Ministři 15 zemí EU včetně Česka žádají nová řešení pro boj s nelegální migrací
17.05.2024
Ministři 15 členských zemí EU včetně Česka žádají v dopise Evropskou komisi, aby společně se státy navrhla nové způsoby a řešení, jak zabránit nelegální migraci do Evropy. Koalici zemí, které chtějí jít dál než současný migrační pakt, dalo dohromady Česko spolu s Dánskem a Rakouskem. Dopis, který podepsalo 15 ministrů vnitra, byl ve středu večer doručen do Bruselu. Unijní exekutiva se podle ní nyní bude zabývat jeho obsahem, nicméně vedle toho bude řešit i uvedení do praxe těch předpisů, které jsou obsaženy v nedávno přijatém migračním balíčku.
"Níže podepsaní ministři sdílejí přesvědčení, že Evropská unie musí pokračovat v práci na vytvoření spravedlivějšího, více humánního, udržitelnějšího a účinnějšího azylového systému na celém světě," uvádí se na úvod dopisu. Jak text dodává, tento systém by měl být zaměřený na prevenci a řešení nelegální migrace, jak jejích kořenů, tak i migračních tras, ale zároveň i poskytovat adekvátní ochranu a přístřeší těm, kteří to potřebují, a rovněž posilovat návratovou politiku. "Od tohoto cíle jsme bohužel daleko," dodávají ministři vnitra Česka, Bulharska, Dánska, Estonska, Řecka, Itálie, Kypru, Lotyšska, Litvy, Malty, Nizozemska, Rakouska, Polska, Rumunska a Finska. Jak dále stojí v dopise, současné výzvy týkající se azylového a migračního systému Evropské unie, včetně prudkého nárůstu nelegálních příchodů, jsou neudržitelné. "Naší hlavní odpovědností a závazkem je podporovat stabilitu a sociální soudržnost a vyhýbat se riziku polarizace v evropských společnostech a ztráty jednoty v rodině členských států unie," uvádějí ministři, mezi kterými je i český zástupce Vít Rakušan.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Rakousko omezí přídavky na děti cizinců, kteří v zemi pracují
25.10.2018
Dolní komora rakouského parlamentu schválila ve středu zákon, který občanům jiných zemí Evropské unie pracujících v Rakousku omezí přídavky na děti, pokud jejich potomci v této zemi nežijí. Informovala o tom agentura APA. Novou legislativní normu kritizovala rakouská opozice, ale i některé země EU, například Slovensko. Též Evropská komise už dala najevo, že přezkoumá, zda je tento zákon slučitelný s právem EU.
Takzvanou indexaci, která se dotkne zejména pracovníků ze zemí, jako jsou Česká republika, Maďarsko, Slovensko, Rumunsko nebo Bulharsko, schválila rakouská vláda letos v květnu. Od opatření, které má začít platit 1. ledna příštího roku, si vláda slibuje roční úspory 100 milionů eur (asi 2,6 miliardy korun). Na základě nového zákona mají být občanům unijních zemí a Švýcarska, jejichž děti zůstaly v zemi původu, snížit přídavky na děti na úroveň obvyklou v jejich zemi. Podle rakouských médií bude nová norma znamenat nižší příspěvky pro lidi ze zemí východní Evropy a naopak vyšší pro osoby ze severských zemí pracující v Rakousku, jejichž děti s nimi v Rakousku nežijí.
Evropská komise poprvé odmítla rozpočet země EU
24.10.2018
Evropská komise (EK) odmítla plán italské vlády na podobu rozpočtu na rok 2019 a dala Římu tři týdny, aby předložil návrh nový. Ve Štrasburku to v úterý řekl novinářům místopředseda Evropské komise pro euro, sociální dialog, finanční stabilitu a kapitálové trhy Valdis Dombrovskis.
Odmítavý pohled komise na plán rozpočtu se schodkem 2,4 procenta hrubého domácího produktu (HDP) při vysokém zadlužení země nezměnilo podle něj ani pondělní vysvětlení italské vlády. Je to poprvé v historii, kdy komise při hodnocení rozpočtových plánů zemí eurozóny k podobnému kroku sáhla. "Italská vláda jde otevřeně a vědomě proti závazkům, které na sebe země vzala," upozornil Dombrovskis. Porušování pravidel podle něj může na první pohled vypadat lákavě, může nabízet iluzi svobody. "Je lákavé snažit se vyléčit dluh novými dluhy. Ale v určité chvíli je potřeba dluh splatit," dodal.
Evropa omezí emise z kamionů a autobusů
22.10.2018
Výrobci kamionů a autobusů budou muset výrazně snížit emise u svých vozů. Evropská unie plánuje nastavit nová pravidla, která mají do konce příští dekády omezit množství oxidu uhličitého, které vypouštějí do vzduchu těžké vozy.
Evropská komise navrhuje, aby se ke snížení zplodin dospělo ve dvou krocích. Do roku 2025 mají výrobci průměrné emise na vozidlo srazit o 15 procent v porovnání s rokem 2019. Během následujících pěti let pak mají jít ještě o dalších 15 procent dolů. Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) varuje, že jsou limity příliš přísné. "Jsme ochotni zavázat se k ambiciózním cílům v oblasti snižování emisí CO2, pokud budou v daném časovém horizontu technologicky a ekonomicky životaschopné," říká generální tajemník ACEA Erik Jonnaert. Podle sdružení komise ve svých představách nezohlednila složitost trhu nákladních aut. Vývoj kamionů a autobusů, které půjdou v roce 2025 do prodeje, již začal před časem. Výrobci si proto stěžují, že mají na snížení emisí o 15 procent méně času. ACEA proto už dříve prosazovala, aby se nastavily nižší limity. Podle nich by se měly do roku 2030 požadavky na snižování emisí na výrobce snížit "pouze" o 16 procent.
Přestřelky se nekonaly, situace okolo brexitu je ale horší
19.10.2018
Summit v Bruselu mezi britskou premiérkou Theresou Mayovou a lídry ostatních 27 zemí Evropské unie skončil v Bruselu bez vzájemných hádek. A to je samo o sobě úspěchem, jak prohlásil jeden z diplomatů blízkých jednáním. EU má ještě v živé paměti zářijovou schůzku v rakouském Salzburgu, po níž se Mayová a představitelé EU vzájemně obviňovali z toho, kdo koho klame.
Zatímco přestřelky se tentokrát nekonaly, ohledně brexitu je situace ještě horší, než byla minulý měsíc. Premiérka Mayová na summitu v Bruselu navzdory výzvám představitelů EU nepředložila žádné nové návrhy, které by do vyjednávání přinesly průlom. S tím, jak dohoda o konkrétní podobě britského odchodu z unie stále není na stole, roste pravděpodobnost takzvaného divokého brexitu, tedy odchodu Británie z EU bez jakékoliv dohody. To by znamenalo například dlouhé fronty kamionů na hranicích a vážné narušení rozsáhlých obchodních vztahů mezi Británií a zbytkem unie.