Daňové změny 2025
04.12.2024
Od 1. ledna 2025 vstoupí v účinnost řada nových daňových opatření, která přinášejí významné změny pro jednotlivce i firmy.
• Nový limit pro zdravotní výdaje
Zaměstnancům přináší novela možnost osvobození benefitů v podobě zdravotnických služeb a prostředků až do výše průměrné mzdy, což umožní větší podporu zdraví zaměstnanců. Zůstává však původní limit pro ostatní benefity.
• Nové limity pro osvobození příjmů z prodeje cenných papírů a podílů
„Jednou z nejvýraznějších změn, kterou novela přináší, je omezení dosud neomezeného daňového osvobození příjmů z prodeje cenných papírů a podílů na obchodních korporacích. Od ledna 2025 bude platit roční limit 40 milionů Kč na osvobozené příjmy. Toto omezení se týká brutto příjmů a zahrnuje veškeré prodeje, které splňují podmínky časového testu, tedy 3 roky u cenných papírů, 5 let u podílů,“ vysvětluje Michal Jelínek, partner V4 Group.
Důležitým aspektem je, že rozhodující bude datum přijetí příjmů, nikoli datum uzavření smlouvy o prodeji. Pokud například prodávající uzavře smlouvu v roce 2024, ale finanční prostředky obdrží až v roce 2025, bude nový limit aplikován i na tento příjem. Pro příjmy nad limit 40 milionů Kč bude možné využít daňově uznatelný náklad – buď ve formě nabývací ceny cenného papíru nebo podílu, nebo v podobě tržní hodnoty stanovené k 31. prosinci 2024. Možnost uplatnění tržní hodnoty však vyžaduje znalecký posudek, což představuje další náklad pro poplatníky.
• Změna pravidel pro obrat a nové povinnosti pro plátce
„Pro plátcovství k dani z přidané hodnoty (DPH) přicházejí zásadní změny, které budou mít dopad zejména na podnikatele. Od roku 2025 se bude obrat počítat na základě kalendářního roku místo dosavadního období 12 po sobě jdoucích měsíců. Limit pro povinnost registrovat se k DPH zůstává dva miliony Kč. Dále je zaveden nový obratový limit 2 536 500 Kč, po jehož překročení se osoba povinná k dani stává plátcem DPH ihned následující den,“ dodává Michal Jelínek.
„Mezi další změny patří prodloužení lhůty pro uplatnění nároku na odpočet DPH, vracení uplatněného odpočtu v případě nezaplacení do šesti měsíců od splatnosti, a také nové možnosti uplatnění odpočtu při registraci nového plátce,“ uvádí Jelínek.
• Osvobození příjmů z prodeje kryptoaktiv
Zcela novou oblastí daňové legislativy je osvobození příjmů z prodeje kryptoaktiv u fyzických osob. Dle nového návrhu by měly být příjmy z prodeje kryptoaktiv osvobozeny do limitu 100 000 Kč ročně, nebo pokud držení kryptoaktiv přesáhne dobu tří let. Tento krok reaguje na rostoucí význam kryptoaktiv a přibližuje legislativu evropským standardům.
„Pro fyzické osoby znamená tato změna daňové zvýhodnění při obchodování s kryptoaktivy, ale současně bude existovat roční souhrnný limit 40 milionů Kč, který zahrnuje příjmy z prodeje kryptoaktiv, cenných papírů a podílů na obchodních korporacích. Novela však neumožňuje uplatnit tržní hodnotu kryptoaktiv jako daňový náklad, jako je tomu u cenných papírů nebo podílů,“ říká Jelínek.
• Úprava zdanění příjmů z akciových a opčních plánů zaměstnanců
K dalším změnám patří úprava zdanění příjmů z akciových a opčních plánů zaměstnanců, která má zaměstnavatelům umožnit návrat ke způsobu zdanění platnému do roku 2023. „Zaměstnavatelé budou mít možnost zvolit, zda chtějí zdanění odložit, nebo zdanit příjem již v okamžiku, kdy zaměstnanec akcie či opce nabude. Cílem této změny je snížení administrativní náročnosti spojené s novým režimem odloženého zdanění zavedeného v roce 2024,“ komentuje Michal Jelínek z V4 Group.
S
(Zdroj: moneymag.cz)
Zahájení vedení účetnictví v roce 2018
05.02.2018
Na začátku roku 2018 musí poplatník – ÚJ – sestavit především svůj účtový rozvrh. Ten je sestavován na základě směrné účtové osnovy a musí v něm být uvedeny účty potřebné k zaúčtování všech účetních případů a k sestavení účetní závěrky u dané účetní jednotky. Účtový rozvrh sestavují ÚJ pro každé účetní období, přičemž v průběhu účetního období je možno tento rozvrh – z pochopitelných důvodů – doplňovat.
Pokud pak nedochází k prvnímu dni následujícího roku ke změně, může být účtový rozvrh použit i v následujícím účetním období. Směrná účtová osnova platná od 1. 1. 2003 stanovuje označení syntetických účtů závazně pouze v úrovni účtových tříd a účtových skupin, tedy pouze číselné znaky na prvních dvou místech. Číslice použité na dalším místě nejsou závazně stanoveny a záleží na rozhodnutí a volbě účetní jednotky, která je takto uvede ve svém účtovém rozvrhu. Kromě účtového rozvrhu musí ÚJ vytvořit interní směrnicí týkající se např. způsobu účtování o zásobách, odpisování dlouhodobého majetku, kurzu používaného při přepočtu zahraniční měny apod. Nyní již může dojít k otevření účetních knih a zaúčtování počátečních zůstatků rozvahových účtů a sestavení zahajovací rozvahy. Jako počáteční zůstatky budou zaúčtovány zůstatky (stavy) majetku a závazků zjištěné na konci roku 2017, souvztažným účtem bude účet 701 – počáteční účet rozvažný. Rozdíl mezi součtem počátečních zůstatků nově otevřených účtů aktiv a mezi součtem počátečních zůstatků nově otevřených účtů pasiv se uvede na účtu 491, a to v závislosti na povaze zjištěného rozdílu jako zůstatek aktivní nebo pasivní.
