ZÁKON O
ODPADECH
Koncem loňského
roku zaujala veřejnost parlamentní diskuse nad zákonem o odpadech. Senát
zákon schválený Poslaneckou sněmovnou zamítl a Poslanecká sněmovna jej
musela znovu přehlasovat. Nakonec byl zákon publikován ve Sbírce zákonů pod
č. 541/2020 Sb. Účinnosti nabyl 1. ledna 2021.
Zákon
o odpadech
byl jedním ze čtyř
současně předkládaných zákonů do Poslanecké sněmovny, které novým způsobem
upravují problematiku odpadového hospodářství (zákon o odpadech, zákon
o vybraných výrobcích s ukončenou životností, změnový zákon
a novela zákona o obalech).
Starý zákon
č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších
zákonů, ve znění pozdějších předpisů byl právním předpisem, kterým se řídilo
odpadové hospodářství v České republice více než 15 let. Za dobu své
účinnosti byl zákon mnohokrát novelizován, a to mimo jiné
i z důvodu potřeby transpozice příslušných směrnic Evropské unie.
Základním
předpisem Evropské unie, ze kterého nový zákon o odpadech vychází
a jehož požadavky transponuje do české legislativy, je směrnice Evropského
parlamentu a Rady (ES) č. 2008/98/ES ze dne 19. listopadu 2008
o odpadech a o zrušení některých směrnic (dále jen „rámcová
směrnice“). Oblast odpadového hospodářství je nicméně upravena i celou
řadou dalších předpisů Evropské unie, které byly postupně do českého právního
řádu implementovány (směrnice o skládkách, nařízení o přepravě odpadů
ap.). Tyto směrnice musely být do našeho právního řádu transponovány
a v jejich důsledku se stal starý zákon o odpadech postupem času
předpisem značně komplikovaným a nepřehledným, zejména v částech
upravujících zpětný odběr výrobků.
Do nového zákona jsou
transponovány i nejnovější unijní předpisy z tzv. balíčku
k oběhovému hospodářství. Jedná se o směrnici Evropského parlamentu
a Rady (EU) 2018/850 ze dne 30. května 2018, kterou se mění směrnice
1999/31/ES o skládkách odpadů a směrnice Evropského parlamentu
a Rady (EU) 2018/851 ze dne 30. května 2018, kterou se mění směrnice
2008/98/ES o odpadech.
Nová právní úprava rozdělila oblast odpadového hospodářství z původního
jediného zákona, do zákonů dvou, a to do zákona o odpadech
a zákona o vybraných výrobcích s ukončenou životností (č.
542/2020 Sb.). Důvodem tohoto rozdělení jsou zejména specifika
problematiky výrobků s ukončenou životností, která se v mnoha
ohledech vymyká systematice základního odpadového režimu (zejména rozšířená
odpovědnost výrobce, zpětný odběr atd.).
Jedním z dalších
důvodů pro zpracování nové legislativy byla i skutečnost, že platný zákon
z roku 2001 již nevyhovoval současným legislativně-technickým požadavkům
(například ve věci úpravy přestupků).
Základem
pro přípravu nového zákona byl věcný záměr zákona o odpadech, který byl
schválen usnesením vlády již v r. 2015. Věcný záměr zákona o odpadech
byl zpracováván spolu s věcným záměrem zákona o vybraných výrobcích
s ukončenou životností. Oba tyto předpisy byl výsledem několikaletých
intenzivních prací a spolupráce s dotčenými subjekty (Svaz průmyslu
a dopravy, Hospodářská komora, Svaz měst a obcí ČR aj.). Zákon je
značně rozsáhlý, sestává celkem ze 156 paragrafů a 11 příloh.
Spolu se zákonem
o odpadech byl publikován ještě zákon č. 542/2020 Sb.,
o výrobcích s ukončenou životností a zákon
č. 543/2020 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti
s přijetím zákona o odpadech a zákona o výrobcích
s ukončenou životností.
