Co čeká po eurovolbách zvolené europoslance a Evropskou unii?
11.06.2024
Občané Evropské unie si v eurovolbách zvolili 720 poslanců, kteří je budou v Evropském parlamentu (EP) zastupovat následujících pět let. Po volbách oznámí vnitrostátní orgány členských států EU jména zvolených europoslanců a ověří, zda nevykonávají funkce neslučitelné s mandátem poslance EP. První činností nových poslanců bude jednání o vytvoření politických skupin (frakcí), která mohou trvat až do první plenární schůze ve Štrasburku. Politická skupina musí mít minimálně 23 poslanců z alespoň sedmi členských států, jak uvádí stránka EP. Ustavující plenární schůze se bude konat od 16. do 19. července, čímž začne nové volební období.
Na ní poslanci zvolí předsedu EP, 14 místopředsedů a pět kvestorů. Také rozhodnou o složení stálých výborů a podvýborů EP a oznámí členy jednotlivých výborů. Po této schůzi se uskuteční první zasedání výborů, kde zvolí své předsedy a místopředsedy. Dalším klíčovým úkolem EP po volbách je volba předsedy Evropské komise (EK). Tento proces může začít po ustavující plenární schůzi a proběhnout po letní přestávce (na schůzi 16.-19. září), ale může se také uskutečnit dříve. Evropská rada, složená z nejvyšších představitelů členských států EU, navrhne kandidáta na předsedu EK, přičemž zohlední výsledky eurovoleb. Navržený kandidát představí své politické směřování před poslanci EP.
EP pak může zvolit předsedu EK tajným hlasováním nadpoloviční většinou 361 z 720 poslanců. Pokud kandidát nezíská potřebnou většinu, předseda EP požádá Evropskou radu o navržení nového kandidáta do jednoho měsíce.
Po zvolení předsedy EK jednotlivé členské státy EU navrhnou své kandidáty na eurokomisaře ve spolupráci s předsedou EK. Kandidáti musí získat souhlas europoslanců po slyšení ve výborech EP. Celkové složení nové Evropské komise schválí EP hlasováním nadpoloviční většinou poslanců, čímž se komise ujme funkce na pět let, jak uvádí oficiální stránka EP.
Poslanci EP se sdružují podle politické příslušnosti, nikoli podle národnosti. Pro vytvoření politické frakce je potřeba 23 poslanců a zastoupení alespoň jedné čtvrtiny členských států (minimálně 7 zemí), jak uvádí stránka EP.
V končícím funkčním období působilo v EP sedm politických frakcí. Někteří poslanci nejsou členy žádné politické skupiny a jsou nezařazení. Po volbách se může seznam frakcí a jejich velikost změnit.
Každá politická skupina má svou vnitřní organizaci, včetně jmenování předsedy (nebo dvou spolupředsedů), předsednictva a sekretariátu. Před každým hlasováním frakce zkoumají zprávy vypracované parlamentními výbory a předkládají k nim pozměňovací návrhy. Stanovisko je dosaženo diskusí uvnitř skupiny, ale žádný poslanec není nucen hlasovat určitým způsobem.
EP je od roku 1979 jediným přímo voleným orgánem EU, což postupně zvýšilo jeho význam. Má tři hlavní pravomoci: legislativní, kontrolní a rozpočtovou. Právní předpisy EU navrhuje Evropská komise, ale EP se většinou účastní jejich přijímání spolu s Radou EU. EP má také několik kontrolních pravomocí, včetně demokratické kontroly všech institucí Unie. Klíčovým úkolem je volba předsedy EK a schválení složení EK s jednotlivými eurokomisaři. EP může také hlasovat o vyslovení nedůvěry Komisi, což ji přinutí k rezignaci, ale tuto pravomoc dosud nevyužil. EP rovněž rozhoduje o mezinárodních dohodách, například o rozšíření Unie, a stanovuje a schvaluje rozpočet a výdaje EU.
S
(Zdroj: moneymag.cz)
Řecko má poslední pokus domluvit se s Eurozónou, potřebuje 7 miliard eur
15.06.2017
Eurozóna a Řecko se nejspíš na poslední chvíli vyhnou krizi, která by mohla v krajním případě skončit řeckým bankrotem a chaotickým odchodem z eurozóny. Ministři financí států platících eurem by se ve čtvrtek měli v Lucemburku po řadě měsíců odkladů dohodnout na tom, že Řecku pošlou další část z už dřív slíbené půjčky. Zhruba sedm miliard eur, tedy přes 180 miliard korun, Řecko nutně potřebuje, aby mohlo v červenci uhradit splátku starých dluhů.