Možnosti uplatnění paušálních výdajů v roce 2018
01.02.2018
K uplatnění paušálních výdajů se rozhodne poplatník především v případě, že jeho skutečné výdaje jsou nižší, než by byly výdaje uplatněné procentem z příjmů. Způsob uplatnění paušálních výdajů využívají zejména poplatníci s příjmy ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství a poplatníci s příjmy ze živnostenského podnikání řemeslného, kde je výše paušálních výdajů stanovena 80 % z příjmů, dále poplatníci různých profesí s příjmy z jiného podnikání, ke kterému je potřeba podnikatelské oprávnění, se stanovenou výší paušálních výdajů 40 %, pokud dosahují nízkých skutečných výdajů.
Paušální výdaje lze uplatnit
– u příjmu z nájmu dle § 9 odst. 4 ZDP,
– a dále u příjmu ze zemědělské výroby a lesního a vodního hospodářství, která není provozována podnikatelem a je zdaňována podle § 10 odst. 1 písm. a) ZDP – podle znění § 10 odst. 4 ZDP lze u těchto příjmů uplatnit výdaje podle § 7 odst. 7 písm. a) ZDP, poplatník je povinen v tomto případě vždy vést záznamy o příjmech.
Pokud poplatník uplatní v řádném daňovém přiznání daňové výdaje procentem z příjmů podle § 7 odst. 7 zákona, nemůže již v dodatečném daňovém přiznání změnit způsob uplatnění výdajů a přejít z paušálních výdajů na daňové výdaje v prokázané výši podle § 24 zákona. Tento zákaz dodatečné změny ve způsobu uplatnění výdajů se však nevztahuje na dodatečný přechod z daňových výdajů v prokázané výši uplatněných v řádném daňovém přiznání na uplatnění paušálních výdajů v dodatečném daňovém přiznání. Obdobně toto platí u příjmů z nájmu dle § 9 odst. 4 ZDP.
Účtování o pohledávkách
29.01.2018
O pohledávkách (krátkodobých i dlouhodobých) se účtuje na účtech účtové skupiny 31. V rozvaze se však krátkodobé a dlouhodobé pohledávky uvádí a sledují odděleně, a proto je třeba o nich účtovat na samostatných účtech. Položka pohledávek v rozvaze navíc (již od roku 2003) obsahuje i dohadné účty aktivní, které byly dříve uváděny v rámci položek časového rozlišení.
V účtové skupině 31 se účtují zejména pohledávky za odběrateli. Pohledávky za odběrateli se zaúčtují při splnění dodávky vůči odběrateli ve smyslu příslušných ustanovení smlouvy v oblasti obchodních závazkových vztahů. Dále se zde zaúčtují poskytnuté zálohy a závdavky dodavatelům před splněním smlouvy ze strany dodavatele, ostatní pohledávky z obchodních vztahů, např. reklamace vůči dodavatelům, nárok na záruční paušál při převzetí závazků za záruční opravy apod.
Zaúčtují se zde i pohledávky za směnky předané bance nebo spořitelnímu a úvěrnímu družstvu k proplacení do doby splatnosti směnky a jiné cenné papíry předané k eskontu. Ve prospěch účtu pohledávek ze směnky předané bance nebo spořitelnímu a úvěrnímu družstvu k proplacení se zaúčtují směnky a jiné cenné papíry bankou nebo spořitelním a úvěrním družstvem zinkasované, jakož i směnky a jiné cenné papíry neproplacené a vrácené.
Přechod z daňové evidence na účetnictví
29.01.2018
Fyzická osoba, která vede, resp. vedla do konce roku 2017 daňovou evidenci a do 1. 1. 2018 povede účetnictví, stanoví základ daně za rok 2017 standardním způsobem a speciální úpravy plynoucí z této změny se projeví až při stanovení základu daně za rok 2018.
Dílčím základem daně tedy bude rozdíl mezi zdanitelnými příjmy a daňovými výdaji zjištěný v daňové evidenci a upravený o některé další položky (odpisy, splátky v případě finančního leasingu apod.). Zákon o daních z příjmů v § 7b ukládá poplatníkům, kteří vedou daňovou evidenci evidovat nejen příjmy a výdaje, ale i majetek a dluhy. Tito poplatníci mají rovněž povinnost zjištění skutečného stavu zásob, hmotného majetku, pohledávek a dluhů, a to k poslednímu dni zdaňovacího období. Jedná se vlastně o „inventarizaci“ majetku a dluhů, jejíž povinnost ukládá zákon o účetnictví. Ten se však na poplatníky, kteří vedou daňovou evidenci, nevztahuje (nejsou ÚJ). A právě výsledky této „inventarizace“ (zjištěného skutečného stavu majetku a dluhů) jsou klíčovými údaji pro zahájení vedení účetnictví a proto je třeba věnovat tomuto zjišťování stavů na konci roku 2017 náležitou pozornost. O ověření skutečného stavu majetku a závazků musí být proveden zápis. Případné inventarizační rozdíly pak ovlivní základ daně za rok 2017.