Škody způsobené největším IT výpadkem v historii dosahují 600 miliard korun
25.07.2024
Z podstatné části ale nebudou odškodněny. Škody se teprve sčítají, některé ještě budou nabíhat. Odhady nejčastěji ukazují na jejich celkovou částku v přepočtu zhruba 600 miliard korun. Celosvětově bylo například zrušeno na 5000 letů. Svůj provoz musely přerušit či omezit ale nejen aerolinky, nýbrž také banky, finanční domy, nemocnice, přepravní společnosti, ale i řetězce obchodů či restaurací a mnozí další. Jejich klienti a zákazníci se na ně nyní budou obracet s žádostí o finanční kompenzaci. Vítězem celého IT výpadku tak nepochybně budou právníci, advokáti a právní firmy. Globálně lze čekat vlnu žalob a soudních sporů vztažených k IT výpadku, z nichž mnohé se mohou vléci roky.
Jenže například aerolinky mohou nárok klienta, případně jeho cestovní kanceláře smést snadno ze stolu poukazem na to, že IT výpadek je události, na niž neměly a nemohly mít vliv. Že je to něco, jako když se let zruší kvůli špatnému počasí nebo bezpečnostní hrozbě.
Klient pak bude muset u soudu dokázat, že za výpadek mohou tím, jakého si zvolili dodavatele IT služeb. Což bude tedy především Microsoft. Ale ten se zase odvolá na firmu CrowdStrike, jejíž chybná aktualizace vlastního kyberbezpečnostního softwaru jej dostala do kolize se systémem Microsoftu, která pak – v duchu efektu motýlích křídel a kvůli enormnímu rozšíření produktů Microsoftu – celosvětový výpadek způsobila. Společnost CrowdStrike je logicky stěžejním viníkem celého výpadku. Ačkoli Microsoft také nemusí mýt fakticky zcela bez viny. Někteří IT experti upozorňují, že měl svůj operační systém lépe koncipovat tak, aby jej jedná chybná aktualizace softwaru třetí strany nemohla takto „rozhodit“. Například operační systémy Applu nebo Linuxu IT výpadek nepostihl. V případě applovských systému se tak stalo proto, že Apple, resp. jeho operační systém si důsledněji „hlídá“, koho do něj ze softwarových dodavatelů a za jakých podmínek vůbec pustí, zatímco systémy Microsoftu jsou v tomto ohledu otevřenější. Tedy, jak se nyní ukazuje, také zranitelnější.
Microsoft ale zase může odkázat na to, že například daná aerolinka, jež jeho služeb využívá, měla také zvýšit svoji odolnost vůči IT výpadku. Například tak, že by měla zrcadlové IT řešení, postavené na úplně jiném dodavateli – třeba právě Applu –, které by fungovalo jako záloha. Samotná texaská společnost CrowdStrike se navíc ze svých dodavatelských podmínek ze širší odpovědnosti za škody vyvléká. Omezuje ji totiž jen do výše již uhrazených poplatků. Pokud tedy nakonec aerolinka nebo banka či provozovatel rychlého občerstvení zažaluje samotnou CrowdStrike, maximálně z ní může vymoci to, co jí již zaplatil. Takže uživatelé softwaru od CrowdStriku, kteří podepsali (či „odklikli“) standardní podmínky jeho využívání, mají nárok nejvýše na prostou refundaci daných poplatků. Která samozřejmě zdaleka nemusí pokrývat škody, jež výpadek reálně způsobil.
S
(Zdroj: moneymag.cz)
Co se děje s počasím? Máme si na projevy klimatických změn zvykat?
26.03.2018
Sníh na Floridě a na Sahaře, extrémní vedra v Austrálii, lijáky ve střední Evropě – podle odborníků jde o projevy klimatických změn, s nimiž se budeme setkávat stále častěji. Jak proměna podnebí zasáhne naše zeměpisné šířky? A budeme jednou trávit leden v plavkách?
Vlivem klimatických změn se letos Florida ocitla pod sněhem – poprvé po třiceti letech.
Na Floridě a na Sahaře nedávno zažili šok – americký poloostrov i gigantickou africkou poušť pokryl sníh. Podobné extrémy však podle klimatologů představují pouhý začátek.
Změny v přímém přenosu
„Odborníci o klimatických změnách stále hovoří, v různých studiích se dočítáme, že nás čekají extrémy počasí. To, že Floridu letos v lednu zavál sníh, už skutečně můžeme za takový extrém považovat – arktický vzduch se tentokrát dostal opravdu nezvykle nízko,“ vysvětluje meteoroložka Dagmar Honsová.
