Elektromobily ztrácí po třech letech téměř 50 % hodnoty
24.03.2025
Elektromobily americké Tesly patří mezi nejhůře zhodnocené vozy na českém trhu, ukazuje analýza cen ojetin na portálu TipCars. Modely Y a 3 ztratily za tři roky téměř polovinu své původní hodnoty – konkrétně 47 %. Naopak Škoda Enyaq vychází lépe, její cena klesla „jen“ o 31 % a průměrně ji prodejci nabízejí za 1,07 milionu korun. Každé auto si uchovává svou hodnotu jinak a některá ji ztrácí o poznání rychleji než ostatní.
Obzvlášť často se přitom o ztrátě hodnoty hovoří u elektromobilů. Motoristický portál TipCars proto porovnal ceny deseti modelů elektromobilů vyrobených v roce 2022, které jsou na portálu aktuálně nejčastěji v nabídce. Zjistil, které z populárních elektromobilů přišly za 3 roky o největší část původní hodnoty1. Zdaleka nejhůře ze srovnání vyšly vozy americké Tesly – Model Y a Model 3. U obou došlo během tří let od výroby k poklesu hodnoty o 47 %. Ojetý Model Y ve verzi Long Range z roku 2022 dnes prodejci průměrně nabízí za 913 tisíc korun. To je o 811 tisíc korun méně, než stál nový. V případě Modelu 3 Long Range letos průměrná nabídková cena dosahuje 791 tisíc korun, tedy o 696 tisíc korun méně než před třemi lety.
Společným jmenovatelem obou modelů je, že toho za sebou nabízené vozy obvykle mají opravdu hodně. U Modelu 3 dosahuje průměrný nájezd tříletých vozů 51 tisíc kilometrů, v případě Modelu Y se dokonce blíží k 90 tisícům kilometrů. Výrazně tak převyšuje ostatní srovnávané modely, jejichž nájezdy se zpravidla pohybují mezi 20 a 40 tisíci kilometry.
V relativně blízkém závěsu za Teslami následuje dvojice modelů Hyundai Kona a BMW i3. V obou případech je možné tři roky starý vůz v bazarech najít s cenovkou okolo 600 tisíc korun. Oproti původním cenám tak došlo u Hyundai Kona k poklesu o 44 %, v případě BMW i3 o 43 %.
S
(Zdroj: moneymag.cz)
Růst tržeb v malých prodejnách překonal za poslední rok nadnárodní řetězce
20.09.2022
Tržby za balené potraviny a drogistické zboží v prodejnách takzvaného tradičního trhu, tedy s plochou do 400 metrů čtverečních, od loňského července do letošního srpna meziročně vzrostly o 3,8 procenta.
Hypermarkety a supermarkety za stejné období zaznamenaly růst tržeb o 1,9 procenta. Vyplývá to z dat společnosti NielsenIQ. Podle této společnosti bude následující období pro malé obchody v konkurenci nadnárodních řetězců vzhledem k tlaku na cenu ze strany zákazníků a rostoucím nákladům obchodů zatěžkávací zkouškou.
V
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Nejen potraviny. Zdražuje i základní drogerie
19.09.2022
Domácnosti neřeší jen výrazné zdražování jídla, pravidelné výdaje jim navyšuje také růst cen základní drogerie. A nemálo, kuchyňské rolky meziročně zdražily o téměř 100 procent, papírové kapesníky skoro o polovinu, cena toaletního papíru stoupla o čtvrtinu. Vyplývá to z dat srovnávače Heureka, který zmapoval ceny tuzemských e-shopů. Inflace tak Čechy přiměla změnit své nákupní zvyklosti.
"Meziroční zvyšování cen sledujeme napříč téměř všemi kategoriemi, které na Heurece máme. I když se v některých případech jedná o nárazové zdražení, v mnoha kategoriích jde o postupný, ale dlouhodobý trend, který začal začátkem letošního roku," říká k vývoji cen na internetu Michal Buzek, šéf analytiků Heureky. Za prudkým zdražováním základní drogerie, do které patří právě toaletní papír, kapesníky či kuchyňské utěrky, je především růst cen papírů ve světě. "Kromě toho je však papírenský průmysl energeticky velmi náročný, a to hlavně na zemní plyn, což je podle mě hlavní důvod toho, že tak zdražují papírové hygienické výrobky," podotýká analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák. "V neposlední řadě zde máme poměrně silnou poptávku po tomto typu zboží, což nyní na podzim bude umocněno i sezonností, tedy nárůstem respiračních onemocnění a zvýšeným zájmem o papírové kapesníky," pokračuje analytik.
V
Na českém trhu působí asi 12 velkých řetězců s módou
12.09.2022
Funguje pod nimi zhruba 20 značek. ČTK to řekl partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu ze společnosti Cushman & Wakefield Jan Kotrbáček. Mezi nejvýznamnější sítě patří podle něj švédská H&M. Ta svůj první obchod otevřela 13. září 1947 ve městě Västeraas ve středním Švédsku, tehdy pod názvem Hennes.
Do skupiny H&M, která je druhým největším prodejcem módy na světě, spadají kromě H&M značky COS, Monki, & Other Stories či Arket, většina jich ale podle Kotrbáčka zatím není v České republice zastoupena. Největším světovým prodejcem oblečení je španělská Inditex Group se značkami Zara, Bershka, Stradivarius nebo Pull and Bear. "Dále v ČR působí polská LPP Group se značkami jako Reserved, House, Cropp , Mohito a Sinsay, dalšími řetězci jsou C&A; Marks & Spencer, který je mimo Spojené království pouze v ČR a Řecku, New Yorker, Primark, Terranova, Lindex, Mango, Takko a prémiovější řetězce jako Peek & Cloppenburg či Van Graaf," uvedl.
S
V Německu začaly jezdit první vodíkové vlaky na pravidelných linkách
12.09.2022
Nebýt modré barvy vlaku, běžný cestující by si té změny možná ani nevšiml. Jezdí podobně, snad jen o trochu tišeji, jako kdyby byl elektrický, ale nad střechou sběrač proudu není. Přitom na málokteré vlaky je teď upřeno tolik světové pozornosti jako na čtrnáct jednotek, které postupně nahrazují dieselové předchůdce v okolí Brém.
Dveře se zavřou a vlak se dává do pohybu. Ne že by byl úplně nehlučný, pořád je slyšet bzukot elektromotorů, oproti klasickému dieselelektrickému přenosu ale chybí ta podstatnější a hlučnější část – hukot spalovacího motoru, který vyrábí trakční elektřinu. Místo něj je tu jednotka rozkládající vodík. A taky, stranou očím cestujících, zásobníky na vodík na střeše. Přesně takto to mohli zažít letos na jaře i cestující v Česku při jeho předváděcích jízdách.
Na konci srpna se v Německu právě tyto jednotky typu Coradia iLint dostaly do pravidelného provozu. „Jako země obnovitelných zdrojů energie nastavujeme laťku na cestě ke klimatické neutralitě v odvětví dopravy,“ řekl tehdy předseda vlády spolkové země Dolní Sasko Stephan Weil. Výrobce, francouzský koncern Alstom, mluví o velkých úsporách nafty – 1,6 milionu litrů ročně, tedy přes 100 tisíc litrů na jednotku. A to při relativně nízkých nákladech. Uvádí se cena v přepočtu 2,3 miliardy korun. Ve srovnání se stejnými jednotkami poháněnými spalovacím motorem je cena včetně plnicích stanic a dalšího zázemí zhruba o polovinu vyšší.
V