Změna ceny po objednávce při nakupování přes e-shop
16.04.2025
Při nakupování na e-shopu se spotřebitelé setkávají se situací, kdy se podnikatel po odeslání objednávky pokouší změnit cenu. Prodávající přitom odkazují na chybně uvedenou cenu a objednávku ruší. Jindy se lze setkat s případy, kdy se cena zboží změní po jeho přidání do košíku. Kdy jsou cenové změny v souladu se zákonem, kdy smlouvu změnit nelze a jak takové případy řešit?
Poté, co si na e-shopu vyberete určité zboží, dáte jej do košíku, objednáte a případně také zaplatíte, uzavíráte tím s prodávajícím kupní smlouvu. Jakmile je smlouva uzavřena, nemůže ji prodávající jednostranně změnit. „Cena uvedená v objednávce je tak pro prodávajícího zavazující. Uvedená cena musí být navíc konečná, tedy včetně daní a veškerých poplatků,“ vysvětluje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová a doplňuje: „Jestliže není možné cenu rozumně předem určit, uvede prodávající alespoň způsob výpočtu. Po provedení objednávky tak prodávající nemůže navýšit cenu o neočekávané poplatky.“
Jiná situace nastává v případě, kdy prodejce uvede u zboží zjevně chybnou, nápadně nízkou cenu. „Například místo deseti tisíc korun jen sto korun. V takovém případě by měli spotřebitelé zpozornět a raději cenu ověřit. U nápadně nízké ceny totiž spotřebiteli musí být jasné, že se zřejmě jedná o chybu, a tak při nakupování nemůže být takzvaně v dobré víře,“ uvádí Hekšová. Důsledkem je, že podnikatel nemusí plnit – poskytnout zboží či službu – a spotřebiteli vrátí veškeré přijaté finanční prostředky.
Některé e-shopy či nákupní galerie nabízejí zboží na svých stránkách za nápadně nízké ceny úmyslně, v takových případech jde ale o praktiky za hranou zákona.
S
(Zdroj: moneymag.cz)
Teplárny v Česku topily až do konce května
02.06.2021
Topná sezona byla druhá nejchladnější za poslední desetiletí. Dodávky tepla v části tepláren však meziročně nestouply, důvodem byl útlum provozu služeb, kulturních a sportovních zařízení po většinu topného období. Stoupl naopak odběr domácností. ČTK to řekl mluvčí Teplárenského sdružení ČR (TS ČR) Pavel Kaufmann. Topná sezona na přelomu let 2020 a 2021 byla podle sdružení o devět dní delší než je průměr dekády, který je 238 topných dnů.
"Z průzkumu v teplárnách vyplývá, že domácnostem se dodávky tepla zvýšily jak vlivem studenější zimy, tak i vlivem protiepidemických opatření, kdy lidé byli více doma. Celkově to může být ve srovnání s minulou zimou podle místních podmínek až o 13 procent tepla více, výraznější vliv na navýšení ale mělo počasí, zhruba do deseti procent,“ uvedl ředitel TS ČR Martin Hájek. K mírnému navýšení dodávek tepla došlo podle sdružení rovněž u zdravotnických zařízení. U dodávek tepla pro průmysl pak byla omezení minimální a dodávka podobná jako minulou zimu. Nejvíce protiepidemická omezení postihla obchodní centra, sektor klasických služeb, kulturní a sportovní zařízení - ve službách byl propad dodávek tepla i v desítkách procent, oznámilo TS ČR. Výsledek každé teplárny podle něj závisí na podílu jednotlivých skupin odběratelů. "Teplárny s vyšším podílem dodávek tepla pro domácnosti a průmyslovou výrobou dodaly v porovnání s minulým topným obdobím až o desetinu tepla více. Teplárny s vyšším podílem skupin odběratelů, které byly omezené v provozu, dodaly tepla zhruba podobně jako v minulém otopném období nebo jen o nižší jednotky procent více," uvedl Hájek.
S
Každá druhá firma v pandemii modernizovala nebo automatizovala
24.05.2021
Téměř polovina českých firem a podnikatelů v loňském roce během pandemie modernizovala stroje a techniku nebo investovala do automatizace či robotizace. Firmy také využívaly dočasná omezení provozu na dlouho odkládané rekonstrukce a údržbu, vyplývá z průzkumu ČSOB, jehož se od března do dubna zúčastnilo přes 400 respondentů.
"Výsledky svědčí o tom, že firmy v pandemii rozhodně nezahálely. Nejčastější aktivitou byla modernizace strojového parku a vybavení, což se týkalo takřka dvou třetin firem s obratem nad 40 milionů korun. Podle sesbíraných dat se téměř pětina respondentů pustila do digitalizace a potvrdila tak covidový trend akcelerace inovací a technologických změn, z čehož bude těžit celá česká ekonomika," uvedl výkonný ředitel firemního bankovnictví ČSOB Pavel Prokop. Čtvrtina podniků se loni podle průzkumu věnovala inovacím produktů a služeb. Každý pátý podnik se zaměřil na digitalizaci a každá sedmá firma na snižování ekologické zátěže. Mezi nejčastější příklady rekonstrukčních činností patřily opravy střech, počítačová údržba a přestavba nemovitosti nebo skladu.
S
Loajalita k firmě se v Česku nevyplácí
10.05.2021
Je dobré vědět, kolik berou kolegové? Odborníci se shodují na tom, že odkryté mzdy přinášejí do podniku klid, domněnky totiž kazí náladu i kolegialitu. V Česku je však transparentnost odměňování zatím tabu, v mnohých firmách sdělování výše mzdy dokonce zakazuje pracovní smlouva. To by ale do dvou let měla změnit nová evropská legislativa, upozorňuje týdeník Ekonom.
Zveřejňovat výši mzdy v pracovních inzerátech, sdělovat zaměstnancům informace o odměnách kolegů nebo přiznat velikost rozdílu v ohodnocení mužů a žen. To jsou povinnosti, které budou přibližně do dvou let součástí legislativy všech států Evropské unie. Budou je mít všechny podniky nad 250 zaměstnanců. Zavádí je v březnu schválená směrnice Evropského parlamentu a Rady EU, kterou nyní jednotlivé státy zapracovávají do svých národních právních předpisů.
V
Ženy v ČR vlastní či spoluvlastní asi třetinu českých společností
06.05.2021
Zbylé dvě třetiny jsou ve výlučném vlastnictví mužů. Z 461.000 firem, u kterých je vlastníkem fyzická osoba, jich 313.000 patří mužům, 80.000 ženám a 68.000 je v jejich společném vlastnictví. Podíl firem ve vlastnictví žen se v posledních letech mírně zvýšil. Vyplývá to z analýzy společnosti CRIF.
S