Ministři 15 zemí EU včetně Česka žádají nová řešení pro boj s nelegální migrací
17.05.2024
Ministři 15 členských zemí EU včetně Česka žádají v dopise Evropskou komisi, aby společně se státy navrhla nové způsoby a řešení, jak zabránit nelegální migraci do Evropy. Koalici zemí, které chtějí jít dál než současný migrační pakt, dalo dohromady Česko spolu s Dánskem a Rakouskem. Dopis, který podepsalo 15 ministrů vnitra, byl ve středu večer doručen do Bruselu. Unijní exekutiva se podle ní nyní bude zabývat jeho obsahem, nicméně vedle toho bude řešit i uvedení do praxe těch předpisů, které jsou obsaženy v nedávno přijatém migračním balíčku.
"Níže podepsaní ministři sdílejí přesvědčení, že Evropská unie musí pokračovat v práci na vytvoření spravedlivějšího, více humánního, udržitelnějšího a účinnějšího azylového systému na celém světě," uvádí se na úvod dopisu. Jak text dodává, tento systém by měl být zaměřený na prevenci a řešení nelegální migrace, jak jejích kořenů, tak i migračních tras, ale zároveň i poskytovat adekvátní ochranu a přístřeší těm, kteří to potřebují, a rovněž posilovat návratovou politiku. "Od tohoto cíle jsme bohužel daleko," dodávají ministři vnitra Česka, Bulharska, Dánska, Estonska, Řecka, Itálie, Kypru, Lotyšska, Litvy, Malty, Nizozemska, Rakouska, Polska, Rumunska a Finska. Jak dále stojí v dopise, současné výzvy týkající se azylového a migračního systému Evropské unie, včetně prudkého nárůstu nelegálních příchodů, jsou neudržitelné. "Naší hlavní odpovědností a závazkem je podporovat stabilitu a sociální soudržnost a vyhýbat se riziku polarizace v evropských společnostech a ztráty jednoty v rodině členských států unie," uvádějí ministři, mezi kterými je i český zástupce Vít Rakušan.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Europoslanci schválili nová pravidla pro kamiony
08.04.2019
Dopravní firmy v Česku mají konečně jasno v tom, jaké mzdy budou muset dávat řidičům kamionů při výjezdech do zahraničí. Zatímco ještě před pár dny jim hrozilo, že šoféři budou placeni na úrovni těch německých či rakouských, nakonec se dalším nákladům vyhnuli.
Nová pravidla pro mezinárodní dopravu schválili ve čtvrtek po dlouholetém vyjednávání poslanci Evropského parlamentu. Tzv. silniční balíček měli na stole již potřetí, dosud se však nedokázali dohodnout na tom, jaké mzdy by měli řidiči kamionů dostávat. Země západní Evropy v čele s Francií se snažily prosadit, aby se na řidiče kamionů uplatňovala již schválená směrnice o vysílání pracovníků. Ta zavádí princip stejné odměny za stejnou práci na stejném místě. Řidiči kamionů by tak museli dostávat stejnou mzdu jako řidiči v zemích, kterými projíždějí.
Vzestup německého hospodářství skončil
05.04.2019
Německá ekonomika letos poroste jen o 0,8 procenta. Ukazuje to poslední zpráva, kterou společně vypracovaly přední německé ekonomické instituty. Ty přitom ještě loni na podzim odhadovaly růst na necelá dvě procenta.
"Dlouhodobý vzestup německé ekonomiky skončil," uvedl viceprezident institutu IWH Oliver Holtemöller. Zhoršení výhledu je ve zprávě vysvětleno negativními dopady politických rizik, jako je obchodní válka mezi USA a Čínou, na globální ekonomiku. K tomu se přidávají i problémy německého exportu, nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců a potíže automobilek.
Ryanair je mezi deseti největšími znečišťovateli ovzduší v Evropě
03.04.2019
Irské nízkonákladové aerolinky Ryanair se loni dostaly mezi deset největších znečišťovatelů ovzduší v Evropě jako první firma, která neprovozuje uhelnou elektrárnu. Vyplývá to z analýzy výzkumné společnosti Transport & Environment, o které informovala agentura Bloomberg.
Zpráva potvrzuje, že roste podíl leteckého průmyslu na emisích tzv. skleníkových plynů, kterým je připisováno poškozování atmosféry. Znečištění od leteckých společností se od roku 2005 zvýšilo o zhruba dvě třetiny a i nadále by mělo růst, protože se lety stávají cenově dostupnější. Letecký průmysl by se tak v příštích třech desetiletích mohl stát největším producentem skleníkových plynů. Ryanair se na seznamu deseti největších znečišťovatelů ovzduší v Evropě ocitl na devátém místě. Na zbývajících příčkách se umístily energetické firmy, které vyrábějí elektřinu z uhlí, ne
Už přes šest milionů Britů podepsalo petici proti brexitu
01.04.2019
Vláda premiérky Theresy Mayové ale už dříve lidem nesouhlasícím s brexitem vzkázala, že své rozhodnutí vystoupit z EU zpět nevezme a že se cítí být vázána výsledky referenda z června 2016. V tom 17,4 milionu voličů (51,9 procenta) hlasovalo pro odchod z EU, proti se vyslovilo 16,1 milionu lidí.
Petice, které jsou zveřejňovány na oficiálním internetovém portálu britského parlamentu, může podepsat každý britský občan bez ohledu na to, zda je ve vlasti nebo v zahraničí. Poslanci se musejí zabývat e-peticemi, pod něž se podepíše více jak 100 000 lidí. Agentura DPA uvádí, že příslušný výbor odmítl fámy, že petici proti brexitu podepsaly i osoby bez oprávnění. O bezpečnostních opatřeních, jaká proti tomu podniká, ale jeho představitelé mluvit nechtěli. Britský list The Guardian před několika dny upozornil, že e-petice nejsou přesným odrazem nálad ve společnosti. Podle stránky What UK thinks (Co si Spojené království myslí) by setrvání v EU podpořilo 54 procent Britů, 46 by bylo pro rozvod s Bruselem.