Arktický vzduch letos skutečně vyvolal pozdvižení, přestože jsme si už v posledních letech museli zvyknout na titulky jako „Španělsko si neví rady se sněhem“ nebo „Větrná smršť, jakou Francie nepamatuje, brala životy“. Podle klimatologů jde v případě Floridy o projev globálního oteplování, kdy vzduch ze severu „padá“ níž a ochlazuje lokální teplejší vzduch. Ten má v sobě víc vlhkosti, a výsledkem je právě sněžení.
Návrh na zrušení letního času
22.03.2018
Změna času 2018: Letní čas: noc na 25. března, Zimní čas: noc na 28. října.
V únoru 2018 se skupina poslanců Evropského parlamentu snažila o první krok ke zrušení střídání letního a zimního času. Nakonec se ale podařilo schválit jen výzvu Evropské komisi, která má teď výhody a nevýhody střídání času prozkoumat a navrhnout nějaké řešení.
Klient stačí, klientka není nutná. Spořitelna smí dál užívat jen mužské oslovení
21.03.2018
Otázku genderové vyváženosti v oslovování zákazníků u spořitelny řešil v pondělí německý Spolkový soud. Podle něj je v pořádku, když instituce používá jen mužské oslovení „klient“, kterým tituluje i ženské zákaznice. Na údajnou diskriminaci si u soudu stěžovala seniorka z Dortmundu, informovala agentura DPA. Podle České spořitelny žádný český klient nikdy nic podobného neřešil.
Podnět soudu dala Marlies Kramerová (80), angažovaná bojovnice za práva žen ze spolkové republiky Sársko. Oslovení „klient“ a „majitel účtu“ je podle ní diskriminační, a požadovala, aby spořitelna používala i ženské formulace oslovení.
Soud ale její stížnosti nevyhověl. Podle něj nejde o zásah do osobnostních práv ani porušení zásad rovnosti, což je rozhodnutí, ke kterému dospěly už nižší soudy. Ty mimo jiné uvedly, že dvojí oslovení by komplikovalo už jinak obtížné texty. Užití mužské formy se navíc již „2000 let“ vztahuje na obě pohlaví, jak své rozhodnutí zdůvodnil sárský zemský soud. Pokud by soud dal stěžovatelce za pravdu, musela by spořitelna přetisknout zhruba 800 formulářů a problémy by mohlo mít i 1600 dalších finančních institucí. Podle profesorky práva z Dortmundu Marie Wersigové by se rozhodnutí soudu zřejmě muselo odrazit i v jazyce užívaném ve všech dalších právních úmluvách, citoval ji týdeník Der Spiegel.
Šmejdi nabízí žárovky zdarma, pak si účtují tisíce
21.03.2018
Senioři, maminky na dovolené i další lidé, kteří přes den zůstávají doma, by se měli mít na pozoru před „žárovkovou“ taktikou šmejdů. Nabízejí úsporné žárovky, které naoko rozdávají zadarmo, ale za jediným podpisem se ukrývají horentní sankce v řádu tisícovek korun. Česká obchodí inspekce radí jakékoliv výhodné žárovky nekompromisně odmítat.
„Dobrý den, ukažte mi váš účet za elektřinu.“ I takto může začít nečekaná návštěva, která zazvoní u bytu nebo domu. Lidem, nejčastěji seniorům nebo matkám na mateřské, se snaží vnutit změnu dodavatele energií.
Nabízejí nejen úsporu peněz, ale také hodnotný dárek v podobě drahých žárovek. „A tady máte ještě dárek – úsporné žárovky zdarma, jen nám to tady podepište a já půjdu,“ zní další z typických prohlášení.
Případně pochválí dobrou spolupráci. Mnozí lidé v radosti podepíšou a výměnou za to získají žárovky za drobný poplatek nebo dokonce úplně zadarmo. Problém je ovšem v tom, že si ani nevšimnou, že zároveň podepsali jak smlouvu na změnu dodavatele, tak nepřiměřené sankce pro případ, že od této smlouvy odstoupí.
Sankce 2000 korun
„Jakmile spotřebitel zjistí, že změna dodavatele energií je pro něj vlastně nevýhodná a chce odstoupit, firma začne upozorňovat na kupní smlouvu na žárovky a často nepřiměřeně tlačit na jejich uhrazení,“ upozornil mluvčí ČOI Jiří Fröhlich s tím, že jde obvykle o částky ve výši až 2000 korun.