Děti se diví, jaká práce je za vydělanou stovkou. Chci, aby uměly spořit, říká učitel
27.03.2024
Většina škol se dostatečně nevěnuje výuce o financích, přestože je součástí vzdělávacích plánů, ukazují průzkumy. Podle učitele Davida Lopaura ze Základní školy Svatoplukova v Olomouci dětem často chybí povědomí o hodnotě peněz. "Jsou překvapené, kolik úsilí rodičů je za vydělanou stovkou," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz. Učí děti jak zacházet s penězi nebo spořit. A také jak o úspory nepřijít.
Světový týden peněz každoročně koncem března připomíná důležitost finančního vzdělávání. Vy se tématu věnujete hlavně v občanské výchově. V čem žáci nejvíc tápou?
S kolegy jsme se shodli, že se mezery týkají nejvíce hodnoty peněz. Děti často netuší, kolik se za "každou stovkou" skrývá energie a času, aby si ji pak mohly vzít do ruky a něco si pořídit. Pochopitelně to není jejich čas a energie, ale rodičů. Řekl bych, že zjištění, kolik oni musí do vydělání peněz investovat, by pro děti nebylo úplně od věci. Některé děti dostanou na týden pět set a už druhý den jdou do mekáče a nezbyde jim nic.
Dokážete toto dětem vysvětlit ve škole i v případech, že s nimi rodiče doma finance neřeší?
Máte pravdu, hodně to vychází z prostředí rodiny. Pokud se finanční gramotnost doma neřeší, zprostředkováváme ji ve škole a ideálně na reálných příkladech. Inspirovali jsme se například teď jednou školou a v dubnu se bude celá naše škola po dva týdny v třídnických hodinách věnovat tématu plýtvání jídlem. Abychom dětem ukázali, co se skrývá za kusem jídla na talíři. Je ale samozřejmě pravděpodobné, že části dětí se podobné zjištění i přes naši aktivitu vůbec nedotkne. Ale čím častěji takováto témata budeme zařazovat do výuky, tím vyšší budeme mít dlouhodobou úspěšnost...
B
(Zdroj: aktualne.cz)
"Kapesné jsem utratil za blbost, teď lituju." Nový projekt učí středoškoláky s penězi
27.03.2024
V Česku čelí exekuci téměř 650 tisíc lidí. Jedním z hlavních důvodů, proč se tolik lidí propadá do dluhů, jsou podle odborníků chybějící znalosti, jak zacházet s penězi. Problém začíná už na školách. I proto vznikl projekt Rozvoj finanční gramotnosti, který má naučit středoškoláky správně nakládat s financemi. První školy nyní začínají unikátní výukové materiály testovat.
"Víte, co je to růžová daň?" ptá se studentů šéfka Ústavu ekonomiky a managementu Vysoké školy chemicko-technologické Lenka Švecová. "Některé věci jsou růžové, aby je muži kupovali ženám," odpovídá chlapec a listuje interaktivní učebnicí na monitoru počítače.
"Tak to úplně není. Ženy přikládají některým věcem vyšší hodnotu, což si obchodníci uvědomují, a tak jim tyto produkty či služby nacení," upřesňuje učitelka. Fenomén označuje případy, kdy výrobky nebo služby určené ženám jsou bezdůvodně dražší než tytéž pro muže. "Muže vyjde běžné ostříhání asi na stokorunu, ženy za něj zaplatí až pětkrát vyšší cenu," uvádí příklad...
B
Průměrné stáří auta v Česku už překonalo 16 let
13.03.2024
Od covidu stárne vozový park rychleji. Průměrné stáří auta už překonalo hranici 16 let. Český vozový park vykázal totiž loni v kategorii osobních aut stáří 16,21 roku a od počátku pandemie covidu stárne dvojnásobně rychleji než v přechozích letech. Ročně se zvýší stáří aut zhruba o 3,5 měsíce. Hranici 17 let by tedy auta tímto tempem překonala v roce 2026 a o tři roky později by dosáhla průměrného stáří přes 18 let.¨
„Stále čekáme, kdy se situace obrátí a stáří aut se začne snižovat. Zatím tomu ale nic nenasvědčuje, naopak je trend výrazně opačný. Na konci roku 2013 bylo průměrné stáří osobních aut jen 13,78 let,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která monitoruje trh ojetých aut a pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám při prodeji ojetých aut.
Podle Martina Pajera ale není důvodem zvyšujícího se stáří aut jednoznačně špatná finanční situace řady domácností. „Určitý vliv to samozřejmě má, ukazuje na to zvyšující se tempo stárnutí. Na druhou stranu se zvyšuje i počet aut, která lidé vlastní. To znamená, že přibývá vozů v rámci jednotlivých rodin. Lidé si nechají starší auto a k němu si pořídí novější,“ komentuje situaci Martin Pajer. Počet vyřazených aut byl loni nejnižší od roku 2014. Češi loni odhlásili z provozu 140 201 osobních aut.
Ke konci loňského roku bylo celkově v České republice registrováno téměř 6,6 milionu osobních vozů. Za posledních 10 let se jejich počet zvýšil o téměř 1,8 milionu kusů, což představuje nárůst o téměř 37 %. Přesto ale tempo nárůstu počtu aut, která Češi vlastní, od covidu naopak zpomalilo.