Účelem nové právní
úpravy je komplexně upravit problematiku odpadového hospodářství
počínaje předcházením
vzniku odpadu přes různé způsoby nakládání s ním po pravidla jeho
odstraňování, a to s ohledem na prosazení hierarchie nakládání
s odpady a při zajištění co nejvyšší míry ochrany životního prostředí
a zdraví lidí za současné sociální únosnosti a ekonomické
udržitelnosti. Upravují se i práva a povinnosti osob při nakládání
s odpady a působnost orgánů veřejné správy v odpadovém
hospodářství.
Kombinace stávajících
a nových nástrojů obsažených v novém zákoně si v souladu
s novými trendy v Evropské unii klade za cíl zejména vytvořit zákonné
předpoklady pro výrazný odklon toku odpadů na skládky ve prospěch jiných
způsobů nakládání s odpady, které jsou jednak ohleduplnější
k životnímu prostředí, jednak respektují ekonomickou hodnotu, kterou odpad
mnohdy nadále má.
Oproti starému
zákonu obsahuje nový návrh změny zejména v těchto oblastech:
- poplatek za
ukládání odpadů na skládku
– změny jsou jak věcného, tak procesního charakteru (plátcem poplatku bude
provozovatel skládky, který je povinen poplatek od původce odpadu jako
poplatníka vybrat a odvést jej správci poplatku, nově jsou
rozvrstveny výše jednotlivých dílčích poplatků, správu poplatku budou
vykonávat Státní fond životního prostředí a celní úřad jako správce
placení, s tím, že správa poplatku se v plném rozsahu řídí
daňovým řádem);
- provoz zařízení
pro nakládání s odpady
– sběrny odpadu budou muset vybavit prostory zařízení kamerovým systémem
a uchovávat záznam po stanovenou dobu;
- povolení provozu
zařízení určeného pro nakládání s odpady – zejména s ohledem na nutnost zajištění
pravidelné revize povolení k provozu zařízení je stanovena maximální
doba, po které musí provozovatel provést tuto revizi (6 let), jinak
povolení zanikne; pro provoz mobilního zařízení bude povolení vydáváno na
dobu určitou (nejdéle 6 let), povolení provozu zařízení bude vydáváno
v rozsahu katalogu zařízení (příloha č. 2), který umožňuje na
rozdíl od dosavadní právní úpravy jednoznačně rozlišit celkové množství
a rozmístění jednotlivých typů zařízení na území ČR;
- sběr odpadu – zpřísňuje se sběr odpadu pomocí
mobilních zařízení, a to na základě skutečnosti, že není možné
zkontrolovat, zda provozovatel mobilního zařízení přijaté odpady dále
předal legálním způsobem, nebo se jich nelegálně zbavil, odpad může nově
být uložen v mobilním zařízení ke sběru pouze po dobu přepravy do
zařízení, nejdéle však po dobu 48 hodin a odpady z mobilního
zařízení ke sběru nesmí být předávány do jiného mobilního zařízení;
- nové řešení
konce odpadu –
podrobnější vymezení čtyř postupů, kterými je možno určit, že odpad
přestane být odpadem;
- řešení problematiky nelegálně soustředěného odpadu (tzv. černých
skládek) – zákon vychází z ústavně zakotveného principu vlastnictví
zavazuje (čl. 11 odst. 3 Listiny základních práv a svobod)
a stanoví postup pro zjištění osoby odpovědné za nelegálně
soustředěný odpad, dále dává povinnosti vlastníkovi nemovitosti, kde je
odpad soustředěn, a dává obecnímu úřadu obce s rozšířenou
působností možnost odpad odklidit, současně zákon počítá s řešením
problematiky tzv. černých skládek pomocí nelegislativních nástrojů (danou
problematiku bude možné řešit v rámci Programu MŽP, prostřednictvím
konkrétních výzev národního programu životního prostředí, administrovaného
Státním fondem životního prostředí);
- obchodování
s odpady – bude
předmětem samostatného povolení s tím, že tuto činnost budou moci
provádět nejen subjekty, které jsou provozovateli zařízení určeného pro
nakládání s odpady.
