Cestujících bylo ve vlacích meziročně více
24.02.2025
České dráhy se pochlubily čísly za loňský rok. Největší tuzemský železniční dopravce přepravil téměř 169 milionů cestujících, kteří dohromady ujeli přes osm miliard kilometrů. Cestujících bylo o čtyři miliony více než v předchozím roce. Meziročně došlo k růstu počtu pasažérů ve vnitrostátních i mezinárodních vlacích národního dopravce. "Pro České dráhy byl uplynulý rok z hlediska počtu přepravených cestujících úspěšný
Znovu došlo k meziročnímu navýšení počtu přepravených cestujících o přibližně 3 % na 168,8 milionů cestujících. K nárůstu došlo ve vnitrostátní přepravě a výrazněji i na mezinárodních linkách, kde byl nárůst počtu cestujících oproti roku 2023 o 12 % a počet cestujících na mezistátních linkách překročil 7 milionů. Tyto trendy ukazují, že rozhodnutí masivně investovat do pořízení nových vozidel do regionální a dálkové dopravy bylo správné a vidíme pozitivní odezvu u cestujících," řekl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel ČD.
Cestující ve vlacích Českých drah v roce 2024 ujeli o 211 milionů kilometrů více. Průměrná přepravní vzdálenost byla za celé období 49 kilometrů, tj. prakticky beze změny proti roku 2023. Ve vnitrostátní osobní dopravě bylo přepraveno meziročně o 2 % více cestujících. V mezinárodní osobní dopravě pak došlo k nárůstu počtu cestujících o 12 % a stejným procentem rostl v mezistátní vlakové dopravě i přepravní výkon.
ČD vypraví během roční platnosti jízdního řádu 2024/2025 zhruba 2,4 milionů spojů, které ujedou přibližně 119 milionů kilometrů. Průměrný denní počet vlaků je 6 605. Díky modernizacím vlaků meziročně přibylo např. 439 bezbariérových spojů, 798 spojů s palubní Wi-Fi sítí nebo 1 430 vlaků, ve kterých jsou elektrické zásuvky.
S
(Zdroj: eurozpravy.cz)
Nejen potraviny. Zdražuje i základní drogerie
19.09.2022
Domácnosti neřeší jen výrazné zdražování jídla, pravidelné výdaje jim navyšuje také růst cen základní drogerie. A nemálo, kuchyňské rolky meziročně zdražily o téměř 100 procent, papírové kapesníky skoro o polovinu, cena toaletního papíru stoupla o čtvrtinu. Vyplývá to z dat srovnávače Heureka, který zmapoval ceny tuzemských e-shopů. Inflace tak Čechy přiměla změnit své nákupní zvyklosti.
"Meziroční zvyšování cen sledujeme napříč téměř všemi kategoriemi, které na Heurece máme. I když se v některých případech jedná o nárazové zdražení, v mnoha kategoriích jde o postupný, ale dlouhodobý trend, který začal začátkem letošního roku," říká k vývoji cen na internetu Michal Buzek, šéf analytiků Heureky. Za prudkým zdražováním základní drogerie, do které patří právě toaletní papír, kapesníky či kuchyňské utěrky, je především růst cen papírů ve světě. "Kromě toho je však papírenský průmysl energeticky velmi náročný, a to hlavně na zemní plyn, což je podle mě hlavní důvod toho, že tak zdražují papírové hygienické výrobky," podotýká analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák. "V neposlední řadě zde máme poměrně silnou poptávku po tomto typu zboží, což nyní na podzim bude umocněno i sezonností, tedy nárůstem respiračních onemocnění a zvýšeným zájmem o papírové kapesníky," pokračuje analytik.
V
Na českém trhu působí asi 12 velkých řetězců s módou
12.09.2022
Funguje pod nimi zhruba 20 značek. ČTK to řekl partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu ze společnosti Cushman & Wakefield Jan Kotrbáček. Mezi nejvýznamnější sítě patří podle něj švédská H&M. Ta svůj první obchod otevřela 13. září 1947 ve městě Västeraas ve středním Švédsku, tehdy pod názvem Hennes.