„Věříme, že částečné obnovování vozového parku začne už v letošním roce a tempo stárnutí se tak mírně zpomalí,“ říká dále Martin Pajer s tím, že na ty, kteří se rozhodnout vyměnit staré auto za ojeté novější, čeká více nástrah než v dřívějších letech. „Míra podvodů při prodeji ojetých aut v posledních letech narostla a v tuto chvíli už 4 z 5 inzerátů nepodávají o autě všechny potřebné informace nebo obsahují dokonce klamné informace,“ upozorňuje ředitel Cebia. Lidé by podle něj měli být při výběru auta obzvlášť opatrní, aby nenaletěli podvodníkovi a nekoupili si auto, do kterého budou muset v následujících letech investovat více peněz, než čekali.
S
Zájem o elektromobilitu v Česku roste
12.03.2024
V lednu 2024 se prodalo celkem 575 nových elektromobilů, což představuje meziroční nárůst o 33,4 %. Oproti západní Evropě je však Česko stále značně pozadu, nicméně, to se může v dohledné době začít dynamicky měnit. Důvodem je dotační program na pořízení elektromobilu formou leasingu, kde je možné získat 200 000 Kč (250 000 Kč pro užitkové vozy), u kterého se očekává zahájení přijímání žádostí od druhé poloviny března, což by mohlo prodej elektromobilů výrazně zvýšit.
„Na trhu sledujeme zajímavý jev, kdy spousta firem vyčkává, a o elektromobilech uvažuje,,“ uvádí Ivo Hykyš, podporovatel fleetového prodeje a elektromobility ze společnosti Direct Auto. Dotaci je možné získat pro elektromobily s cenou do 1,5 mil. Kč, přičemž u užitkových vozů neexistuje cenové omezení. V rámci celého programu je připraveno 1,95 mld. Kč, z toho 1,65 mld. Kč je určeno na pořízení bezemisních vozidel a 300 mil. Kč na dobíjecí infrastrukturu. Na dobíjecí stanice je možné získat podporu ve výši od 50 000 Kč do 150 000 Kč.
Dotace se netýká pouze nových elektromobilů, ale lze ji získat i pro použité elektromobily s nájezdem do 6 000 km a stářím maximálně 6 měsíců. Direct Auto má na skladě různé typy elektromobilů, které tyto podmínky splňují. Získání podpory není nijak složitý proces. S celým procesem pomůže jak Direct Auto, tak i úvěrové společnosti, a to od podání žádosti až po finální financování úvěrem na konkrétní elektromobil. To by mělo výrazně snížit administrativní náročnost.
Česko je přitom oproti svým západním sousedům v prodejích elektromobilů značně pozadu. Například v Portugalsku, které je počtem obyvatel a ekonomickou výkonností srovnatelné s Českem, je prodej elektromobilů až pětinásobně vyšší (v lednu se jich prodalo 2 494). Portugalsko ale možná začneme již brzy dohánět. „K podpoře poptávky po elektromobilech by mohly přispět i kratší dodací lhůty. Zatímco v minulosti se pohybovaly mezi 12 a 24 měsíci, v současnosti je možné získat elektromobil již za 1 až 3 měsíce v závislosti na modelu. Například velmi populární model Škoda Enyaq jsme schopni dodat již za 5 týdnů od objednání,“ upozorňuje Ivo Hykyš.
Zvýšení dostupnosti pořízení elektromobilu pro firmy může podpořit i 70 % záruka státu za úvěr, což úvěrovým společnostem umožní benevolentnější schvalování úvěrů.
S
I přes "Suchej únor" spotřeba alkoholu v Česku nepolevuje
11.03.2024
Ačkoli postupně roste zájem lidí o abstinenční akci Suchej únor, stoupá v posledních letech i zájem o alkohol v e-shopech. V tiskové zprávě to uvedl srovnávač cen Heureka.cz. Počet lidí zapojených do kampaně Suchej únor letos meziročně stoupl podle údajů organizátorů asi o třetinu na 1,2 milionu. Zároveň ale vzrostl letos v únoru oproti loňsku i zájem o vyhledávání alkoholických nápojů na Heurece, a to o 7,5 procenta. "Češi alkohol nyní vyhledávali více než v předchozích dvou letech. Stále sice nejsme na číslech v době před a v průběhu pandemie, ale trend je vzrůstající," řekl šéf analytiků v Heureka Group Michal Buzek.
Po letech ovlivněných pandemií nemocí covid-19, kdy lidé nemohli kvůli státním preventivním opatřením navštěvovat restaurace a hospody, nejprve podle Heureky nastal v únoru 2022 meziroční propad zájmu o vyhledávání alkoholu po internetu. Loni v únoru ale zájem meziročně stoupl o 12 procent a letos nárůst pokračoval. Lidé nejčastěji vyhledávají v e-shopech přes Heureku rumy, whisky, vína a likéry. Třeba u vína a také u piva však objem vyhledávání po internetu podle srovnávače dlouhodobě klesá. "U vína jsme meziročně zaznamenali dvacetiprocentní pokles, a u piva dokonce více než čtvrtinový," řekl Buzek. O více než 40 procent naopak vzrostlo vyhledávání míchaných nápojů. "Dlouhodobý pokles u vín a piv patrně můžeme přičíst tomu, že Češi na internet stále častěji chodí hledat nejlepší nabídky takzvaného tvrdého alkoholu, který mívá vyšší pořizovací cenu než pivo nebo běžná lahev vína," doplnil Buzek.
Navzdory nárůstu zájmu o hledání alkoholu přes internet v únoru za letošní a loňský rok ale není únor měsícem s největším objemem vyhledávání alkoholických nápojů. Dlouhodobě nejsilnějšími měsíci ve vyhledávání alkoholu v e-shopech jsou podle Heureky listopad a prosinec.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)