- Nový zákon současně
přebírá řadu institutů z platné právní úpravy, které se v praxi
osvědčily (např. finanční rezerva na zajištění a následnou péči
o skládku, plány odpadového hospodářství), a to buď beze změny
anebo pouze v mírně revidované podobě.
Definice pojmu
„odpad“
Odpad je každá movitá
věc, které se osoba zbavuje, má úmysl nebo povinnost se jí zbavit. Má se za to,
že osoba má úmysl zbavit se movité věci, pokud tuto věc není možné používat
k původnímu účelu.
Odpad
je v zákoně vymezen jako movitá věc, které se osoba zbavuje, má úmysl nebo
povinnost se zbavit. Pojem movitá věc je třeba chápat ve smyslu občanského
zákoníku. Oproti pojmu použitému v rámcové směrnici „předmět nebo látka“
je pojem movitá věc z hlediska českého práva uchopitelnější. Vymezení
odpadu jako movité věci rovněž plní funkci jednoznačného vyloučení některých
věcí či skutečností, jejichž vymezení jako odpadu není vhodné
a v zásadě by bylo nezbytné je z působnosti zákona
o odpadech vyloučit zvláštním ustanovením. Jedná se například
o nemovité věci či lidské tělo nebo jeho části.
Mimo samotné definice
odpadu vymezuje zákon oproti rámcové směrnici také některé pojmy, které
jsou v definici odpadu využívány. Jedná se o úmysl zbavit se movité
věci a o povinnost se jí zbavit. Oproti dosavadnímu zákonu
o odpadech není vymezen pojem zbavování. Tento pojem tak, jak byl doposud
v zákoně o odpadech definován, neměl výrazný přínos. Protože předány
k využití mohou být i vedlejší produkty, či věci, které definici
odpadu nesplní. Tato definice tak k zpřesnění pojmu odpad nepřispívala.
Vyvratitelná právní
domněnka úmyslu zbavit se movité věci, pokud její účelové určení zaniklo, byla
nastavena již ve starém zákoně o odpadech. Zde je třeba zdůraznit výraz
původní účel, přičemž klíčové je slovo původní.
Dalším důležitým
prvkem definice odpadu je povinnost zbavit se movité věci, která byla rovněž
formulována již ve starém zákoně o odpadech. Oproti starému zákonu
o odpadech však byla dále upřesněna. Skutečnost, že osoba nepoužívá věc
k původnímu účelu, byla doplněna variantou, že věc není možné používat k původnímu
účelu, ač ji k takovému účelu osoba nadále používá. Nová formulace tak
zahrnuje i situace, na které doposud povinnost nedosahovala, ač mohly vést
k výraznému ohrožení životního prostředí. V některých případech totiž
může být sporné, zda došlo k zániku původního účelového určení, když je
věc takovým původním způsobem využívána, ač k tomu není vhodná. To samo
o sobě samozřejmě není důvodem pro to, aby zde nastupovala povinnost
zbavit se takové věci, důležitým znakem je, že takový způsob dalšího užívání ohrožuje
životní prostředí. Rovněž povinnost, zbavit se movité věci, která není
používána k původnímu účelu a tato věc ohrožuje životní prostředí, je
z hlediska ochrany životního prostředí velmi důležitá. Tato povinnost jako
protějšek povinnosti výše uvedené zahrnuje povinnost zbavit se i věci,
kterou je možné používat k původnímu účelu, nicméně osoba s věcí
nakládá jiným způsobem a tato věc ohrožuje životní prostředí.
Zachována byla rovněž
povinnost zbavit se movité věci, která byla vyřazena na základě jiných
zákonů. To je nezbytné chápat tak, že věci, které byly vyřazeny na základě
jiných předpisů, se stávají splněním podmínek pro vyřazení odpadem a je
s nimi nezbytné nakládat v režimu zákona o odpadech, pokud
nedojde k naplnění podmínek pro vyloučení z působnosti.
Oproti starému zákonu
o odpadech je doplněna povinnost zbavit se movité věci, pokud vzniká jako
reziduum výroby a nenaplní podmínky pro vedlejší produkt. Toto ustanovení
pouze vyjasňuje s ohledem na dosavadní judikaturu Evropského soudního
dvoru, že není možné, že by takové reziduum nenaplnilo definici odpadu.
