Změna ceny po objednávce při nakupování přes e-shop
16.04.2025
Při nakupování na e-shopu se spotřebitelé setkávají se situací, kdy se podnikatel po odeslání objednávky pokouší změnit cenu. Prodávající přitom odkazují na chybně uvedenou cenu a objednávku ruší. Jindy se lze setkat s případy, kdy se cena zboží změní po jeho přidání do košíku. Kdy jsou cenové změny v souladu se zákonem, kdy smlouvu změnit nelze a jak takové případy řešit?
Poté, co si na e-shopu vyberete určité zboží, dáte jej do košíku, objednáte a případně také zaplatíte, uzavíráte tím s prodávajícím kupní smlouvu. Jakmile je smlouva uzavřena, nemůže ji prodávající jednostranně změnit. „Cena uvedená v objednávce je tak pro prodávajícího zavazující. Uvedená cena musí být navíc konečná, tedy včetně daní a veškerých poplatků,“ vysvětluje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová a doplňuje: „Jestliže není možné cenu rozumně předem určit, uvede prodávající alespoň způsob výpočtu. Po provedení objednávky tak prodávající nemůže navýšit cenu o neočekávané poplatky.“
Jiná situace nastává v případě, kdy prodejce uvede u zboží zjevně chybnou, nápadně nízkou cenu. „Například místo deseti tisíc korun jen sto korun. V takovém případě by měli spotřebitelé zpozornět a raději cenu ověřit. U nápadně nízké ceny totiž spotřebiteli musí být jasné, že se zřejmě jedná o chybu, a tak při nakupování nemůže být takzvaně v dobré víře,“ uvádí Hekšová. Důsledkem je, že podnikatel nemusí plnit – poskytnout zboží či službu – a spotřebiteli vrátí veškeré přijaté finanční prostředky.
Některé e-shopy či nákupní galerie nabízejí zboží na svých stránkách za nápadně nízké ceny úmyslně, v takových případech jde ale o praktiky za hranou zákona.
S
(Zdroj: moneymag.cz)
Bezkontaktní nákup tvoří skoro polovinu tržeb
18.11.2020
Ovoce, zelenina, maso, pečivo a drogerie. Zatímco na jaře vzali Češi trvanlivé produkty v obchodech útokem, na podzim už nakupují "normálně" a především čerstvé potraviny, potvrzuje v rozhovoru pro on-line deník Aktuálně.cz šéf české sítě prodejen Globus Hans-Jörg Bauer.
Trendem je podle něj bezkontaktní nakupování přes telefon nebo skener. To podle něj využívá už čtvrtina zákazníků řetězce. Respekt je patrný, hygienická doporučení i nařízení zákazníci dodržují. Část z nich, protože je to povinné, a část dobrovolně kvůli sobě a ohledům na druhé.
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
V ČR bylo stíháno 2062 firem
11.11.2020
Šéfžalobce Zeman preferuje peněžité tresty namísto likvidace. Trestnímu stíhání zatím v Česku čelilo 2062 firem, 1340 případů se dostalo k soudu a pravomocný rozsudek vyslechlo 559 právnických osob. Novinářům to řekl nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman. Vycházel při tom ze statistik zahrnujících období od roku 2012 po první pololetí letošního roku.
S
Hotely v ČR ubytovaly v létě o dvě třetiny méně hostů než loni, vzrostl zájem Čechů
11.11.2020
Počet hostů v ubytovacích zařízeních v Česku klesl ve 3. čtvrtletí meziročně o 20,7 procenta na šest milionů. V hotelech nebo penzionech strávili turisté 17,4 milionu nocí, což bylo o 16,8 procenta méně než loni. Navzdory poklesu přinesla letní sezona oživení poptávky, protože ve 2. čtvrtletí ubylo hostů o více než 80 procent.
Proti loňsku vzrostl v létě zájem Čechů, kvůli koronavirovým opatřením naopak výrazně méně jezdili cizinci. Informoval o tom Český statistický úřad (ČSÚ). Do ubytovacích zařízení v Česku letos od července do září zavítalo 1,05 milionu zahraničních návštěvníků. Loni jich ve stejném období bylo zhruba o dvě třetiny více. Do hotelů, penzionů či kempů pak přijelo téměř pět milionů tuzemských turistů, což byl meziroční nárůst o více než 17 procent.
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Vánoce se blíží, obchody jsou zavřené, množství doručovaných balíků roste
03.11.2020
Minulý týden vzrostlo kvůli uzavřeným obchodům meziročně o 50 až 100 procent. Vedle zákazu prodeje v kamenných provozovnách se v nárůstu odráží blížící se Vánoce. Vyplývá to z informací doručovatelských firem i e-shopů.
S