Zatímco podle očekávání by Řecko mělo dostat další splátku záchranných půjček, mnohem těžší bude uzavřít dohodu ohledně budoucího snížení řeckého dluhu. Athény tlačí na to, aby jim ostatní země eurozóny jasně slíbily, jak hodlají v budoucnu řecké dluhové břemeno, které dosahuje zhruba 180 procent hrubého domácího produktu země, ulehčit. Eurozóna takový krok v minulosti opakovaně slíbila. Německo ale tvrdí, že jednání o snížení dluhu můžou začít teprve poté, co v polovině příštího roku současný řecký záchranný program vyprší. Berlín navíc naznačuje, že není jisté, jestli Řecko úlevu vůbec potřebuje. Podle Němců můžou být řecké dluhy splatitelné, pokud ekonomika po skončení záchranného programu poroste podle předpokladů. Jakékoliv plány na snížení řeckého dluhu nepočítají s tím, že by eurozóna Řecku jeho dluhové břemeno odpustila. Mohla by mu ale prodloužit délku splatnosti půjček a snížit u nich úroky. Německo je ohledně řeckého dluhu ve sporu s Mezinárodním měnovým fondem. Ten se podílel na předchozích dvou záchranných programech pro Řecko. Do toho současného ale chce vstoupit jen za podmínky, že eurozóna jasně přislíbí, jak řecký dluh sníží. Berlín to momentálně odmítá, ale zároveň prohlašuje, že pokračování záchranného programu nemůže bez účasti měnového fondu podpořit.
zdroj: ihned.cz
Vítr pohání Evropu, Česko spí
12.06.2017
Západní Evropa prakticky přestala stavět nové uhelné elektrárny. Oproti tomu se stále více budují větrné a solární farmy. Loni devět z deseti nových elektráren v evropské energetice představovaly obnovitelné zdroje. Prim přitom hraje vítr, jenž představuje nejlevnější zdroj energie. Jen přírůstek větrných parků byl minulý rok téměř 14 gigawattů, což odpovídá sedminásobku výkonu Jaderné elektrárny Temelín.
V Česku naopak žádná větrná elektrárna od roku 2014 nepřibyla. Největší česká energetická firma ČEZ přitom začíná investovat do větrných farem v západní Evropě. Podle nové studie asociace WindEurope mají největší potenciál větrné elektrárny na moři. Tyto farmy mají v rámci EU do roku 2030 vyrábět až 13 procent elektřiny. Jejich potenciál je ale mnohem větší a v budoucnu by mohly teoreticky vyrobit až dvojnásobek procent elektřiny, kterou spotřebuje celá EU. "To je samozřejmě jen technický potenciál, a to za ideálních podmínek," komentuje studii šéf Komory obnovitelných zdrojů a energie Štěpán Chalupa. "V dlouhodobém horizontu je ale hlavně díky technologickému vývoji možné téměř vše," připouští. Pokrok je vidět hlavně na výkonu nových větrníků. Dříve byl běžný výkon jedné turbíny dva megawatty. U největší větrné elektrárny na světě, postavené v Irském moři poblíž Liverpoolu, ale bylo použito 32 turbín o čtyřnásobném výkonu. Je to samozřejmě znát i na velikosti stožárů. Dříve měly okolo 40 metrů, ty zmiňované se ale tyčí až do výšky 195 metrů. ČEZ se do větrného byznysu podle některých názorů pokouší vstoupit se zpožděním. Firma již dříve investovala kolem 25 miliard korun do obří větrné farmy v Rumunsku. Dlouho ale bojovala s tamní vládou, která radikálně změnila podmínky podpory, bez níž by park nevydělával. ČEZ koncem minulého roku koupil několik větrných parků v Německu a minulý týden oznámil akvizici devíti připravovaných větrných farem ve Francii. Ty by mohly dosahovat výkonu až 100 MW. Naopak v Česku zatím ČEZ o nových větrnících neuvažuje. "Do velkých instalací budeme investovat, až tu pro ně bude vhodné investiční prostředí. Zatím se to nevyplatí," popsal Pavel Cyrani, který ve firmě zodpovídá za obchod a strategii. Podle něj ale ČEZ zkušenosti z Německa a Francie na domácím trhu v budoucnu určitě využije. Zatím v Česku fungují větrníky o celkovém výkonu pouhých 282 MW, pro porovnání jen v Bavorsku jich loni přibylo 340 MW. "Už tři roky se u nás nepostavila ani jedna větrná elektrárna. A to i přesto, že elektřina z větru je ze všech zdrojů nejlevnější," uvedl Štěpán Chalupa. Větší rozvoj větrné energie zpomaluje to, že stát již několik let nevyplácí podporu žádným novým obnovitelným zdrojům. Podle odhadů komory by přitom mohlo s obnovením podpory do deseti let vyrůst až 1500 MW nových větrných zdrojů.
