Česká republika má aktuálně rekordní počet obyvatel
14.12.2023
„Při vzniku České republiky 1. 1. 1993 měla naše země 10 325 697 obyvatel. Od té doby se počet obyvatel navýšil o 556 538 lidí na aktuální úroveň ve výši 10 882 235 lidí. Jedná se o historické maximum v rámci našich novodobých dějin,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček. Na konci třetího čtvrtletí letošního roku měla Česká republika 10 882 235 obyvatel. Na začátku letošního roku byl počet obyvatel o 54 706 lidí menší. Z hlediska počtu obyvatel se aktuálně pohybujeme nad úrovní před začátkem pandemie koronaviru, kdy naše země měla 10 694 885 obyvatel. Současné trendy naznačují, že se Česká republika v následujících letech stane zemí s jedenácti miliony obyvatel.
Přírůstek obyvatelstva ve třech čtvrtletích letošního roku byl způsoben především stěhováním. Zatímco se z České republiky vystěhovalo 48 632 lidí, přistěhovalo se 116 672 lidí. Bez stěhování by počet obyvatel naší země klesal. Ve třech čtvrtletích letošního roku totiž zemřelo 82 553 lidí, zatímco se narodilo pouze 69 219 dětí.
Za tři čtvrtletí letošního roku bylo uzavřeno 41 499 sňatků. Ve stejném období rovněž proběhlo 14 396 rozvodů.
S
(Zdroj: moneymag.cz)
Obchodní řetězce se snaží zaujmout privátním zbožím
06.04.2018
Řetězce loni prodaly pod privátními značkami asi pětinu rychloobrátkového zboží, v západních zemích jich lidé však kupují i dvakrát víc. Obchodníci tak hledají způsob, jak Čechy vlastními výrobky zaujmout.
Nabízejí vlastní pralinky i bezlepkové potraviny. Zájem zákazníků o dražší výrobky vyrobené pod privátní značkou obchodních řetězců v Česku roste. Celkový podíl rychloobrátkového zboží prodaného pod vlastní značkou obchodníků se ale v Česku zůstává kolem jedné pětiny. Obchody se snaží prodeje zvýšit třeba novými značkami. Vyplývá to z ankety mezi obchodníky a údajů společnosti Nielsen.
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Jak méně číst, a přesto být informovanější
03.04.2018
Magazín Quartz nedávno uveřejnil několik rad Richarda Watsona, kterého si najímají firmy, aby jim pomohl vyhodnotit důležité informace a trendy a ukázal jim, jaká bude budoucnost. K tomu nezbytně musí umět filtrovat běžný informační šum. Jak to dělá?
Watson není ani na Twitteru, píše hned v úvodu on-line magazín Quartz. Na první pohled to zpochybňuje dovednost člověka vnímat trendy, na druhou stranu pro takové jednání uvádí Watson dobré důvody. Watson zkrátka ignoruje tok nových zpráv a čeká, až které z nich se ukážou důležité s časovým odstupem.
Watson nabízí následujících deset kroků k tomu, abyste byli lépe a do hloubky informováni, nebyli přehlceni nepodstatnými informacemi a dokázali vystihnout podstatné trendy
1. Naučte se ignorovat neustálý tok zpráv
Nemůžete přečíst všechno. Čím více informací vidíme a slyšíme, tím méně jdeme do hloubky a méně vnímáme. Nekonzumujte všechno, vybírejte si kvalitu.
2. Opusťte svou bublinu
Narušte své zvyklosti a občas neplánovaně zdvihněte náhodnou knihu či časopis nebo náhodně zaveďte hovor s neznámým člověkem. Díky tomu získáte pohled z jiné strany i vhled do problematiky.
3. Najděte lidi, kteří vyčnívají
Obklopte se neobvyklými lidmi, kteří v něčem vynikají a mají hluboké znalosti. Diskuze s takovými lidmi vás informačně obohatí a vytříbí vaše myšlení.
4. Cestujte be stáda
Cestujte, ale poznávejte nové. Necestujte stádně.
5. Nechte práci na nejlepších
Sledujte zdroje a novináře, kterým důvěřujete a o kterých víte, že jdou do hloubky a znají kontext. Nechte je, aby udělali všechnu tu těžkou práci s analyzováním informací místo vás.
6. Relaxujte
Důležité zprávy si vás najdou, říká Watson. Každodenní povyk nad zprávami, které budou zítra zapomenuty, přenechte ostatním.
7. Udělejte si čas na přemýšlení
Každý rok mějte svůj přemýšlecí týden, radí Watson. Poukazuje na Billa Gatese, který takhle pravidelně tráví čas hluboko v lese, kde v osamění čte důležité texty. Pomáhá mu to neustále myslet inovativně.
8. Vyhledávejte ticho
Přestaňte mluvit. Vyhledávejte místa, kde je opravdu působivé ticho – pouště hory, kostely. Zkrátka místa, na kterých přichází reflexe skoro sama.
