Škody způsobené největším IT výpadkem v historii dosahují 600 miliard korun
                
                25.07.2024
                
                Z podstatné části ale nebudou odškodněny. Škody se teprve sčítají, některé ještě budou nabíhat. Odhady nejčastěji ukazují na jejich celkovou částku v přepočtu zhruba 600 miliard korun. Celosvětově bylo například zrušeno na 5000 letů. Svůj provoz musely přerušit či omezit ale nejen aerolinky, nýbrž také banky, finanční domy, nemocnice, přepravní společnosti, ale i řetězce obchodů či restaurací a mnozí další.  Jejich klienti a zákazníci se na ně nyní budou obracet s žádostí o finanční kompenzaci. Vítězem celého IT výpadku tak nepochybně budou právníci, advokáti a právní firmy. Globálně lze čekat vlnu žalob a soudních sporů vztažených k IT výpadku, z nichž mnohé se mohou vléci roky.
                
                    Jenže například aerolinky mohou nárok klienta, případně jeho cestovní kanceláře smést snadno ze stolu poukazem na to, že IT výpadek je události, na niž neměly a nemohly mít vliv. Že je to něco, jako když se let zruší kvůli špatnému počasí nebo bezpečnostní hrozbě. 
Klient pak bude muset u soudu dokázat, že za výpadek mohou tím, jakého si zvolili dodavatele IT služeb. Což bude tedy především Microsoft. Ale ten se zase odvolá na firmu CrowdStrike, jejíž chybná aktualizace vlastního kyberbezpečnostního softwaru jej dostala do kolize se systémem Microsoftu, která pak – v duchu efektu motýlích křídel a kvůli enormnímu rozšíření produktů Microsoftu – celosvětový výpadek způsobila. Společnost CrowdStrike je logicky stěžejním viníkem celého výpadku. Ačkoli Microsoft také nemusí mýt fakticky zcela bez viny. Někteří IT experti upozorňují, že měl svůj operační systém lépe koncipovat tak, aby jej jedná chybná aktualizace softwaru třetí strany nemohla takto „rozhodit“. Například operační systémy Applu nebo Linuxu IT výpadek nepostihl. V případě applovských systému se tak stalo proto, že Apple, resp. jeho operační systém si důsledněji „hlídá“, koho do něj ze softwarových dodavatelů a za jakých podmínek vůbec pustí, zatímco systémy Microsoftu jsou v tomto ohledu otevřenější. Tedy, jak se nyní ukazuje, také zranitelnější.
Microsoft ale zase může odkázat na to, že například daná aerolinka, jež jeho služeb využívá, měla také zvýšit svoji odolnost vůči IT výpadku. Například tak, že by měla zrcadlové IT řešení, postavené na úplně jiném dodavateli – třeba právě Applu –, které by fungovalo jako záloha. Samotná texaská společnost CrowdStrike se navíc ze svých dodavatelských podmínek ze širší odpovědnosti za škody vyvléká. Omezuje ji totiž jen do výše již uhrazených poplatků. Pokud tedy nakonec aerolinka nebo banka či provozovatel rychlého občerstvení zažaluje samotnou CrowdStrike, maximálně z ní může vymoci to, co jí již zaplatil. Takže uživatelé softwaru od CrowdStriku, kteří podepsali (či „odklikli“) standardní podmínky jeho využívání, mají nárok nejvýše na prostou refundaci daných poplatků. Která samozřejmě zdaleka nemusí pokrývat škody, jež výpadek reálně způsobil.
S
                
                
                    
                     
                    (Zdroj: moneymag.cz)        
                     
             
            
            
                    
                    
                        Finanční správa varuje před podvodnými e-maily
                    
                    23.03.2021
                    
                    Finanční správa na svých stránkách upozornila na podvodné e-maily, které zneužívají jméno a logo správy. E-maily vypadají jako nárok na vrácení částky v eurech s odkazem na vyplnění formuláře. Finanční správa však nikdy ve svých e-mailech nežádá o kliknutí na internetový odkaz.
                    
