Ministři 15 zemí EU včetně Česka žádají nová řešení pro boj s nelegální migrací
17.05.2024
Ministři 15 členských zemí EU včetně Česka žádají v dopise Evropskou komisi, aby společně se státy navrhla nové způsoby a řešení, jak zabránit nelegální migraci do Evropy. Koalici zemí, které chtějí jít dál než současný migrační pakt, dalo dohromady Česko spolu s Dánskem a Rakouskem. Dopis, který podepsalo 15 ministrů vnitra, byl ve středu večer doručen do Bruselu. Unijní exekutiva se podle ní nyní bude zabývat jeho obsahem, nicméně vedle toho bude řešit i uvedení do praxe těch předpisů, které jsou obsaženy v nedávno přijatém migračním balíčku.
"Níže podepsaní ministři sdílejí přesvědčení, že Evropská unie musí pokračovat v práci na vytvoření spravedlivějšího, více humánního, udržitelnějšího a účinnějšího azylového systému na celém světě," uvádí se na úvod dopisu. Jak text dodává, tento systém by měl být zaměřený na prevenci a řešení nelegální migrace, jak jejích kořenů, tak i migračních tras, ale zároveň i poskytovat adekvátní ochranu a přístřeší těm, kteří to potřebují, a rovněž posilovat návratovou politiku. "Od tohoto cíle jsme bohužel daleko," dodávají ministři vnitra Česka, Bulharska, Dánska, Estonska, Řecka, Itálie, Kypru, Lotyšska, Litvy, Malty, Nizozemska, Rakouska, Polska, Rumunska a Finska. Jak dále stojí v dopise, současné výzvy týkající se azylového a migračního systému Evropské unie, včetně prudkého nárůstu nelegálních příchodů, jsou neudržitelné. "Naší hlavní odpovědností a závazkem je podporovat stabilitu a sociální soudržnost a vyhýbat se riziku polarizace v evropských společnostech a ztráty jednoty v rodině členských států unie," uvádějí ministři, mezi kterými je i český zástupce Vít Rakušan.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Volkswagen zvýšil dividendu, prodá některé své firmy
07.05.2018
Z Herberta Diesse, nového šéfa koncernu Volkswagen, který 13. dubna ve funkci vystřídal Matthiase Müllera, včera na valné hromadě konané v berlínském City Cube vyzařovalo sebevědomí. Největší světová automobilka překonala důsledky neblahého emisního skandálu a dál přepisuje prodejní rekordy. Ani letošní rok by neměl být výjimkou.
Volkswagen během letošního prvního čtvrtletí zvýšil dodávky zákazníkům meziročně o 7,4 procenta na 2,7 milionu vozů, což je kvartální rekord. Podle Diesse tak lze očekávat, že celkový prodej v tomto roce proti loňsku, kdy přesáhl 10,7 milionu aut, dál mírně vzroste. Tržby stoupnou až o pět procent, loni dosáhly 230,7 miliardy eur. Akcionáři schválili návrh představenstva, aby se dividenda vyplácená za rok 2017 na jednu běžnou akcii zvýšila na 3,90 eura ve srovnání s předchozími dvěma eury. Proč také ne, když koncern loni více než zdvojnásobil čistý zisk na 11,6 miliardy eur. Diess současně akcionářům sdělil, že vedení vážně uvažuje o určitém "zeštíhlení" koncernu. Nevylučuje prodej motocyklové značky Ducati, jež je nyní propojena s dceřinou firmou Audi. K "neprofilovému byznysu", jehož by bylo účelné se zbavit, patří také výrobce převodovek Renk, kde VW drží většinový podíl, a rovněž firma Man Diesel & Turbo, dodávající hlavně naftové motory. Koncern mění svoji organizační strukturu. Její součástí bude i spojení 12 značek do několika skupin (podle zákaznických skupin), z nichž každá bude mít jednotné řízení. Do skupiny "běžných" značek (volume) patří vedle Volkswagenu či Seatu také česká Škoda Auto. V "prémiové" bude například Audi a v "superprémiové" Porsche, Bentley a Bugatti.
Volkswagen zdvojnásobil dividendu
04.05.2018
Volkswagen čekají podle jeho šéfa Herberta Diesse největší změny v historii. Do elektrifikace a digitalizace hodlá koncern do konce roku 2022 investovat 34 miliard eur, dalších 15 miliard eur přidají jeho dva společné podniky, které zřídil v Číně s tamními partnery. Valná hromada ve čtvrtek také schválila výplatu dividendy.
Vedení akcionářům slíbilo, že Volkswagen do roku 2025 na trh uvede 80 nových elektrických modelů, z toho 50 na baterii, tedy čistě na elektrický pohon, ostatní budou hybridy nabíjené ze zásuvky. "Největší část cesty máme teprve před sebou. Roky rozhodující o naší transformaci teprve přijdou," sdělil akcionářům Diess. Valnou hromadu také upozornil, že Volkswagen – podobně jako další evropské automobilky – dosud silně závisí na dodavatelích baterií z Číny, Jižní Koreje a Japonska, což je nutné změnit. Herbert Diess je velice nespokojen s tím, že se dosud nepodařilo změnit to, co se nazývá "firemní kultura". Koncern, jehož řízení mu akcionáři svěřili, chce mít "poctivější, otevřenější a upřímnější, jedním slovem slušný".
Peněz z Bruselu ubude. Babišovi to nevadí
02.05.2018
Velká část peněz, za které Česko staví a opravuje dálnice, železnice nebo třeba podporuje vědu a výzkum, pochází z Bruselu. Prostředků z evropských fondů ale v budoucnu do Česka přiteče podstatně méně než dosud.
Mělo by to být jasné z návrhu příštího sedmiletého evropského rozpočtu, který bude platit po roce 2020. Ve středu ho předloží Evropská komise. V současném sedmiletém evropském rozpočtu je na dotace chudším zemím, jako je Česko, určeno zhruba 350 miliard eur, tedy skoro devět bilionů korun. Komise ve středu nejspíš navrhne, aby to pro léta 2021 až 2027 bylo o pět až deset procent méně. Ztenčit by se měl i balík peněz na podporu zemědělců. "Koláč" evropských dotací tak bude menší, Česko z něj navíc nejspíš dostane menší podíl než dosud, kdy patřilo vůbec k největším příjemcům peněz z evropského rozpočtu. "Česko poskočilo kupředu, bohatne. Je to podobný příběh jako dříve u Irska nebo Španělska," řekl HN mimo záznam zdroj z Evropské komise, který se přípravě rozpočtu věnuje.
Evropě i USA se daří
30.04.2018
Letošní výkyvy na akciových trzích byly způsobeny obavami z inflace a růstu úrokových sazeb a roli sehrává také nejistota ohledně možné obchodní války, říká v rozhovoru pro HN analytik Amundi, největší evropské investiční společnosti.
Investoři by i v dalším průběhu roku měli počítat s vyšší kolísavostí cen akcií i dalších aktiv na světových finančních trzích. Podle Sergia Bertonciniho, analytika firmy Amundi, která spravuje majetek v objemu 1,4 bilionu eur, a je tak největší evropskou investiční společností, budou trhy ovlivňovat obavy z růstu inflace a úrokových sazeb a také nejistota spojená s případným nástupem protekcionismu kvůli možné eskalací obchodních vztahů mezi Spojenými státy a Čínou, případně dalšími zeměmi.