zdroj: ihned.cz
Proti zemím, které nedodržují dohodnuté kvóty, zahájí Evropská komise v úterý správní řízení
12.06.2017
Proti zemím, které odmítají pomoci Itálii a Řecku relokovat na své území uprchlíky, by Evropská komise měla zahájit řízení pro porušení smluv, je přesvědčen šéf komise Jean-Claude Juncker. Uvedl to v rozhovoru s německým magazínem Spiegel. Takové řízení by se mohlo týkat i Česka, které odmítá kvóty na přerozdělování migrantů naplnit.
"Rozhodnutí ještě nepadlo, ale já říkám: 'Já jsem pro'. Ne abychom vyhrožovali, ale abychom dali jasně najevo, že schválené rozhodnutí je součástí platného práva, i když někdo hlasoval proti němu," řekl Juncker. Podle agentury Reuters se věcí začne Evropská komise zabývat již v úterý, agentuře to sdělily zdroje blízké komisi. Komise o tom oficiálně rozhodne právě na úterním zasedání. Pokud se komise na zahájení procedury shodne, nejdříve do daných členských států pošle oficiální upozornění, které je prvním krokem v několikastupňovém řízení. To může skončit soudem, který může rozhodnout o pokutě pro členský stát. Eurokomisař pro vnitro Dimitris Avramopulos v úterý ve Štrasburku zveřejní další pravidelnou zprávu o pokroku v unijních programech přesídlování a přerozdělování uprchlíků. Když minulý měsíc představoval novinářům tu předcházející pohrozil, že komise nebude váhat a řízení vůči Polsku, Maďarsku a ČR spustí, pokud tyto země nezmění svůj přístup. Jednou ze zemí, která roce 2015 hlasovala proti povinným kvótám na přerozdělování uprchlíků, bylo i Česko. Dnes odmítá naplňovat nejen povinné kvóty, ale i dobrovolný závazek, který předtím učinilo. Z celkového počtu přibližně 2600 lidí zatím Česko převzalo jen 12 migrantů. Žádné další už podle nedávného vyjádření ministra vnitra Milana Chovance (ČSSD) nepřijme. Chovanec to zdůvodnil mimo jiné zhoršenou bezpečnostní situací.
zdroj: ihned.cz
Ekonomika eurozóny v prvním čtvrtletí vzrostla nejprudším tempem za poslední rok
08.06.2017
Ekonomika eurozóny v letošním prvním čtvrtletí vzrostla proti předchozím třem měsícům o 0,6 procenta, tedy nejprudším tempem za poslední rok.
Oznámil to ve čtvrtek statistický úřad Eurostat. Opravil tak svůj dřívější odhad, podle kterého růst zůstal na 0,5 procenta, tedy na úrovni z loňského čtvrtého čtvrtletí. V meziročním srovnání se hrubý domácí produkt (HDP) eurozóny podle revidovaných údajů zvýšil o 1,9 procenta namísto dříve ohlášených 1,7 procenta. Meziroční růst tak zrychlil z 1,8 procenta v loňském čtvrtém čtvrtletí. Eurostat zlepšil rovněž údaje o růstu ekonomiky celé eurozóny. HDP eurozóny tak podle čtvrteční zprávy v prvním čtvrtletí stoupl o 0,6 procenta oproti předchozím třem měsícům a v meziročním srovnání se zvýšil o 2,1 procenta.
zdroj: ihned.cz