                        E-maily rozesílané Finanční správou mají vždy tvar domény "…@fs.mfcr.cz". "Neznámé a podezřelé e-maily a zejména jejich přílohy doporučujeme neotevírat a raději je rovnou smazat," uvedla správa. Před podobnými podvodnými e-maily varovala správa již zhruba před rokem. Tehdy byli lidé v podvodné korespondenci vyzýváni, aby uhradili dlužnou částku na bankovní účet, který však nebyl účtem finančního úřadu.
S
                    
                    
                         
                        (Zdroj: zpravy.aktualne.cz)        
                         
                 
                
                
                
                    
                    
                        Lego loni zvýšilo zisk, poptávku podpořila pandemie
                    
                    11.03.2021
                    
                    Dánský výrobce hraček Lego v loňském roce zvýšil provozní zisk o 19 procent na 12,9 miliardy dánských korun (45,5 miliardy Kč). Ve středu to oznámila firma Lego, která má výrobní aktivity rovněž v Česku.
                    
                        Podle výkonného ředitele Nielse Christiansena zvýšila zájem o stavebnice od společnosti Lego pandemie covidu-19, kvůli které rodiny trávily více času společně ve svých domovech. Tržby společnosti se loni zvedly o 13 procent na 47,7 miliardy dánských korun (154 miliard Kč). Jejich růst tak výrazně zrychlil ze šesti procent v roce 2019.
S
                    
                    
                         
                        (Zdroj: zpravy.aktualne.cz)        
                         
                 
                
                
                
                   
                    
                        Ústní maturity budou z jazyků nepovinné, mění se i termíny 
                    
                    11.03.2021
                    
                    Letošní maturanti nebudou muset skládat ústní maturitní zkoušky z češtiny a cizího jazyka. Rozhodnout se pro ně budou moci dobrovolně. Maturanti, kteří pracují kvůli epidemii covidu-19 v nemocnicích či domovech seniorů, nebudou muset dělat ani státní didaktické testy.
                    
                        Změny také doznají přijímací zkoušky na maturitní obory. Pro ostatní zůstanou povinné, pouze se u nich prodlouží čas. Všechny pak bude čekat školní maturita ze dvou či tří předmětů včetně případné praktické zkoušky podle oboru. Vyplývá to z materiálu ministerstva školství, který má ČTK k dispozici, a z dnešního vyjádření premiéra Andreje Babiše (ANO) a ministra školství Roberta Plagy (za ANO). Termín státních maturitních testů se kvůli epidemii covidu-19 posune z 3. až 7. května na 24. až 26. květen. Mimořádný termín pro maturanty, kteří budou při řádném termínu testů v karanténě, bude 7. až 9. července. Období školních maturit nezačne 16. května, jak se předpokládalo, ale bude od 1. června do 23. července. Praktické zkoušky, které měly začít od 1. dubna, se budou moci konat od 19. dubna do 27. srpna.
S
                    
                        
                 
                
                
                
                   
                    
                        Přes 70 procent e-shopů loni porušilo zákon, uvedla ČOI
                    
                    01.03.2021
                    
                    Více než 70 procent kontrolovaných e-shopů loni porušilo zákon. Nejčastěji se jednalo o nekalé obchodní praktiky. Česká obchodní inspekce pravomocně uložila 637 pokut v hodnotě více než 5,3 milionu korun. V pátek o tom informoval mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. V roce 2019 porušilo zákon 83 procent internetových obchodů, pokuty dosáhly výše 7,2 milionu korun.
                    
                        "Výsledky kontrol za rok 2020 opět potvrdily, že oblast internetového prodeje patří k těm formám obchodování, při kterých ve velké míře dochází k porušování spotřebitelské legislativy," uvedl ředitel ČOI Mojmír Bezecný. Inspekce provedla 1 144 kontrol, porušení zákonů zjistila u 809 z nich. Kontrol bylo loni více než v roce 2019, kdy jich inspektoři provedli zhruba 800. ČOI tak reagovala na zvýšený zájem o nákupy přes internet v loňském roce, který ovlivnila pandemie koronaviru. Velká část kamenných prodejen byla zavřená, někteří prodejci na to reagovali přenesením své obchodní činnosti do nových internetových obchodů. "Se zájmem o nákup přes internet narostlo také množství spotřebitelských podnětů, které se týkaly především reklamací, odstoupení od smlouvy a dále kvality výrobků, resp. dodání výrobků v jiné než očekávaní kvalitě," uvedl mluvčí.
V