Změna ceny po objednávce při nakupování přes e-shop
16.04.2025
Při nakupování na e-shopu se spotřebitelé setkávají se situací, kdy se podnikatel po odeslání objednávky pokouší změnit cenu. Prodávající přitom odkazují na chybně uvedenou cenu a objednávku ruší. Jindy se lze setkat s případy, kdy se cena zboží změní po jeho přidání do košíku. Kdy jsou cenové změny v souladu se zákonem, kdy smlouvu změnit nelze a jak takové případy řešit?
Poté, co si na e-shopu vyberete určité zboží, dáte jej do košíku, objednáte a případně také zaplatíte, uzavíráte tím s prodávajícím kupní smlouvu. Jakmile je smlouva uzavřena, nemůže ji prodávající jednostranně změnit. „Cena uvedená v objednávce je tak pro prodávajícího zavazující. Uvedená cena musí být navíc konečná, tedy včetně daní a veškerých poplatků,“ vysvětluje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová a doplňuje: „Jestliže není možné cenu rozumně předem určit, uvede prodávající alespoň způsob výpočtu. Po provedení objednávky tak prodávající nemůže navýšit cenu o neočekávané poplatky.“
Jiná situace nastává v případě, kdy prodejce uvede u zboží zjevně chybnou, nápadně nízkou cenu. „Například místo deseti tisíc korun jen sto korun. V takovém případě by měli spotřebitelé zpozornět a raději cenu ověřit. U nápadně nízké ceny totiž spotřebiteli musí být jasné, že se zřejmě jedná o chybu, a tak při nakupování nemůže být takzvaně v dobré víře,“ uvádí Hekšová. Důsledkem je, že podnikatel nemusí plnit – poskytnout zboží či službu – a spotřebiteli vrátí veškeré přijaté finanční prostředky.
Některé e-shopy či nákupní galerie nabízejí zboží na svých stránkách za nápadně nízké ceny úmyslně, v takových případech jde ale o praktiky za hranou zákona.
S
(Zdroj: moneymag.cz)
Google začne od jara znovu fotit Česko
26.02.2020
Společnost Google bude během jara a léta opět prostřednictvím speciálních aut i chodců fotit místa v Česku pro službu Google Street View.
Letos se zaměří na aktualizaci a doplnění snímků silnic a měst v 17 vybraných oblastech. Google to oznámil v tiskové zprávě.
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Přesun státních agentur na jedno místo
25.02.2020
Agentury CzechTrade a CzechTourism se přestěhují do státní budovy ve Štěpánské ulici v Praze, kde sídlí agentura CzechInvest. Přesun schválila vláda, oznámil po jednání kabinetu vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO).
Projekt do budoucna počítá se sloučením agentur CzechTrade a CzechInvest, podle Havlíčka to v příštích třech letech bude znamenat úsporu 138 milionů korun. Hospodářská komora navrhovanou formu spojení státních agentur kritizuje.
Balíkoven přibude
06.02.2020
Česká pošta chce zvýšit počet doručovaných balíků z loňských 44 milionů na 60 milionů v roce 2022.
Rozšíří proto v letošním roce svou službu expresního výdeje Balíkovna ze 450 na 1500 míst. Na tiskové konferenci to ve středu uvedli zástupci společnosti.
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Syndrom nezdravých budov
28.01.2020
Nezdravé prostředí je v Česku ve třech čtvrtinách veřejných budov, jako jsou školy, kanceláře, zdravotnická zařízení nebo pečovatelské domy. Jde o takzvaný syndrom nezdravých budov, který nejčastěji souvisí s kvalitou vzduchu v interiéru.
Nejproblematičtější jsou nově postavené nebo rekonstruované budovy, zejména pak otevřené kanceláře, vyplynulo z údajů Znaleckého ústavu bezpečnosti a ochrany zdraví. "Syndrom nezdravých budov popisuje nespecifické zdravotní potíže osob v budovách. Potíže nemají zjevné příčiny, ale vypadá to, že souvisejí s budovou, protože po jejím opuštění vymizí. Objevit se mohou ve všech typech nových a renovovaných budov, velkým zdrojem jsou zejména moderní administrativní budovy," uvedla Zuzana Mathauserová ze Státního zdravotního ústavu. Nejčastějším problémem bývá podle znaleckého ústavu snaha o co největší tepelnou izolaci budovy. V konečném důsledku se tím omezuje možnost dostatečného přívodu čerstvého vzduchu, což se projevuje zejména v zimě.
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)