Zachováno je
rozhodování krajského úřadu v pochybnostech, zda je movitá věc odpadem,
o které může vlastník věci požádat. Dochází však k velmi důležité
změně, kdy je nově stanoveno, že toto řízení nelze zahájit v případě, že
taková otázka vyvstane v rámci vedeného správního řízení kvůli porušení
povinností vyplývajících z tohoto zákona, zákona o vybraných
výrobcích s ukončenou životností nebo z přímo použitelného právního
předpisu Evropské unie o přepravě odpadů. Důvodem změny přístupu
k rozhodování v pochybnostech je skutečnost, že vedení samostatného
řízení o otázce, zda je věc odpadem krajským úřadem jako předběžné otázky,
pouze neúměrně prodlužuje původní správní řízení a také představuje
finanční zátěž jak na straně povinné osoby, tak státní správy.
Omezení je
formulováno tak, že řízení nelze zahájit, pokud bylo zahájeno řízení
o přestupku nebo opatření k nápravě nebo trestní řízení.
V případě, že
bylo nějaké uvedené řízení zahájeno, není již možné kdykoliv v budoucnosti
zahájit řízení v pochybnostech týkající se věci, kvůli které bylo vedeno
řízení o přestupku, nápravném opatření nebo trestní řízení,
s výjimkou případu, kdy bylo takové řízení ukončeno, aniž by byla otázka,
zda je věc odpadem zodpovězena.
Hlava šestá zákona
Vzhledem k tomu,
že zákon sestává ze 156 paragrafů a 11 příloh není možné jej v jednom
pojednání detailně rozebrat.
Rozhodli jsme se
proto, že se zaměříme jednu jeho část, a to část šestou, nazvanou
„Opatření k nápravě a přestupky“. Jedná se o ustanovení
§ 116 až § 125. Část šestá je rozčleněna na dvě hlavy – hlava
I se nazývá „Opatření k nápravě“ se obsahuje ustanovení
§ 116. Hlava
II se nazývá „Přestupky“ a obsahuje
- ustanovení
§ 117 – Přestupky fyzických osob
- ustanovení
§ 118 – Přestupky původce odpadu
- ustanovení
§ 119 – Přestupky provozovatele zařízení
- ustanovení
§ 120 – Přestupky provozovatele skládky
- ustanovení
§ 121 – Další přestupky právnických a podnikajících fyzických
osob
- ustanovení
§ 122 – Přestupky obce
- ustanovení § 123
až § 126 – Společná ustanovení.
Institut opatření
k nápravě
byl obsažen i ve
starém zákoně o odpadech. Podle § 76 odst. 1 písm. c)
tohoto zákona Česká inspekce životního prostředí „ukládá právnickým osobám
a fyzickým osobám oprávněným k podnikání pokuty za porušení
stanovených povinností podle § 66 odst. 2 až 5; současně může
stanovit opatření a lhůty pro zjednání nápravy samostatným rozhodnutím“.
Obdobně je kompetence k ukládání opatření k nápravě stanovena pro
obecní úřad obce s rozšířenou působností a obecní úřad. Na rozdíl od
staré právní úpravy nově není uložení opatření k nápravě vázáno na
současné uložení pokuty, čímž dojde ke sjednocení právní úpravy s jinými
právními předpisy v oblasti ochrany životního prostředí (např. zákonem
č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších
předpisů, zákonem č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci, ve
znění pozdějších
předpisů).
Oproti starému zákonu
o odpadech je nově stanovena povinnost uložit opatření k nápravě
právnímu nástupci osoby, která závadný stav způsobila a je nově upraven
i přechod povinností plynoucích z opatření nápravě uložených této
osobě na jejího právního nástupce.
Účelem nové úpravy
bylo omezit případy, kdy z důvodu zániku nebo smrti osoby, která způsobila
závadný stav, nelze uložit opatření k nápravě či vynutit provedení
opatření k nápravě, která již byla uložena.
