Přeplatek na dani
19.03.2025
Každý rok se mnoho lidí těší na vrácení přeplatku na dani, ale zdaleka ne všichni vědí, jak tento proces funguje. Finanční úřad přeplatky automaticky nevrací, a proto je nutné o ně včas požádat. Přeplatek na dani vzniká tehdy, když poplatník v průběhu roku zaplatil na daních více, než bylo nutné. Nejčastěji se s přeplatkem setkávají zaměstnanci, kterým bylo během roku strháváno více, než kolik odpovídá jejich skutečné daňové povinnosti. U OSVČ a dalších poplatníků může přeplatek vzniknout například při uplatnění slev na dani či odpočitatelných položek.
Ne všechny daňové slevy však vedou k přeplatku, který lze získat zpět. Například sleva na poplatníka snižuje daňovou povinnost, ale pokud poplatník neplatí dostatečně vysokou daň, sleva se plně neuplatní. Oproti tomu některé slevy, například daňový bonus na dítě, mohou být vyplaceny i v případě, že daňová povinnost dosáhne nuly, protože se jedná o takzvaný daňový bonus. To znamená, že pokud má poplatník nárok na tento bonus, může obdržet částku i nad rámec své daňové povinnosti.
Finanční úřad nevrací přeplatek automaticky. Každý poplatník, který ho chce získat zpět, o něj musí požádat. Tato žádost se podává v rámci daňového přiznání, konkrétně v jeho závěrečné části. Poplatník zde uvede, jakým způsobem chce přeplatek obdržet. Možnosti jsou dvě: buď na bankovní účet, což je nejčastější způsob, nebo poštovní poukázkou na adresu. Druhá varianta je dostupná pouze pro nepodnikající fyzické osoby. Důležité je, aby lidé uvedli správné platební údaje. Pokud dojde k chybě při zadávání čísla účtu nebo adresy, může se celý proces značně zpozdit.
Minimální částka pro vrácení přeplatku je stanovena na 200 korun. Pokud je přeplatek nižší, finanční úřad jej nevrací, ale automaticky ho započítá na úhradu případných budoucích daňových povinností poplatníka, například daně z příjmu.
První skupinou poplatníků, kteří se mohou dočkat vrácení přeplatku, jsou zaměstnanci, kterým jejich zaměstnavatel provádí roční zúčtování daně. Pokud zaměstnanec podá všechny potřebné podklady včas, přeplatek obdrží obvykle v dubnové výplatě za březen. Přesný termín však závisí na konkrétním zaměstnavateli.
Pro poplatníky, kteří podávají daňové přiznání sami, platí, že finanční úřad vrací přeplatky do 30 dnů od uplynutí termínu pro podání daňového přiznání. Termíny se liší podle toho, zda poplatník podává přiznání v papírové podobě, elektronicky nebo prostřednictvím daňového poradce.
Pokud poplatník podává přiznání v papírové podobě, lhůta pro jeho podání je stanovena na 1. dubna 2025. V takovém případě finanční úřad vyplatí přeplatek nejpozději do 2. května 2025.
Pokud se rozhodne pro elektronické podání, získává na podání delší lhůtu, a to až do 2. května 2025. V tomto případě je přeplatek vyplacen do 3. června 2025.
Ti, kteří využijí služeb daňového poradce, mají na podání přiznání ještě více času, až do 1. července 2025. V takovém případě ale obdrží přeplatek nejpozději do 2. srpna 2025.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Ministerstvo práce a sociálních věcí mělo v účetnictví chyby za 8,4 miliardy
13.11.2017
Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) mělo v účetnictví za loňský rok chyby za 8,4 miliardy korun, uvedl v pondělí v tiskové zprávě Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Podle kontrolorů vedlo ministerstvo v roce 2016 neprůkazné účetnictví a neprovedlo řádnou inventarizaci svých účtů. Podle náměstka ministerstva práce Martina Kučery se žádné peníze neztratily a jedná se o nedostatky u účetních operací. Resort se odvolal, NKÚ jeho námitky ale zamítl, uvedl náměstek.
Podle kontrolorů se nedostatky v účetnictví za více než čtyři miliardy korun týkaly účtování výnosů z předfinancovaných projektů z operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost. MPSV je zaúčtovalo v roce 2016, ale podle NKÚ tak mělo učinit už o rok dříve. Ministerstvo dále podle kontrolorů neúčtovalo dlouhodobé podmíněné závazky z uzavřených smluv. Inspektoři NKÚ zjistili nedostatky také v údajích předkládaných ministerstvem pro hodnocení plnění státního rozpočtu. Nesprávnosti v těchto datech přesáhly 143 milionů korun, uvedl NKÚ. Podle kontrolorů ministerstvo často měnilo účetní software a údaje, které do něj vkládalo, nebyly dostatečně podrobné. "Od roku 2011 změnilo MPSV svůj účetní software třikrát, naposledy v roce 2016," zjistil NKÚ. Přechod na nový systém ale neměl resort podle kontrolorů dobře připravený.
Důchody se od ledna zvýší a budou valorizovány více než doposud
07.11.2017
Valorizace důchodů bude od ledna příštího roku výrazně vyšší, než tomu bývalo v minulých letech. Do zvýšení se totiž poprvé promítne polovina růstu reálných mezd v roce 2016, zatímco doposud byl růst mezd zohledněn pouze jednou třetinou. Důchody se tak zvýší v průměru o 475 korun.
„Jsem ráda, že se nám podařilo prosadit změny v zákoně tak, že díky tomu teď každoročně porostou důchody výrazněji. Důchodci si takové navýšení bezesporu zaslouží. Kdyby tato vláda opakovaně neměnila pravidla valorizace, průměrný důchod by se zvýšil o pouhých 234 korun,“ uvedla ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová.