Do skupiny H&M, která je druhým největším prodejcem módy na světě, spadají kromě H&M značky COS, Monki, & Other Stories či Arket, většina jich ale podle Kotrbáčka zatím není v České republice zastoupena. Největším světovým prodejcem oblečení je španělská Inditex Group se značkami Zara, Bershka, Stradivarius nebo Pull and Bear. "Dále v ČR působí polská LPP Group se značkami jako Reserved, House, Cropp , Mohito a Sinsay, dalšími řetězci jsou C&A; Marks & Spencer, který je mimo Spojené království pouze v ČR a Řecku, New Yorker, Primark, Terranova, Lindex, Mango, Takko a prémiovější řetězce jako Peek & Cloppenburg či Van Graaf," uvedl.
S
V Německu začaly jezdit první vodíkové vlaky na pravidelných linkách
12.09.2022
Nebýt modré barvy vlaku, běžný cestující by si té změny možná ani nevšiml. Jezdí podobně, snad jen o trochu tišeji, jako kdyby byl elektrický, ale nad střechou sběrač proudu není. Přitom na málokteré vlaky je teď upřeno tolik světové pozornosti jako na čtrnáct jednotek, které postupně nahrazují dieselové předchůdce v okolí Brém.
Dveře se zavřou a vlak se dává do pohybu. Ne že by byl úplně nehlučný, pořád je slyšet bzukot elektromotorů, oproti klasickému dieselelektrickému přenosu ale chybí ta podstatnější a hlučnější část – hukot spalovacího motoru, který vyrábí trakční elektřinu. Místo něj je tu jednotka rozkládající vodík. A taky, stranou očím cestujících, zásobníky na vodík na střeše. Přesně takto to mohli zažít letos na jaře i cestující v Česku při jeho předváděcích jízdách.
Na konci srpna se v Německu právě tyto jednotky typu Coradia iLint dostaly do pravidelného provozu. „Jako země obnovitelných zdrojů energie nastavujeme laťku na cestě ke klimatické neutralitě v odvětví dopravy,“ řekl tehdy předseda vlády spolkové země Dolní Sasko Stephan Weil. Výrobce, francouzský koncern Alstom, mluví o velkých úsporách nafty – 1,6 milionu litrů ročně, tedy přes 100 tisíc litrů na jednotku. A to při relativně nízkých nákladech. Uvádí se cena v přepočtu 2,3 miliardy korun. Ve srovnání se stejnými jednotkami poháněnými spalovacím motorem je cena včetně plnicích stanic a dalšího zázemí zhruba o polovinu vyšší.
V
Prodloužit chod jaderných elektráren v Německu kvůli úspoře plynu se nevyplatí
22.08.2022
Prodloužit životnost posledních tří německých jaderných elektráren kvůli úsporám plynu by bylo špatné rozhodnutí, uvedl v neděli německý ministr hospodářství za Zelené Robert Habeck během dne otevřených dveří sídla vlády. Provozem elektráren by se ušetřila nanejvýš dvě procenta spotřeby plynu, což není dostatečný důvod pro odklon od ekologického směřování německé energetiky, dodal Habeck podle agentury Reuters.
Habeck nicméně uvedl, že je otevřený prodloužení životnosti jaderné elektrárny v Bavorsku, pokud zátěžový test ukáže, že je to nutné pro zajištění stability a dodávek do sítě během zimy. Výsledky testu má vláda dostat v řádu týdnů, píše Reuters.
Bavorsko je v jiné situaci než zbytek Německa, protože dodává elektřinu do francouzské sítě. Francie aktuálně odstavila několik jaderných elektráren kvůli údržbě a výpadky má nahradit zásobování z Německa. Habeck v neděli francouzskou závislost na jádru kritizoval, píše agentura DPA.
V