podle ministryně Maláčové je tento zákon nezbytnou podmínkou pro systémovou podporu bydlení ze strany státu. Samotné dávky na bydlení nemohou do budoucna nahrazovat státní podporu v oblasti bydlení.
Další kulatý stůl k tématu revize dávek na bydlení se uskuteční 20. 3. 2019. Cílem MPSV je získat případné připomínky ještě před předložením konkrétních návrhů do meziresortního řízení.
Východiska MPSV pro diskusi k revizi dávek na bydlení:
1. Zjednodušení systému dávek na bydlení
• Příspěvek na bydlení bude poskytován pouze do zkolaudovaných bytů. • Doplatek na bydlení bude poskytován pouze do nebytových prostor (tj. ubytovna, jiný než obytný prostor, stavba pro individuální či rodinnou rekreaci).
2. Aktivizace jako předpoklad výplaty dávek v hmotné nouzi
• Dávky budou v určitých životních situacích příjemců podmíněny jejich aktivizací prostřednictvím sociální práce (např. osoby dlouhodobě nezaměstnané, osoby, které se opakovaně dopustily přestupku proti občanskému soužití).
3. Dávka pouze do obyvatelných bytů
• Zavedení minimálních technických a hygienických standardů u bytů. • Nepřiznání či odejmutí dávky u neobyvatelného bytu.
4. Dávky jen pro osoby, které fakticky užívají bydlení
• Vymezení okruhu společně posuzovaných osob u příspěvku na bydlení, které bude reflektovat skutečné soužití osob a vyživovací povinnosti v rámci rodiny. • Adresnější vyplácení dávky.
5. Dávky pouze pro nemajetné osoby
• Vyloučení nároku na dávku při vlastnictví více bytových jednotek. • Zavedení omezeného testu majetku u příspěvku na bydlení.
6. Spravedlivější nastavení výše uznatelných nákladů na bydlení
• U nájemného je třeba vycházet z údajů hodnotové mapy nájemného (pokud bude k dispozici), která by přinášela reálný obraz výše nájemného v obcích. • U služeb a energii budeme vycházet z normovaných spotřeb na osobu nebo dle m2 a reálných cen dodavatelů.
(Zdroj: Tiskové oddělení MPSV)