Nová úprava je
v základních rysech převzata z § 22 odst. 4 zákona
o ochraně ovzduší, který zní: „Obecní úřad obce s rozšířenou
působností nebo inspekce uloží podle potřeby opatření k nápravě právnímu
nástupci provozovatele, který není původcem závadného stavu. Povinnosti
plynoucí z opatření ke zjednání nápravy a rozhodnutí o zastavení
provozu stacionárního zdroje uložené provozovateli podle odstavců 1 a 2
přecházejí na jejich právní nástupce.“
Aby bylo předejito
možným výkladovým nejasnostem a problémům v aplikační praxi, je
oproti zákonu o ochraně ovzduší upřesněn okruh osob, kterým lze uložit
opatření k nápravě z titulu právního nástupnictví, i osob, na
které přecházejí povinnosti z uložených opatření k nápravě. Možnost
uložení opatření k nápravě právnímu nástupci je tak omezena na osoby, na
které přechází odpovědnost právnické osoby a podnikající fyzické osoby za
přestupek (viz § 33 a 34 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti
za přestupky a řízení o nich). Opatření k nápravě z titulu
právního nástupnictví tedy nelze uložit nepodnikající fyzické osobě. Na
nepodnikající fyzické osoby se nevztahuje ani ustanovení upravující přechod
povinností z uložených opatření k nápravě.
Nová právní úprava
přestupků
je přizpůsobena nové
přestupkové úpravě v zákoně č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti
za přestupky a řízení o nich. Používá se proto jednotně pojem
„přestupek“ ve vztahu k fyzickým osobám i podnikajícím fyzickým
osobám a právnickým osobám. Nová společná ustanovení k přestupkům
obsahují pouze ustanovení o působnosti správních orgánů
k projednávání přestupků v prvním stupni a k vybírání
a vymáhání pokut.
Zcela nové ustanovení
§ 126 umožňuje od uložení trestu upustit, pokud pachatel sám zajistil
odstranění následků porušení povinnosti, přijal faktická opatření zamezující
dalšímu trvání nebo obnově protiprávního stavu a uložení pokuty by
vzhledem k nákladům na učiněná opatření vedlo k nepřiměřené tvrdosti.
Inspirací pro zavedení této možnosti byl zákon o integrované prevenci
a vodní zákon, které již obdobnou úpravu obsahují.
Jednotlivé skutkové
podstaty přestupků byly vymezeny s cílem zajistit, aby bylo pod některou
ze skutkových podstat možné podřadit porušení každé povinnosti, kterou zákon
stanoví. Jinými slovy, aby v zákoně nebyly obsaženy takové povinnosti, za
jejichž porušení nelze uložit sankci. Již se nestanoví obecná skutková podstata
spočívající v porušení jiné povinnosti stanovené tímto zákonem nebo
rozhodnutím vydaným na základě zákona, neboť stanovení takových skutkových
podstat není podle současné koncepce správního trestání považováno za
přijatelné.
V případě
přestupků fyzických osob, stanoví se horní hranice pokuty ve výši 10 000, 50
000, 100 000, 200 000 Kč a 1 000 000 Kč.
Podle staré právní úpravy byly v zákoně o odpadech stanoveny horní
hranice ve výši 20 000 Kč a 1 000 000 Kč.
Nejvyšší sazba pokuty tedy činí podle staré i nové právní úpravy
1 000 000 Kč.
Tato hranice byla
ponechána na základě vyhodnocení, že je dostatečně vysoká, nebylo by přiměřené
ji zvyšovat, a nejsou dány ani důvody pro její snížení. Jednotlivé sazby
byly více rozčleněny, aby odrážely závažnost možného nezákonného jednání.
Zařazení jednotlivých skutkových podstat přestupků do příslušných sazeb
navazuje rovněž na zrušenou právní úpravu.
