Eurovolby rozhodnou hlavně starší Pražané, ukazuje průzkum
13.03.2024
Zúčastnit se červnových voleb do Evropského parlamentu rozhodně plánuje jen třetina Čechů. V mezičase se o europoslance sedm z deseti českých voličů vůbec nezajímá. A za rozhodující téma voleb lidé stále označují migraci, přestože do Česka téměř žádní uprchlíci s výjimkou ukrajinských nemíří. Data vyplývají z průzkumu agentury Ipsos, která bude v následujících měsících opakovaně mapovat voličské nálady v Česku.
Výzkumníci se tentokrát neptali na preference jednotlivých stran. Zkoumali celkově zájem Čechů o eurovolby a zdejší povědomí o dění v EU. Došli k tomu, k čemu dospěly i jiné průzkumy: čeští voliči evropské volby ignorují. S jistotou se chystá k urnám pouze třetina Čechů. "Spíše ano" pak další třetina.
Stejný dotaz pro celoevropský průzkum Eurobarometr zveřejněný loni v prosinci vynesl obdobný verdikt: k eurovolbám se chystalo méně českých voličů než každý druhý. Češi se tak spolu s obyvateli Kypru zařadili k národům, které se o eurovolby zajímají nejméně z celé EU. Odpovídala tomu i účast v zatím posledním hlasování v roce 2019 - dosáhla tehdy 29 procent, zatímco unijní průměr přesáhl padesátiprocentní laťku.
Malý zájem o eurovolby zapadá do celkově nízké pozornosti v Česku k evropskému dění. Pouze šest procent českých voličů odpovědělo Ipsosu, že vědí, co to jsou a jak fungují frakce v Evropském parlamentu. A jen okolo 40 procent lidí se zajímalo o české europoslance jindy než v čase volební kampaně.
"Voliči primárně chtějí po europoslancích hájení českých zájmů. Bez ohledu na stranický dres," komentuje výsledky výzkumu Michal Kormaňák z agentury Ipsos.
Z malého zájmu o unijní dění může těžit současná vládní koalice. Bližší pohled na rozhodnutí zúčastnit se voleb do europarlamentu ukazuje, že se k urnám nejčastěji chystají lidé nad 65 let věku (46 procent), vzdělanější (nejméně s maturitou) a zejména obyvatelé Prahy (42 procent). Tito voliči patří mezi nejvíc proevropské a také ty s nejvyšší disciplínou. Zároveň právě ve městech a mezi vzdělanější populací střední a starší generace mají vládní strany nejvíc podporovatelů.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Česko je v EU páté v rychlosti růstu zadlužování
23.07.2018
Plánované schodky státního rozpočtu na následující tři roky ukazují, že vláda rezignovala na snahu absolutně redukovat dluh a spoléhá se pouze na silný ekonomický růst. V reakci na v pátek zveřejněné údaje Eurostatu to řekl člen Národní rozpočtové rady Jan Pavel.
Dále uvedl, že pokles veřejného dluhu Česka v poměru k hrubému domácímu produktu (HDP) je v posledních letech způsoben zejména silným ekonomickým růstem, a nikoliv významnějšími strukturálními reformami veřejných financí. Přitom zachování vysokého růstu HDP nemusí být podle něj do budoucna samozřejmé. Eurostat informoval, že veřejný dluh Česka vyjádřený poměrem k HDP stoupl v prvním čtvrtletí o 1,1 procentního bodu na 35,8 procenta. To je páté nejrychlejší tempo růstu zadlužení v celé EU, upozornil Pavel. Ministerstvo financí v reakci uvedlo, že celková míra zadlužení dlouhodobě klesá. "Pokles vládního dluhu v poměru k HDP očekává ministerstvo financí i letos," uvedl mluvčí resortu Michal Žurovec. Poukázal také na skutečnost, že meziročně vládní dluh v poměru k HDP v prvním čtvrtletí klesl. Loni v prvním čtvrtletí byl dluh 39,9 procenta HDP.
Pokud Trump omezí dovoz aut, zavede EU cla na léky a uhlí
20.07.2018
Evropská unie by mohla zavést cla na uhlí, léky a chemické výrobky ze Spojených států. K opatření by přistoupila, pokud americký prezident Donald Trump zavede omezení na dovoz evropských aut do USA. Ve čtvrtek o tom informoval německý list WirtschaftsWoche. Evropská komise (EK) předpokládá, že opatření by se dotklo dovozu zboží v celkové hodnotě 8,5 miliardy eur, tedy zhruba 220 miliard korun.
