Změna ceny po objednávce při nakupování přes e-shop
16.04.2025
Při nakupování na e-shopu se spotřebitelé setkávají se situací, kdy se podnikatel po odeslání objednávky pokouší změnit cenu. Prodávající přitom odkazují na chybně uvedenou cenu a objednávku ruší. Jindy se lze setkat s případy, kdy se cena zboží změní po jeho přidání do košíku. Kdy jsou cenové změny v souladu se zákonem, kdy smlouvu změnit nelze a jak takové případy řešit?
Poté, co si na e-shopu vyberete určité zboží, dáte jej do košíku, objednáte a případně také zaplatíte, uzavíráte tím s prodávajícím kupní smlouvu. Jakmile je smlouva uzavřena, nemůže ji prodávající jednostranně změnit. „Cena uvedená v objednávce je tak pro prodávajícího zavazující. Uvedená cena musí být navíc konečná, tedy včetně daní a veškerých poplatků,“ vysvětluje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová a doplňuje: „Jestliže není možné cenu rozumně předem určit, uvede prodávající alespoň způsob výpočtu. Po provedení objednávky tak prodávající nemůže navýšit cenu o neočekávané poplatky.“
Jiná situace nastává v případě, kdy prodejce uvede u zboží zjevně chybnou, nápadně nízkou cenu. „Například místo deseti tisíc korun jen sto korun. V takovém případě by měli spotřebitelé zpozornět a raději cenu ověřit. U nápadně nízké ceny totiž spotřebiteli musí být jasné, že se zřejmě jedná o chybu, a tak při nakupování nemůže být takzvaně v dobré víře,“ uvádí Hekšová. Důsledkem je, že podnikatel nemusí plnit – poskytnout zboží či službu – a spotřebiteli vrátí veškeré přijaté finanční prostředky.
Některé e-shopy či nákupní galerie nabízejí zboží na svých stránkách za nápadně nízké ceny úmyslně, v takových případech jde ale o praktiky za hranou zákona.
S
(Zdroj: moneymag.cz)
Nejabsurdnějším bankovním poplatkem je výběr z bankomatu vlastní banky
02.12.2021
Vítězem ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek se stal poplatek za výběr z bankomatu vlastní banky. Rozhodlo o tom téměř 2500 hlasů od čtenářů serveru Bankovnipoplatky.com.
Poplatek za výběr z bankomatu vlastní banky obdržel 24 procent hlasů. Druhý v pořadí se umístil poplatek za potvrzení o zůstatku úvěru za účelem jeho splacení s dvaceti procenty a třetí místo obsadil poplatek za změnu oznámením banky s 19 procenty hlasů.
S
Za elektronické dálniční známky se vybralo více peněz než za papírové kupony
02.12.2021
Řidiči v Česku mohou už rok kupovat pro cesty na dálnicích elektronické dálniční známky. K dnešnímu dní jich pořídili téměř 5,75 milionu kusů za 5,2 miliardy korun. Největší zájem je o roční kupony.
Nejoblíbenějším prodejním kanálem je internetový obchod na webu edalnice.cz. Jeho prostřednictvím si e-známku kupuje zhruba 83 procent motoristů. Elektronické dálniční známky od letoška nahradily staré papírové kupony. Výnosy jsou zatím asi o 400 milionů korun vyšší než za celý loňský rok.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Česká pošta očekává letos nárůst počtu doručených balíků o tři miliony
26.11.2021
Bude se tak jednat o 55 milionů zásilek. Z toho přibližně třetina připadá na předvánoční období, kdy se počet přepravovaných zásilek ve špičkách proti průměru až zdvojnásobuje. Vyplývá to z Podle mluvčího pošty Matyáše Vitíka již nyní vzrůstá počet přepravovaných zásilek.
Největší nápor nicméně podnik očekává v souvislosti se slevovými akcemi e-shopů, například Black Friday, na přelomu listopadu a prosince. "Delší dobu probíhá náborová kampaň, přičemž pro letošní rok budeme nabírat zhruba stejný počet výpomocí v provozu jako v loňském roce, tedy zhruba 5000 lidí. Brigádníkům přitom nabízíme až 150 Kč na hodinu, což je samozřejmě horní hranice výdělku podle typu práce," uvedl. Zásadní pro letošní Vánoce bude výrazné rozšíření sítě výdejen balíků Balíkovna, které jsou jak v podobě speciálních přepážek na poštách, tak u partnerů nebo v podobě samoobslužných boxů. Celkem jich funguje po České republice přes 5000, což je proti loňsku více než dvojnásobek. Novinkou je možnost přes Balíkovny zásilky také odesílat. Balík lze tímto způsobem poslat za 65 korun. Za odeslání zákazník zaplatí on-line na stránkách Balíkovny, kde také zadá údaje k zásilce. Následně se mu vygeneruje štítek, který vytiskne a nalepí na balík. Novinka má ulevit standardní pobočkové síti, která zahrnuje 3200 poboček.
Více než 50 milionů zásilek letos plánuje doručit i konkurenční kurýrní služba PPL. Zásilkovna, která má v tuzemsku kolem 6000 výdejních míst, letos očekává doručení 75 milionů balíků.
S
Internet k nakupování používá skoro o polovinu víc Čechů, než před pandemií
26.11.2021
Internet k nakupování používá 57 procent Čechů, což je o 18 procentních bodů více než v roce 2019 před pandemií koronaviru a o tři body více než loni.
Za dva roky to tak představuje nárůst podílu nakupujících on-line téměř o polovinu. Jídlo z restaurací si objednává pětina lidí, loni to bylo 13 procent. Vyplývá to z údajů, které prezentoval Český statistický úřad.
S