K projednání
přestupků fyzických osob v prvním stupni je příslušný obecní úřad obce
s rozšířenou působností, s výjimkou přestupků týkajících se obecního
systému, k jejichž projednání v první stupni je příslušný obecní
úřad, a dále přestupků na úseku přeshraniční přepravy odpadů
a přestupku týkajícího se osob pověřených k hodnocení nebezpečných
vlastností odpadů, k jejichž projednání je v prvním stupni příslušná
inspekce. Lze konstatovat, že toto rozdělení se téměř neliší od rozdělení podle
staré právní úpravy, protože v tomto ohledu nebyly shledány důvody pro
změnu.
V případě
přestupků podnikajících fyzických osob a právnických osob se podle
navrhované úpravy stanoví horní hranice výše pokuty 10 000, 500 000 Kč,
1 000 000 Kč, 10 000 000 Kč
a 25 000 000 Kč.
Ve srovnání se starou
právní úpravou tedy zůstávají horní hranice stejné s výjimkou nejnižší
sazby pokuty, kde byla nově nastavena nízká nejvyšší sazba u řešení
černých skládek, protože pro majitele pozemku může být složité zajistit pozemek
proti návozu dalších odpadů.
Horní hranice ve
výši 300 000 Kč byla oproti dosavadní právní úpravě navýšena na
500 000 Kč. Ke zvýšení došlo za účelem toho, aby bylo umožněno
rozlišit závažnost jednotlivých případů, které spadají pod uvedené skutkové
podstaty a sazba pokuty nebyla neúměrně nízká ve vztahu k ostatním
horním hranicím výše pokut.
Nejvyšší sazba podle
staré právní úpravy ve výši 50 000 000 Kč byla snížena na 25
000 000 Kč. Důvodem je, že v současné době takové pokuty nebyly
ukládány.
Zařazení jednotlivých
skutkových podstat přestupků do příslušných sazeb bylo provedeno
v návaznosti na platnou právní úpravu a s ohledem na závažnost
přestupku, zejména z hlediska toho, zda spáchání přestupku může mít přímé
dopady na životní prostředí nebo lidské zdraví, nebo zda se jedná spíše
o přestupek administrativního charakteru.
Co se týče přestupků,
jejichž pachateli mohou být jak fyzické osoby, tak podnikající fyzické osoby
a právnické osoby, obdobně jako podle staré právní úpravy byla
v některých případech stanovena vyšší horní hranice výše pokuty pro
právnické a podnikající fyzické osoby (např. u přestupků týkajících
se nakládání s odpadem mimo zařízení určené pro nakládání s odpady
nebo neoprávněného převzetí odpadu). Důvodem je skutečnost, že podnikatelé
zpravidla na rozdíl od nepodnikajících fyzických osob nakládají s odpady
pravidelně a v podstatně větším množství než nepodnikající fyzické
osoby.
Při porušení
příslušné povinnosti právnickou nebo podnikající fyzickou osobou hrozí
podstatně závažnější následky než při porušení téže povinnosti nepodnikající
fyzickou osobou.
Pokud se týká
kompetencí správních orgánů k projednání přestupků podnikajících fyzických
a právnických osob v prvním stupni, tak stejně jako staré právní
úpravy je k projednání většiny přestupků příslušná inspekce, a to buď
výhradně, nebo společně s dalšími správními orgány. Výjimkou jsou stejně
jako staré právní úpravy přestupky týkající se obecního systému, které
projednává výhradně obecní úřad. Nově se také u vybraných přestupků na
úseku přepravy odpadů stanoví výhradní kompetence celního úřadu k jejich
projednání v prvním stupni.
Podstatně se
rozšiřují kompetence krajských úřadů k projednání přestupků. Podle staré
právní úpravy byl krajský úřad příslušný pouze k uložení sankce za správní
delikt spočívající v tom, že právnická nebo podnikající fyzická osoba
nezaslala ve stanoveném rozsahu nebo lhůtě příslušnému krajskému úřadu údaje
týkající se zařízení k nakládání s odpady. Bylo konstatováno, že
takto omezená působnost k ukládání pokut neodpovídá široké působnosti
krajských úřadů k provádění kontrol dodržování povinností podle zákona
o odpadech.