"Členské státy rozhodnou o další strategii příští týden podle toho, jak dopadne návštěva šéfa EK Jeana-Clauda Junckera," sdělil německému týdeníku nejmenovaný evropský diplomat. Pak by členské státy do srpna vypracovaly seznam protiopatření. Juncker se příští týden chystá do Washingtonu na jednání o obchodních vztazích mezi EU a USA. Ty jsou napjaté od doby, co americká vláda uvalila cla na dovoz oceli a hliníku z EU a Trump následně opakovaně pohrozil, že toto opatření rozšíří na evropské automobily. Protože objem vyvážených aut z EU do USA je výrazně vyšší než objem uhlí a oceli, budou případná protiopatření tentokrát dalekosáhlejší, uvádí list. Pokud jde o ocel, týkají se evropská odvetná cla pro srovnání zboží v objemu pouze 2,8 miliardy eur, dodává. Vývoz amerického uhlí do EU se v posledních letech výrazně zvýšil. Zástupci chemického průmyslu v EU se zavedení cel brání, neboť se obávají Trumpovy odvety. Juncker se má s americkým prezidentem sejít 25. července. EK koordinuje obchodní politiku všech 28 členských států a její šéf avizoval, že to chce Trumpovi vysvětlit, uvedla agentura Reuters.
EU a Japonsko se dohodly na volném obchodu
18.07.2018
Od konce března příštího roku budou mít japonští vývozci zboží na trhu Evropské unie skoro stejné postavení jako jejich konkurenti z členských zemí. Umožní jim to dohoda o volném obchodu podepsaná včera v Tokiu, jež v první etapě zruší zhruba polovinu cel ve vzájemném obchodu.
Evropská unie a Japonsko zahájily jednání o volném obchodu v roce 2013. Bylo velice obtížné. Díky dohodě, kterou musí ještě ratifikovat Evropský parlament, vznikne největší pásmo volného obchodu na světě s 637 miliony obyvatel a vytvářející skoro 30 procent globálního HDP (dle nominální hodnoty). Japonsko se připojí k početnému "klubu" zemí, které již dohodu o volném obchodu s Evropskou unií uzavřely. V procesu ratifikace jsou nyní dohody unie se Singapurem a Vietnamem, jedná se s Austrálií a Novým Zélandem. "Ve světě sílí obavy z ochranářství, ale já si přeji, aby Japonsko a Evropská unie dále nesly vlajku volného obchodu," prohlásil podle agentury Reuters po podpisu dohody japonský premiér Šinzó Abe. Ten v Tokiu přivítal předsedu Evropské komise Jeana-Clauda Junckera a šéfa Evropské rady Donalda Tuska. "Dáváme světu jasný signál, že jsme odhodláni čelit obchodnímu ochranářství" podotkl Tusk. Evropská unie se zavázala, že okamžitě zruší necelou polovinu cel na dovoz japonského zboží. Další bariéry budou mizet postupně tak, aby se během sedmi let bezcelně dováželo 99 procent. To se týká i osobních aut, na která Evropská unie nyní uvaluje desetiprocentní clo. Japonci zprvu zruší více než polovinu cel. Odpadne například patnáctiprocentní clo na dovoz evropských vín, která se tak budou moci mnohem lépe prosadit hlavně v konkurenci s chilskými víny, jimž Japonci poskytují celní zvýhodnění.
Sdílení elektroaut Autolib v Paříži zkrachovalo
16.07.2018
Francouzské automobilky Renault a PSA Peugeot Citroën brzy nabídnou Pařížanům službu na sdílení aut. Chtějí tak využít krachu dosavadního projektu Autolib.
"Právě Paříž přišla se sdílením elektroaut. Dokázali jsme, že jsou potřeba," prohlásila pařížská starostka Anne Hidalgová s tím, že po pádu Autolibu je třeba přinést jasné plány do budoucna. Službu Autolib, kterou provozoval francouzský magnát Vincent Bolloré, s velkou pompou uvedl v roce 2011 do pařížských ulic tehdejší socialistický starosta Bertrand Delanoe. Ten si od projektu sliboval snížení škodlivin v Paříži. Jenže od svého vzniku se Autolib nedostal do černých čísel. Právě naopak. Služba měla fungovat do roku 2023 - do tohoto roku by ale podle odhadů měla nahromadit dluh až 300 milionů eur. A proto se úřady rozhodly smlouvu vypovědět. A co stálo za pádem Autolibu? Byl to například rychlý nástup Uberu i stížnosti klientů na čistotu vozidel. Ta údajně používali k přespání drogově závislí nebo bezdomovci. Těmto problémům se chtějí samozřejmě francouzské automobilky vyhnout a své plány diskutovaly přímo se starostkou Hidalgovou. Renault už má s podobnou službou zkušenosti. V Madridu nabízí na sdílení na 500 aut. Teď hodlá rozmístit první sdílená elektroauta do pařížských ulic už letos v září. V Paříži budou k dispozici elektromobily Zoe, Twizy a Kangoo. Jak uvádí francouzská média, Renault zatím nezveřejnil, kolik jeho služba bude stát. Do konce roku bude v Paříži na 2000 sdílených aut této značky.