Ministři 15 zemí EU včetně Česka žádají nová řešení pro boj s nelegální migrací
17.05.2024
Ministři 15 členských zemí EU včetně Česka žádají v dopise Evropskou komisi, aby společně se státy navrhla nové způsoby a řešení, jak zabránit nelegální migraci do Evropy. Koalici zemí, které chtějí jít dál než současný migrační pakt, dalo dohromady Česko spolu s Dánskem a Rakouskem. Dopis, který podepsalo 15 ministrů vnitra, byl ve středu večer doručen do Bruselu. Unijní exekutiva se podle ní nyní bude zabývat jeho obsahem, nicméně vedle toho bude řešit i uvedení do praxe těch předpisů, které jsou obsaženy v nedávno přijatém migračním balíčku.
"Níže podepsaní ministři sdílejí přesvědčení, že Evropská unie musí pokračovat v práci na vytvoření spravedlivějšího, více humánního, udržitelnějšího a účinnějšího azylového systému na celém světě," uvádí se na úvod dopisu. Jak text dodává, tento systém by měl být zaměřený na prevenci a řešení nelegální migrace, jak jejích kořenů, tak i migračních tras, ale zároveň i poskytovat adekvátní ochranu a přístřeší těm, kteří to potřebují, a rovněž posilovat návratovou politiku. "Od tohoto cíle jsme bohužel daleko," dodávají ministři vnitra Česka, Bulharska, Dánska, Estonska, Řecka, Itálie, Kypru, Lotyšska, Litvy, Malty, Nizozemska, Rakouska, Polska, Rumunska a Finska. Jak dále stojí v dopise, současné výzvy týkající se azylového a migračního systému Evropské unie, včetně prudkého nárůstu nelegálních příchodů, jsou neudržitelné. "Naší hlavní odpovědností a závazkem je podporovat stabilitu a sociální soudržnost a vyhýbat se riziku polarizace v evropských společnostech a ztráty jednoty v rodině členských států unie," uvádějí ministři, mezi kterými je i český zástupce Vít Rakušan.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Rozbíhá se budování továren na výrobu baterií do elektroaut
13.01.2021
V Evropě se loni prodalo přes půl milionu aut na plně elektrický pohon, poprvé to bylo víc než v Číně. Ta ale zůstává supervelmocí ve výrobě klíčového komponentu − baterie.
Starý kontinent je v novém oboru zcela na chvostu a je extrémně závislý na dovozu z Asie. To by se mělo během několika let zásadně změnit. Jinak zůstanou ambiciózní plány na rozvíjení elektromobility, které předestřely Evropská komise i jednotlivé automobilky, jenom na papíře. A s nimi i záměry v ochraně klimatu.
V
Roky vyjednávaná dohoda mezi EU a Pekingem má řadu úskalí
05.01.2021
Po sedmi letech tvrdých debat se vyjednavači Evropské unie a Číny shodli na pravidlech, která by měla výrazně usnadnit přístup evropských firem na čínský trh.
Není ale zdaleka jisté, že dohoda začne skutečně platit. V Evropském parlamentu, který ji stejně jako členské státy musí schválit, se už proti ní nyní formuje opozice. Europoslancům vadí mimo jiné to, že vyjednávání nebylo transparentní a ani po konci jednání nejsou zřejmé všechny závazky, které z úmluvy pro EU vyplývají.
V
Čínský trh se otevírá Evropě
02.01.2021
Podnikání v Číně může být pro evropské firmy již brzy výrazně snazší než nyní. Zjednodušit vstup na tamní trh má dohoda o investicích, kterou ve středu uzavřeli vyjednavači Evropské unie a Číny.
Dokument, který upravuje pravidla podnikání na obou stranách a například ruší pro některá odvětví povinnost fungovat v rámci společného podniku s čínským partnerem však ještě čeká dlouhá cesta ke schválení. Musí jej stvrdit členské státy EU i Evropský parlament. Pokud k tomu dojde, což není vzhledem k silné kritice jisté, začne platit nejdříve za rok.
V
Roky vyjednávaná dohoda mezi EU a Pekingem má řadu úskalí
02.01.2021
Po sedmi letech tvrdých debat se vyjednavači Evropské unie a Číny shodli na pravidlech, která by měla výrazně usnadnit přístup evropských firem na čínský trh. Není ale zdaleka jisté, že dohoda začne skutečně platit.
V Evropském parlamentu, který ji stejně jako členské státy musí schválit, se už proti ní nyní formuje opozice. Europoslancům vadí mimo jiné to, že vyjednávání nebylo transparentní a ani po konci jednání nejsou zřejmé všechny závazky, které z úmluvy pro EU vyplývají.
V