Nový zákon
o odpadech dává proto krajskému úřadu společně s inspekcí
a většinou i obecním úřadem obce s rozšířenou působností
kompetenci k projednání přestupků týkajících se povolení, která vydává,
plnění ohlašovacích povinností vůči krajskému úřadu, a povinností
souvisejících s přebíráním vybraných odpadů do zařízení určeného pro nakládání
s odpady (§ 13 odst. 5 až 12).
Více již
najdete v měsíčníku Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále 4-5/2021
a komentář k novému zákonu o odpadech v měsíčníku Poradce 4-5/2022,
který právě vychází.
Vyživuje-li
poplatník s příjmy, které jsou předmětem daně z příjmů fyzických
osob, ve společně hospodařící domácnosti děti, může si na tyto děti
uplatnit slevu z daně, případně může získat i určitou finanční částku
od finančního úřadu, tzv. daňový bonus. Je-li v jedné společně hospodařící
domácnosti více vyživovaných dětí poplatníka, posuzují se pro účely daňového
zvýhodnění dohromady.
Občanský zákoník
neobsahuje definici pojmu domácnost,
a z hlediska
daně z příjmů je třeba odlišit případy, kde se domácností myslí pospolitost
spolužijících osob a kde se pojem domácnost používá ve smyslu zařízeného
obydlí. Zákon o daních z příjmů v § 21e odst. 4
stanoví, že společně hospodařící domácností se pro účely daní z příjmů
rozumí společenství fyzických osob, které spolu trvale žijí a společně
uhrazují náklady na své potřeby. Trvalost spolužití není dotčena tím, že se
člen společně hospodařící domácnosti přechodně zdržuje mimo ni (například po
dobu nemoci, zahraničního studia, zahraniční cesty, stáže, zahraniční vojenské
mise apod.). Podle § 35c odst. 7 zákona, dočasný pobyt dítěte mimo
společně hospodařící domácnost nemá vliv na uplatnění daňového zvýhodnění.
Rozhodující je společné finanční hospodaření. Podle stanoviska Generálního
finančního ředitelství v pokynu D – 22 k § 38l odst. 3
zákona, osoba (i dítě) může být příslušníkem pouze jedné společně
hospodařící domácnosti (jde i o stanovisko publikované pod
č. 34/1982 Sbírky soudních rozhodnutí a stanovisek Nejvyššího soudu).
V letošním roce
byl schválen zákon č. 285/2021 Sb., kterým se mění zákon
č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších
předpisů, a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,
ve znění pozdějších předpisů. Tento zákon, který nabyl účinnosti dnem 28.
července 2021, v části druhé přinesl změny v oblasti daňového
zvýhodnění na vyživované dítě.
Podle§ 35c
odst. 1 zákona o daních z příjmů poplatník fyzická osoby má, při splnění zákonných
podmínek, nárok na daňové zvýhodnění na vyživované dítě žijící s ním ve
společně hospodařící domácnosti na území členského státu Evropské unie
nebo státu tvořícího Evropský hospodářský prostor (dále jen „daňové
zvýhodnění“) ve výši 15 204 Kč ročně na jedno dítě, 22 320
(před novelou 19 404) Kč ročně na druhé dítě a 27 840
(před novelou 24 204) Kč ročně na třetí a každé další dítě,
pokud neuplatňuje slevu na dani podle § 35a nebo 35b.
Přechodné ustanovení
stanoví, že § 35c odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění
účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, se použije již pro zdaňovací
období roku 2021. Při zúčtování mzdy a výpočtu zálohy na daň z příjmů
fyzických osob ze závislé činnosti za kalendářní měsíce roku 2021 se použije
§ 35c odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění účinném
přede dnem nabytí účinnosti této části.
Dále pak se
v § 35d odst. 4 zákona slova „maximálně však do výše 5
025 Kč měsíčně“ zrušují s tím, že přechodné ustanovení stanoví, že
§ 35d odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění účinném ode
dne nabytí účinnosti tohoto zákona, se nepoužije při zúčtování mzdy a výpočtu
zálohy na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti za kalendářní
měsíce roku 2021. Citovaný § 35d odst. 4 zákona po úpravě stanoví, že
je-li výše zálohy na daň snížené o měsíční slevu na dani podle
§ 35ba, nižší, než částka měsíčního daňového zvýhodnění, je vzniklý rozdíl
měsíčním daňovým bonusem. Měsíční daňový bonus lze vyplatit, pokud jeho výše
činí alespoň 50 Kč.