Po zveřejnění údajů o červnové inflaci Českým statistickým úřadem jsou známy všechny údaje potřebné pro stanovení celkové valorizace. Důchody se zvýší o 4 %, což u průměrné penze představuje navýšení o 475 korun.
Celkové zvýšení důchodu je stanoveno ze dvou indexů. Plně se zohledňuje meziroční růst cen mezi červny 2016 a 2017, který činil 2,3 %. Druhým indexem je růst reálných mezd v loňském roce. Ten činil 3,3 % a pro zvýšení důchodů je použita polovina tohoto růstu, což po zaokrouhlení představuje 1,7 %.
Novela zákona, která přinesla nový zvýhodněný mechanismus valorizace důchodů, je účinná od 1. srpna. Podle této novely je také zohledňován růst indexu životních nákladů domácností důchodců, který ale loni dosáhl pouze 2,1 %, a proto se ve valorizaci od ledna 2018 použije obecný index spotřebitelských cen ve výši 2,3 %. V případě, že by byl započítáván růst reálných mezd pouze z jedné třetiny, jako tomu bylo doposud, pak by důchody vzrostly o 3,4 %, což by u průměrného starobního důchodu činilo 410 korun.
Na základě údajů ČSÚ se základní výměra důchodu k 1. lednu 2018 zvýší o 150 Kč na 2 700 Kč. Ke stejnému datu bude zvýšena i procentní výměra důchodů, a to o 3,5 %. Výdaje na valorizaci budou v roce 2018 činit 16,6 miliardy korun.
Zaměstnavatelé mohou opět žádat o příspěvek na podporu vzdělávání zaměstnanců
07.11.2017
Od středy 1. 11. 2017 mohou zaměstnavatelé opět žádat o příspěvek v rámci III. výzvy v projektu „Podpora odborného vzdělávání zaměstnanců II“ (POVEZ II).
Projekt POVEZ II realizuje Úřad práce ČR v rámci Operačního programu Zaměstnanost, a to v období od 1. 12. 2015 do 30. 11. 2020.
Díky němu mohou zaměstnavatelé získat finanční příspěvky na zvyšování odborných znalostí a dovedností stávajících a budoucích zaměstnanců.
Pomůže i těm, kteří právě nastoupili a potřebují více času na zaučení. Zapojit se do něj mohou také osoby samostatně výdělečně činné, a to jak se zaměstnanci, tak i bez nich. Příjem žádostí o příspěvky bude probíhat elektronicky prostřednictvím webové aplikace a formou kolových výzev se stanovenou výší alokace.
Aplikace je dostupná na webové stránce http://povez.uradprace.cz.
Žadatel může v aktuální kolové výzvě odeslat maximálně 5 žádostí v rámci celé České republiky. Úřad práce ČR má v rámci III. Výzvy k dispozici celkem 1,5 mld. Kč. Po vyčerpání této částky příjem žádostí ukončí.
V rámci projektu POVEZ II podpoří ÚP ČR akreditované i neakreditované kurzy a odbornou jazykovou výuku v minimálním rozsahu 40 hodin na jednoho účastníka. Do vzdělávacích kurzů v rámci aktuální kolové výzvy mohou být zařazeny osoby, které dosud nebyly v projektu podpořeny, nebo lidé, kteří od začátku projektu absolvovali vzdělávání v součtu kratší než 40 hodin.
Ve výjimečných případech je možné podpořit zájemce i v rozsahu nad 40 hodin. Takové rozhodnutí je pak plně v kompetenci příslušného pracoviště Úřadu práce ČR.
Při posuzování žádostí ÚP ČR zohledňuje, jestli poskytnutá podpora pomůže zlepšit situaci na konkrétním trhu práce nebo zda bude mít vzdělávání pozitivní dopad na podnik i samotného zaměstnance. Příspěvek na vzdělávací aktivitu může dosáhnout až 85 % skutečně vynaložených nákladů. POVEZ II sklízí od svého zahájení značný ohlas. V předchozí výzvě projevila zájem o vstup do projektu řada firem. ÚP ČR přijal 12 700 žádostí o příspěvek na vzdělávání 58 tis. zaměstnanců, z toho jich bylo 6 tis. starších 54 let.
Podrobnosti k projektu POVEZ II jsou k dispozici na http://portal.mpsv.cz/upcr/esf/projekty_v_realizaci/celorep/povez-ii. Potřebné informace se zájemci dozví i na příslušném kontaktním pracovišti Úřadu práce ČR.
Slevy na dani z příjmů u fyzické osoby
25.10.2017
Poplatník daně z příjmů fyzických osob může uplatnit v roce 2017 ná– sledující slevy na dani, vymezené v § 35ba ZDP:
Sleva na dani dle § 35ba odst. 1 ZDP Výše slevy v roce 2017
Základní sleva na poplatníka [písm. a"> 24 840 Kč
Sleva na manžela [písm. b"> 24 840 Kč
Základní sleva na invaliditu [písm. c"> 2 520 Kč
Rozšířená sleva na invaliditu [písm. d"> 5 040 Kč
Sleva na držitele průkazu ZTP/P [písm. e"> 16 140 Kč
Sleva na studenta [písm. f"> 4 020 Kč
Sleva za umístění dítěte [písm. g"> maximálně 11 000 Kč
Sleva na evidenci tržeb [písm. h"> maximálně 5 000 Kč
Tyto slevy může uplatnit jak zaměstnanec s příjmy ze závislé činnosti, tak poplatník s příjmy ze samostatné činnosti či poplatník s příjmy z kapitálového majetku, z nájmu nebo poplatník, který má pouze ostatní příjmy podléhající zdanění dle § 10 ZDP.