Změna ceny po objednávce při nakupování přes e-shop
16.04.2025
Při nakupování na e-shopu se spotřebitelé setkávají se situací, kdy se podnikatel po odeslání objednávky pokouší změnit cenu. Prodávající přitom odkazují na chybně uvedenou cenu a objednávku ruší. Jindy se lze setkat s případy, kdy se cena zboží změní po jeho přidání do košíku. Kdy jsou cenové změny v souladu se zákonem, kdy smlouvu změnit nelze a jak takové případy řešit?
Poté, co si na e-shopu vyberete určité zboží, dáte jej do košíku, objednáte a případně také zaplatíte, uzavíráte tím s prodávajícím kupní smlouvu. Jakmile je smlouva uzavřena, nemůže ji prodávající jednostranně změnit. „Cena uvedená v objednávce je tak pro prodávajícího zavazující. Uvedená cena musí být navíc konečná, tedy včetně daní a veškerých poplatků,“ vysvětluje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová a doplňuje: „Jestliže není možné cenu rozumně předem určit, uvede prodávající alespoň způsob výpočtu. Po provedení objednávky tak prodávající nemůže navýšit cenu o neočekávané poplatky.“
Jiná situace nastává v případě, kdy prodejce uvede u zboží zjevně chybnou, nápadně nízkou cenu. „Například místo deseti tisíc korun jen sto korun. V takovém případě by měli spotřebitelé zpozornět a raději cenu ověřit. U nápadně nízké ceny totiž spotřebiteli musí být jasné, že se zřejmě jedná o chybu, a tak při nakupování nemůže být takzvaně v dobré víře,“ uvádí Hekšová. Důsledkem je, že podnikatel nemusí plnit – poskytnout zboží či službu – a spotřebiteli vrátí veškeré přijaté finanční prostředky.
Některé e-shopy či nákupní galerie nabízejí zboží na svých stránkách za nápadně nízké ceny úmyslně, v takových případech jde ale o praktiky za hranou zákona.
S
(Zdroj: moneymag.cz)
Tesla loni vyrobila přes půl milionu elektromobilů
05.01.2021
Automobilce Tesla se rok 2020 vydařil. V červnu se společnost Elona Muska nejdříve stala nejhodnotnějším výrobcem aut na světě, za celý rok pak loni v produkci elektromobilů poprvé pokořila hranici půl milionu. Vyrobila jich 509 737, což byl meziroční nárůst o 36 procent.
Dokonalý úspěch to ale není. Na trh se Tesle podařilo dodat "jen" 499 550 vozů, prodejní cíl byl minimálně 500 tisíc. Čísla se nicméně ještě mohou změnit po zveřejnění celkových výsledků společnosti na konci ledna, píše americký web zaměřený na technologie The Verge.
V
Platby kartou přes internet mají od ledna nová pravidla
22.12.2020
SMS kód už nebude stačit. Placení kartou na internetu bude od nového roku bezpečnější. Ovšem zároveň složitější pro klienty, kteří nemají chytrý telefon nebo nevyužívají internetové bankovnictví. Doposud jim stačilo například při nákupech v e-shopech vyplnit údaje z karty a zadat potvrzující SMS kód.
Od ledna budou muset přidat ještě další ověření. V současnosti při platbě na internetu většinou lidé zadávají číslo karty, dobu platnosti a tři číslice ze zadní strany u proužku s podpisem. Pak systém požádá o zadání jednorázového kódu, který přijde SMS zprávou na mobilní telefon. Evropská směrnice PSD2 požaduje silnější ověření. Klade požadavek na použití dvou ze tří autentizačních faktorů. "Jedním z nich je něco, co uživatel ví, například heslo, PIN. Druhým je něco, co uživatel vlastní, tedy například mobilní telefon. A třetí faktor je něco, co uživatel je, tedy biometrický údaj. Potíž stávající praxe je v tom, že SMS se počítá do stejné kategorie jako samotný telefon, tedy něco, co uživatel vlastní. Je proto potřeba přidat k ověření ještě jeden faktor," vysvětluje technologický konzultant z PwC Martin Huňka.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Stížností na e-shopy bude letos rekordní počet
21.12.2020
Pandemie koronaviru přinesla růst on-line nákupů a bezhotovostních transakcí už na jaře. Druhá vlna on-line nákupy jen posiluje. S tím ale souvisí i vyšší počet pokusů o okrádání a podvody. Ty jsou do určité míry usnadněny i tím, že řada nových zákazníků má minimální zkušenosti, nízkou obezřetnost a důvěřují věcem, kterým by neměli. Připomeňte si, jak se v on-line prostředí pohybovat bezpečně.
Téměř každý Čech letos nakoupil na internetu, přesněji 99 procent lidí. Dlouhodobě jsou populární i nákupy v cizině, nejčastěji v Číně, kde i v letošním roce nakoupilo 40 procent Čechů.
Při výběru obchodu přitom rozhoduje předchozí zkušenost a dobré jméno či značka. Bezpečnostní aspekty ale spíše podceňujeme, vyplývá z aktuálního průzkumu společností Eset a Seznam.cz.
V
Spotřeba ryb před Vánoci stoupá několik let
14.12.2020
Zájem o ryby dosahuje před Vánoci svých každoročních maxim. Nejde jenom o prodej kaprů, zájem je i o lososy, pstruhy, ale také o mořské plody. Vyplývá to z ankety ČTK mezi obchodními řetězci. Spotřeba ryb podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) v posledních letech roste, loni byla nejvyšší za dekádu.
S