9. Zmizte ze sociálních sítí
Online je spousta obecně sdílených informací a názorů. Vydejte se za těmi, které neznají všichni. Hledejte takové, které odporují trendům, a konfrontujte převažující názory.
10. Vypněte
Jednou za týden a každý večer vypněte mobil a počítač. Odpojte se od online světa.
Nošovická automobilka rozmazluje zaměstnance
03.04.2018
Automobilka Hyundai vybudovala pro své zaměstnance Centrum zdraví, které bude sloužit k léčbě příznaků počínajících nemocí i prevenci onemocnění. Centrum za 20 milionů je v nošovickém areálu automobilky. Centrum nabízí například vodoléčbu, elektroléčbu, laserovou terapii, masáže nebo posilovnu. Vybudování centra stálo 19,6 milionu korun, na další milion přišlo vybavení. Na některé procedury budou zaměstnanci docházet přímo v pracovní době, jiné mohou absolvovat bezplatně, ale ve svém volnu. Speciální procedury a doporučené druhy cvičení pracovníkům určuje po odborném vyšetření lékařka. K dispozici je i psycholožka.
Centrum se zaměřuje nejvíce na problémy se zády, posílení rukou a zpevnění celého těla. „Především jsme se chtěli zaměřit na prevenci. To znamená, budeme se snažit dávat všem zaměstnancům možnost jednou za rok, jednou za rok a půl rehabilitovat, naučit se zdravě žít, naučit se o sebe starat a samozřejmě mít možnost v případě nějakých zdravotních obtíží je tady řešit,“ uvedla vedoucí sekce náboru na oddělení lidských zdrojů .Automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku zaměstnává 3300 lidí. Letos slezská továrna oslaví deset let od zahájení výroby.
Jak méně číst, a přesto být informovanější
03.04.2018
Magazín Quartz nedávno uveřejnil několik rad Richarda Watsona, kterého si najímají firmy, aby jim pomohl vyhodnotit důležité informace a trendy a ukázal jim, jaká bude budoucnost. K tomu nezbytně musí umět filtrovat běžný informační šum. Jak to dělá?
Watson není ani na Twitteru, píše hned v úvodu on-line magazín Quartz. Na první pohled to zpochybňuje dovednost člověka vnímat trendy, na druhou stranu pro takové jednání uvádí Watson dobré důvody. Watson zkrátka ignoruje tok nových zpráv a čeká, až které z nich se ukážou důležité s časovým odstupem.
Watson nabízí následujících deset kroků k tomu, abyste byli lépe a do hloubky informováni, nebyli přehlceni nepodstatnými informacemi a dokázali vystihnout podstatné trendy
1. Naučte se ignorovat neustálý tok zpráv
Nemůžete přečíst všechno. Čím více informací vidíme a slyšíme, tím méně jdeme do hloubky a méně vnímáme. Nekonzumujte všechno, vybírejte si kvalitu.
2. Opusťte svou bublinu
Narušte své zvyklosti a občas neplánovaně zdvihněte náhodnou knihu či časopis nebo náhodně zaveďte hovor s neznámým člověkem. Díky tomu získáte pohled z jiné strany i vhled do problematiky.
3. Najděte lidi, kteří vyčnívají
Obklopte se neobvyklými lidmi, kteří v něčem vynikají a mají hluboké znalosti. Diskuze s takovými lidmi vás informačně obohatí a vytříbí vaše myšlení.
4. Cestujte be stáda
Cestujte, ale poznávejte nové. Necestujte stádně.
5. Nechte práci na nejlepších
Sledujte zdroje a novináře, kterým důvěřujete a o kterých víte, že jdou do hloubky a znají kontext. Nechte je, aby udělali všechnu tu těžkou práci s analyzováním informací místo vás.
6. Relaxujte
Důležité zprávy si vás najdou, říká Watson. Každodenní povyk nad zprávami, které budou zítra zapomenuty, přenechte ostatním.
7. Udělejte si čas na přemýšlení
Každý rok mějte svůj přemýšlecí týden, radí Watson. Poukazuje na Billa Gatese, který takhle pravidelně tráví čas hluboko v lese, kde v osamění čte důležité texty. Pomáhá mu to neustále myslet inovativně.
8. Vyhledávejte ticho
Přestaňte mluvit. Vyhledávejte místa, kde je opravdu působivé ticho – pouště hory, kostely. Zkrátka místa, na kterých přichází reflexe skoro sama.
9. Zmizte ze sociálních sítí
Online je spousta obecně sdílených informací a názorů. Vydejte se za těmi, které neznají všichni. Hledejte takové, které odporují trendům, a konfrontujte převažující názory.
10. Vypněte
Jednou za týden a každý večer vypněte mobil a počítač. Odpojte se od online světa.