Změna ceny po objednávce při nakupování přes e-shop
16.04.2025
Při nakupování na e-shopu se spotřebitelé setkávají se situací, kdy se podnikatel po odeslání objednávky pokouší změnit cenu. Prodávající přitom odkazují na chybně uvedenou cenu a objednávku ruší. Jindy se lze setkat s případy, kdy se cena zboží změní po jeho přidání do košíku. Kdy jsou cenové změny v souladu se zákonem, kdy smlouvu změnit nelze a jak takové případy řešit?
Poté, co si na e-shopu vyberete určité zboží, dáte jej do košíku, objednáte a případně také zaplatíte, uzavíráte tím s prodávajícím kupní smlouvu. Jakmile je smlouva uzavřena, nemůže ji prodávající jednostranně změnit. „Cena uvedená v objednávce je tak pro prodávajícího zavazující. Uvedená cena musí být navíc konečná, tedy včetně daní a veškerých poplatků,“ vysvětluje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová a doplňuje: „Jestliže není možné cenu rozumně předem určit, uvede prodávající alespoň způsob výpočtu. Po provedení objednávky tak prodávající nemůže navýšit cenu o neočekávané poplatky.“
Jiná situace nastává v případě, kdy prodejce uvede u zboží zjevně chybnou, nápadně nízkou cenu. „Například místo deseti tisíc korun jen sto korun. V takovém případě by měli spotřebitelé zpozornět a raději cenu ověřit. U nápadně nízké ceny totiž spotřebiteli musí být jasné, že se zřejmě jedná o chybu, a tak při nakupování nemůže být takzvaně v dobré víře,“ uvádí Hekšová. Důsledkem je, že podnikatel nemusí plnit – poskytnout zboží či službu – a spotřebiteli vrátí veškeré přijaté finanční prostředky.
Některé e-shopy či nákupní galerie nabízejí zboží na svých stránkách za nápadně nízké ceny úmyslně, v takových případech jde ale o praktiky za hranou zákona.
S
(Zdroj: moneymag.cz)
Nevládní organizace vyzvaly k soucitu a dodržování opatření
16.10.2020
Nevládní organizace na pomoc potřebným vyzývají kvůli šíření koronavirové nákazy lidi v Česku k soucitu s ohroženými, pomoci blízkým a dodržování opatření. K výzvě, kterou má ČTK k dispozici, se připojily dvě desítky známých dobročinných společností, spolků či nadací. Mezi ně patří třeba Charita ČR, Člověk v tísni, Život 90, Lékaři bez hranic, Česká rada dětí a mládeže, Diakonie ČCE či Liga lidských práv.
A
Lidé v továrnách chtějí kvůli rouškám delší přestávky
09.10.2020
Zaměstnanci kolínské automobilky TPCA jsou ve sporu s vedením společnosti kvůli nošení roušek ve výrobě. Odboráři po firmě požadují, aby pracovníkům tuto povinnost nějak vynahradila, třeba zavedením dodatečných přestávek nebo lepším odvětráváním hal. "Rouška se i po krátkém nošení ušpiní. Čím víc je znečištěn okolní vzduch, tím rychleji se kontaminuje i rouška," říká šéf místní odborové organizace ASO Josef Stibůrek.
Pracovníci by proto podle něj měli mít nárok na několik kratších přestávek, během kterých by si roušky mohli vyměnit a na chvíli si odpočinout. Vedení automobilky ale na jeho výzvy ani po několika jednáních zatím neslyší. "Firma teď jede na 110 procent, každý den děláme přesčasy, takže vedení společnosti teď výrobu tlumit nechce," myslí si Stibůrek. Zástupci automobilky na dotazy HN do uzávěrky vydání neodpověděli.
Google se rozhodl platit médiím
02.10.2020
Americká společnost Google v příštích třech letech zaplatí miliardu dolarů (22,9 miliardy korun) mediálním firmám za to, že bude moci využívat jejich obsah. Oznámil to ve čtvrtek šéf mateřské společnosti Alphabet Sundar Pichai. Je to poprvé, co firma jasně řekla, kdy a kolik hodlá v první fázi dohody s vydavateli platit. Google v červnu nastínil, že se k takovému kroku chystá.
Tvůrci zpravodajství, v čele s evropskými mediálními skupinami, vedou s Googlem ohledně plateb za využívaní obsahu spor už mnoho let. Google je nejpopulárnějším internetovým vyhledávačem s největším podílem na světovém trhu.
Google spustí službu Google News Showcase nejprve v Německu a v Brazílii. V Německu Alphabet uzavřel partnerství s dvěma desítkami vydavatelských firem, mimo jiné se zpravodajským serverem Der Spiegel nebo s časopisy Stern a Die Zeit. V Brazílii Google spolupracuje například s deníkem Folha de S. Paulo, s televizí Band a se zpravodajským serverem Infobae.
Česká pošta představila první mobilní pobočky
25.09.2020
Česká pošta chystá na venkově zavedení pojízdných poboček v automobilech, které budou mít plnohodnotnou funkci poštovní kamenné pobočky. Testování mobilní pošty začne 1. října v obcích v okolí Dobrušky na Rychnovsku a následně v obcích na Bruntálsku. Při dnešním představení prvních dvou automobilů mobilní pošty v Náchodě to řekli představitelé České pošty.
Podle ministra vnitra Jana Hamáčka (ČSSD) vznikl nápad nového konceptu mobilní pošty v době jarní koronavirové krize, kdy nebylo jasné, jak rychle se podaří pobočky pošt otevřít. "Je to trošku návrat do minulosti. Věřím, že to bude fungovat a lidé to ocení," řekl Hamáček s poukazem na dřívější poštovní pobočky v autobusech či aviích, které v Česku fungovaly do druhé poloviny 90. let minulého století. "Je to kamenná pobočka na kolečkách. Po vyhodnocení dat z fungování pilotního provozu a zjištění zájmu veřejnosti budeme dál rozhodovat o dalším rozšíření," řekl ředitel byznys developmentu České pošty Martin Vránek. Postupně by pošta podle něj mohla pořídit desítky mobilních poboček, přičemž s nákupem více vozů by měla klesnout i jejich pořizovací cena.