Změna ceny po objednávce při nakupování přes e-shop

16.04.2025 Při nakupování na e-shopu se spotřebitelé setkávají se situací, kdy se podnikatel po odeslání objednávky pokouší změnit cenu. Prodávající přitom odkazují na chybně uvedenou cenu a objednávku ruší. Jindy se lze setkat s případy, kdy se cena zboží změní po jeho přidání do košíku. Kdy jsou cenové změny v souladu se zákonem, kdy smlouvu změnit nelze a jak takové případy řešit?
Poté, co si na e-shopu vyberete určité zboží, dáte jej do košíku, objednáte a případně také zaplatíte, uzavíráte tím s prodávajícím kupní smlouvu. Jakmile je smlouva uzavřena, nemůže ji prodávající jednostranně změnit. „Cena uvedená v objednávce je tak pro prodávajícího zavazující. Uvedená cena musí být navíc konečná, tedy včetně daní a veškerých poplatků,“ vysvětluje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová a doplňuje: „Jestliže není možné cenu rozumně předem určit, uvede prodávající alespoň způsob výpočtu. Po provedení objednávky tak prodávající nemůže navýšit cenu o neočekávané poplatky.“
Jiná situace nastává v případě, kdy prodejce uvede u zboží zjevně chybnou, nápadně nízkou cenu. „Například místo deseti tisíc korun jen sto korun. V takovém případě by měli spotřebitelé zpozornět a raději cenu ověřit. U nápadně nízké ceny totiž spotřebiteli musí být jasné, že se zřejmě jedná o chybu, a tak při nakupování nemůže být takzvaně v dobré víře,“ uvádí Hekšová. Důsledkem je, že podnikatel nemusí plnit – poskytnout zboží či službu – a spotřebiteli vrátí veškeré přijaté finanční prostředky.
Některé e-shopy či nákupní galerie nabízejí zboží na svých stránkách za nápadně nízké ceny úmyslně, v takových případech jde ale o praktiky za hranou zákona.
S
(Zdroj: moneymag.cz)

Pojišťovny vrálily svým pojištěncům na doplatcích za léky stovky milionů korun

17.02.2022 Zdravotní pojišťovny vrátily svým pojištěncům stovky milionů korun z doplatků, které lidé zaplatili za léky v loňském roce. Částka, kterou pojišťovny poslaly lidem zpět, se meziročně zvedla v průměru asi o osm procent. Vyplývá to z údajů, které ČTK poskytlo pět ze sedmi zdravotních pojišťoven. Informace od ostatních ČTK zjišťuje. Peníze pojišťovny vrací nejčastěji seniorům nad 70 let. Pojišťovny vrací doplatky lidem automaticky za každé kalendářní čtvrtletí v případě, že překročí roční limit na doplatky za předepsané léky a potraviny pro zvláštní lékařské účely.
Do limitu se nezapočítávají částky, které lidé uhradí za zdravotnické prostředky. Roční limit činí pro děti a seniory nad 65 let 1000 korun, u seniorů nad 70 let a invalidních důchodců je poloviční a pro ostatní pojištěnce dosahuje 5000 korun. Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP), která je s 5,9 milionu pojištěnců v ČR největší, svým klientům za loňský rok na přeplatcích za léky vrátila téměř 600 milionů korun. To je meziročně o sedm procent více. Peníze zpět dostalo 534.430 pojištěnců, průměrná výše přeplatku činila 1122 korun. Nejpočetnější skupinou, které VZP doplatky vrací, jsou podle mluvčí Viktorie Plívové senioři nad 70 let.
S
(Zdroj: moneymag.cz)

Počet platebních karet v ČR loni stoupl na 14,1 milionu

08.02.2022 Počet vydaných platebních karet v Česku loni stoupl o téměř 600 000. Z toho bezkontaktních karet bylo 13,5 milionu, proti 12,9 milionu předloni. Vyplývá to ze statistik, které dnes zveřejnilo Sdružení pro bankovní karty. Hranici deseti milionů překročil počet karet v Česku v roce 2011.
Počet transakcí platebními kartami u obchodníků vzrostl v roce 2021 meziročně o 335 milionů na 1,851 miliardy a objem transakcí stoupl o 276 miliard Kč na 1,235 bilionu korun. Počet platebních transakcí v e-shopech se zvýšil o 90 milionů na 301 milionů, jejich objem o 115 miliard Kč na 309 miliard korun."Sektor platebních karet a souvisejících technologií na domácím trhu během roku 2021 zaznamenal v základních ukazatelích zásadní růst, a to i přes určité restrikce ve společenském životě a ekonomické dopady uzávěr ekonomiky. Meziroční nárůsty v řádech desítek procent byly výsledkem častějšího a intenzivnějšího používání platebních karet a dalších elektronických prostředků," uvedl výkonný ředitel sdružení Roman Kotlán.
S
(Zdroj: eurozpravy.cz)

Bankovní identitu za první rok využilo 700 tisíc klientů bank

01.02.2022 Bankovní identitu, rychlé a bezpečné digitální prokazování totožnosti, využilo za první rok fungování aspoň jednou na 700 tisíc klientů bank. Většina uživatelů se jejím prostřednictvím přihlásila ke službám státních institucí. Každý sedmý uživatel, který používá bankovní identitu u státu, dále využil BankID u firem. „Bankovní sektor je dlouhodobým partnerem státu v úsilí o digitalizaci České republiky.
Toto partnerství bylo ze strany bank podpořeno stamilionovými investicemi do vzniku a rozvoje bankovní identity, která je klíčovým digitalizačním projektem soukromého sektoru umožňující dramatické zvýšení nárůstu státních agend, které mohou být elektronizovány. Díky masovému rozšíření, uživatelské přívětivosti a oblíbenosti je prostřednictvím bankovní identity již nyní vyřizováno přes 70 procent všech elektronických úkonů státu a jejich počet neustále roste. Česká bankovní asociace byla iniciátorem tohoto jedinečného projektu a i nadále se z pozice odborného garanta podílí na jeho dalším rozvoji,“ říká Pavel Kolář, gestor Komise digitalizace ČBA, který má v asociaci projekt na starost.
S
(Zdroj: eurozpravy.cz)

Internetové nákupy komplikuje proces platby

20.01.2022 Nákupy na internetu podle 37 procent lidí komplikuje proces platby, ukázal průzkum společnosti Mastercard. Pro některé uživatele je úhrada objednávky v e-shopu složitá či neúměrně časově náročná. Někdy však lidé mají jen problém zvednout se od počítače a dojít si pro kartu například do jiné místnosti v bytě.
S
(Zdroj: eurozpravy.cz)
září 2025
T po út st čt so ne
35 25 26 27 28 29 30 31
36 1 2 3 4 5 6 7
37 8 9 10 11 12 13 14
38 15 16 17 18 19 20 21
39 22 23 24 25 26 27 28
40 29 30 1 2 3 4 5
Dnes má svátek Radka
1
Důležitý termín
1
Svátek
cardpay
martinus
n� partner