Plátce daně je
povinen vyplatit poplatníkovi měsíční daňový bonus ve výši stanovené tímto
zákonem při výplatě příjmů ze závislé činnosti, jestliže jejich úhrn vyplacený
nebo zúčtovaný tímto plátcem za příslušný kalendářní měsíc (§ 38h
odst. 1) dosahuje u poplatníka alespoň výše poloviny minimální mzdy,
zaokrouhlené na celé koruny dolů (dále jen „polovina minimální mzdy“). Do
těchto příjmů se nezahrnují příjmy od daně osvobozené a příjmy,
z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně.
Na základě výše
uvedených přechodných ustanovení se postup zaměstnavatele v letošním roce
při uplatnění daňového zvýhodnění zaměstnancům měnit nebude, postupovat budou
obdobně jako od počátku roku, tj. před novelou zákona o daních
z příjmů. Zvýšení daňového zvýhodnění za r. 2021 se projeví až
v rámci ročního zúčtování nebo v daňovém přiznání poplatníků.
K výše
uvedené změně daňového zvýhodnění zveřejnilo Generální finanční ředitelství
na webových stránkách Finanční správy informaci, kde se uvádí:
První změna zvyšuje
daňové zvýhodnění na druhé dítě z částky 19 404 Kč za rok na částku
22 320 Kč (měsíčně 1 860 Kč), v případě třetího a dalšího
dítěte z částky 24 204 Kč za rok na částku 27 840 Kč (měsíčně 2
320 Kč). Zvýšení daňového zvýhodnění na děti zákon o daních
z příjmů upravuje již pro zdaňovací období 2021. Na základě znění
přechodného ustanovení bude zvýšení daňového zvýhodnění na děti u příjmů
ze závislé činnosti aplikováno až po skončení zdaňovacího období roku 2021.
U zaměstnanců,
kteří si u svého zaměstnavatele uplatňují daňové zvýhodnění na děti, se
v průběhu roku 2021 nic měnit nebude a při zúčtování mzdy za zbylé
měsíce roku 2021 a při výpočtu zálohy na daň z příjmů fyzických osob
ze závislé budou zaměstnavatelem poskytovány částky daňového zvýhodnění na děti
platné před novelou zákona o daních z příjmů. Zvýšení částek daňového
zvýhodnění na děti promítne zaměstnavatel zaměstnancům až po skončení roku
v ročním zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za rok 2021 za celé
zdaňovací období, resp. za kalendářní měsíce, kdy poplatník splňoval nárok na
uplatnění daňového zvýhodnění na děti.
Zaměstnanci, kteří
budou za rok 2021 podávat daňové přiznání k dani z příjmů fyzických
osob, ať již na základě povinnosti stanovené jim zákonem o daních
z příjmů nebo dobrovolně, uplatní zvýšené částky daňového zvýhodnění na
druhé, třetí a další dítě v daňovém přiznání.
Částky daňového
zvýhodnění na děti
- uplatňované
v průběhu roku 2021:
jedno dítě
|
15 204 Kč
|
měsíčně 1 267 Kč
|
druhé dítě
|
19 404 Kč
|
měsíčně 1 617 Kč
|
třetí a další
dítě
|
24 204 Kč
|
měsíčně 2 017 Kč
|
- které budou
uplatněny po skončení zdaňovacího období v ročním zúčtování záloh
a daňového zvýhodnění nebo v daňovém přiznání k dani
z příjmů fyzických osob poplatníka za rok 2021:
jedno dítě
|
15 204 Kč
|
měsíčně 1 267 Kč
|
druhé dítě
|
22 320 Kč
|
měsíčně 1 860 Kč
|
třetí a další
dítě
|
27 840 Kč
|
měsíčně 2 320 Kč
|
Více již
najdete v měsíčníku Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále 10-11/2021.